شناسهٔ خبر: 25219448 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قائم مقام وزیر علوم:

دانشگاه‌ها حواسشان به آینده شغلی دانشجویان باشد/ پنج دانشگاه و پژوهشگاه ایران به تراز بین‌المللی می‌رسند

قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه موزه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سیاست وزارت علوم این است که پنج دانشگاه و پژوهشگاه ایران به تراز بین‌المللی برسند و جز دانشگاه‌های برتر دنیا باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه  خبرگزاری دانشجو از مشهد، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری عصر دیروز در آیین افتتاحیه "موزه دانشگاه فردوسی مشهد" که در دانشکده علوم اداری و اقتصاد این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: توجه به حوزه فناوری در راستای اشتغال، ایجاد فعالیت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش بنیان در دوره جدید اولویت وزارت علوم خواهد بود.
 
باقری ادامه داد: انتظار می‌رود دانشگاه فارغ‌التحصیلان  کارآفرین تربیت کند و موتور اقتصاد دانش بنیان باشد. امروز علائمی نشان می‌دهد که ما به سرعت در این مسیر در حال حرکت هستیم و امیداوریم تا دهه آینده این تحول در دانشگاه‌های ما اتفاق بیافتد تا از نسل دانشگاه‌های آموزشی و پژوهشی به سمت دانشگاه‌های کارافرین حرکت کنیم تا دانش‌آموختگان ما در موقