شناسهٔ خبر: 25219878 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رصد دلا‌ر در تورم و تجارت

رصد قیمت دلار در تورم و تجارت کشور در اولین ماه از سال 97 نتایج قابل ‌توجهی را به‌دست می‌دهد. از یک سو، گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ به ‌نقطه در کف 22ماهه ایستاده و به زیر 8درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

رشد شاخص قیمت در فروردین ‌ماه در حالی به ‌طور نسبی متوقف شده که نرخ ارز از ماه ‌ها قبل، روند پرنوسان صعودی را در پیش گرفته بود. آمارها نشان می‌دهد که در 4ماه منتهی به فروردین‌ماه امسال، نرخ دلار حدود 25درصد رشد داشته است. بنابراین از این حیث که شاخص قیمت همزمان با التهابات ارزی آرامش خود را حفظ کرده، سناریوی عدم تبعیت مستقیم تورم از نرخ دلار، حداقل در کوتاه ‌مدت را تقویت می‌کند.

در عین حال، براساس گزارش عملکرد گمرک از تجارت خارجی ایران در فروردین ‌ماه امسال، صادرات کشور رشد بیش از 15درصدی را ثبت کرده است. ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که چاشنی ارزی به‌ عنوان مهم‌ ترین متغیر اثرگذار در تجارت، اثرش را در رشد صادرات و مثبت شدن تراز تجاری کشور گذاشته است. «دنیای‌اقتصاد» در دو گزارش جداگانه ردپای دلار در تورم و تجارت را مورد بررسی قرار داده است.

آمار تجارت خارجی در نخستین ماه سال 97 حکایت از تراز مثبت تجاری دارد. به‌گونه‌ای که ارزش صادرات، 604 میلیون دلار بیشتر از واردات بوده است. حجم تجارت در فروردین 97 نیز معادل 5 میلیارد و 662 میلیون دلار است. آمارها نشان می‌دهد همچنان رشد صادراتی مدیون رشد صدور سایر کالاهاست نه کالاهای با پایه نفت و گاز. هرچند بخشنامه ‌های ارزی از نیمه دوم فروردین ابلاغ شده، اما نمی‌توان تاثیر عملکرد این بخشنامه ‌ها را بر این آمار بررسی کرد. چراکه هنوز متولیان ارزی کشور درحال ابلاغ جزئیات بخشنامه ‌ها هستند و در برخی از دستگاه‌ ها نیز این بخشنامه‌ها اجرا نشده است.

ضمن اینکه واردات انجام شده نیز مربوط به ثبت سفارش‌های گذشته است. بنابراین تصویر تجارت نخستین ماه سال جاری مربوط به قبل از تصمیم دولت در مورد تک‌نرخی کردن دلار با قیمت 4200 تومان است و همچنان افزایش صادرات در این ماه نیز تحت تاثیر نوساناتی است که سال گذشته شروع شد و تا سال جدید ادامه پیدا کرده بود. این نوسانات اثر خود را به ‌عنوان متغیر کلیدی بر صادرات گذاشته است.

به‌ نظر می‌رسد تاثیر این بخشنامه‌ ها و مشکلات ثبت سفارش در آمار ماه بعد نشان داده خواهد شد. اما تجارت خارجی در فروردین نسبت به اسفند 96 (ماه قبل) چه در صادرات و چه در واردات افت داشته است. ارزش صادرات در اسفند ماه سال 96 معادل 5 میلیارد و 241 میلیون دلار بوده و ارزش واردات 6 میلیارد و 645 میلیون دلار رقم خورده است. حال آنکه در فروردین امسال 7 میلیون و 985 هزار تن کالا به ارزش 3 میلیارد و 133 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده و در مقابل، شاهد ورود یک میلیون و 933 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 529 میلیون دلار بوده‌ایم.

آمارهای منتشر شده ازسوی گمرک ایران نشان می‌دهد ارزش صادرات در فروردین امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، بیش از 15 درصد رشد داشته است. البته وزن صادرات با افت حدود یک‌ درصدی مواجه بوده است، اما آمارهای صادرات اقلام به تفکیک میعانات گازی، پتروشیمی و سایر کالاها حاکی از آن است که در دو گروه کالایی اول که کالاهای با پایه‌های نفت و گاز هستند(میعانات گازی و پتروشیمی)، هم به لحاظ ارزشی و هم به لحاظ وزنی، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افت صدور کالا را تجربه کرده‌ایم. این درحالی است که وزن و ارزش صادرات در سایر کالاها که شامل کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، صنایع‌دستی و فرش است، با رشد قابل توجهی رو به ‌رو بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، در ماه نخست سال جاری، یک میلیون و 964 هزار تن کالاهای زیر مجموعه پتروشیمی به ارزش یک میلیارد و 40 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است. سهم وزنی این گروه کالایی از کل صادرات بیش از 33 درصد و سهم ارزشی آن بیش از 24.5 درصد است. در عین حال آمار صادرات کالاهای زیر مجموعه پتروشیمی در فروردین 97 افت 0.09درصدی در وزن و افت 0.89درصدی در ارزش را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. البته صادرات کالاهای پتروشیمی در فروردین نسبت به ماه گذشته خود رشد داشته است. ارزش صادرات اسفند 96(ماه قبل) 927 میلیون دلار بوده است.

صادرات سایر کالاها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در فروردین امسال، 5 میلیون و 161 هزار تن کالای مربوط به این گروه، به ارزش یک میلیارد و 646 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده و توانسته سهم وزنی حدود 65 درصد و سهم ارزشی بیش از 5.52درصدی را از کل صادرات به خود اختصاص دهد. رشد وزنی حدود 7 درصدی و رشد ارزشی بیش از 39 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته نیز حاصل عملکرد صادرکنندگان در این گروه کالایی است. البته بر اساس آمارهای اسفندماه 96، صادرات سایر کالاها 3 میلیارد و 565 میلیون دلار بوده که در فروردین نسبت به ماه گذشته خود افت داشته است.

علاوه بر این گروه‌ های کالایی، صدور 860 هزار تن میعانات گازی به ارزش 448 میلیون دلار در کارنامه تجارت خارجی نخستین ماه امسال ثبت شده که از سهم وزنی حدود 11 درصدی و سهم ارزشی بیش از 14 درصدی برخوردار است. صادرات در این گروه کالایی به لحاظ وزنی افت بیش از 31.5درصدی و به لحاظ ارزشی افت بیش از 9 درصدی را تجربه کرده است. این آمار در حالی در فروردین امسال رقم خورده که ماه ماقبل آن میعانات گازی صادرات 749 میلیون دلاری را به ثبت رسانده است.

از سویی در جدیدترین آمار منتشر شده، میعانات گازی مانند هر ماه همچنان در سرلیست اقلام عمده صادراتی قرار دارد. پس از آن «پروپان مایع شده» به ارزش 163 میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از 5 درصد، «پلی اتیلن گرید فیلم» به ارزش 137 میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از 4 درصد، «اتیلن گلیکون(اتان دی ئول)» به ارزش 105 میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از 3 درصد، «بوتان مایع شده» به ارزش 94 میلیون دلار و سهم ارزشی حدود 3 درصد، عمده ترین کالاهای صادراتی در بازه زمان مذکور هستند.

چین، امارات، عراق، هند و کره‌جنوبی عمده‌ ترین مقاصد صادراتی ایران هستند. صادرات یک میلیون و 964 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 40 میلیون دلار به چین، سهم وزنی حدود 22 درصد و سهم ارزشی بیش از23 درصد از کل صادرات را به این کشور اختصاص داده است.

البته صدور کالا به چین در این ماه نسبت به فروردین 96 افت حدود 14 درصدی در وزن و رشد بیش از 18 درصدی در ارزش را تجربه کرده است. امارات نیز سهم ارزشی بیش از 517.5 درصدی از کل صادرات دارد و صدور این کالا نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی افت حدود 14 درصد و به لحاظ ارزشی رشد حدود 11 درصد داشته است. صادرات به عراق دارای سهم ارزشی حدود 13 درصد از کل صادرات است و افت وزنی بیش از 7 درصدی و رشد ارزشی بیش از 3 درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل داشته است.

سهم ارزشی صادرات به هند نیز بیش از 7 درصد است و تنها کشوری است که افت ارزش صادرات را در فروردین امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (بیش از 11 درصد) تجربه کرده، اما وزن صدور کالا به این کشور حدود 20 درصد است. کره‌جنوبی با سهم ارزشی بیش از 6 درصد از کل صادرات از دیگر مقاصد صادراتی به‌شمار می‌رود. رشد ارزشی بیش از 31.5درصد و رشد وزنی بیش از 12 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته نیز حاصل صدور کالا به این کشور آسیایی است. سایر کشورها نیز سهمی حدود 33 درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند که صادرات به این کشورها به لحاظ وزنی رشد حدود 11 درصد و به لحاظ ارزشی رشد حدود 26 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی 329 دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حدود 16 درصد افزایش داشته است.

** دو تازه وارد طرف معامله
آمار واردات نخستین ماه امسال حکایت از حضور دو تازه وارد به جمع کشورهای عمده طرف معامله ایران دارد؛ روسیه و سوئیس. بر این اساس، بیشترین کالاهایی که به ایران وارد شده‌اند از کشورهای چین، امارات، روسیه، سوئیس و کره‌جنوبی بوده است. سهم چینی‌ها از کل ارزش واردات کشور حدود 25 درصد و سهم اماراتی‌ها بیش از 12 درصد بوده است. همچنین روسیه سهمی حدود 5.6درصد، سوئیس سهم ارزشی بیش از 6 درصد و کره ‌جنوبی سهمی حدود 6 درصد را به خود تخصیص داده‌اند.

حضور تازه واردها هم به‌لحاظ وزنی و هم به‌لحاظ ارزشی دارای رشد قابل توجهی است. وزن کالاهای وارد شده از روسیه، رشد حدود 26 درصد و ارزش آنها رشد بیش از 630 درصد نسبت به فروردین 96 داشته است. واردات از سوئیس نیز به لحاظ وزنی با رشد حدود 45 درصد و به‌لحاظ ارزشی با رشد بیش از 75 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است. همچنین اقلام عمده وارداتی طی یک ماه نخست سال 97 شامل «لوبیای سویا» به ارزش 155 میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از 6 درصد، «ذرت دامی» به ازشی 138 میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از 5 درصد، «قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری ردیف 8703 بنزینی با حجم سیلندر 2000CC با ساخت داخل کمتر از 14 تا کمتر از 30 به استثنای لاستیک» به ارزش 121 میلیون دلار و سهم ارزشی حدود 5 درصد، «اجرا و قطعات رآکتورهای هسته ای» به ارزش 77 میلیون دلار و سهم بیش از 3 درصد و «برنج» به ارزش 69 میلیون دلار و سهم ارزشی حدود 3 درصد بوده است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی 1308 دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بیش از 16 درصد افزایش در ارزش دلاری داشته است.

*منبع: روزنامه دنیای اقتصاد؛ 1397،2،6
**گروه اطلاع رسانی**9117**

نظر شما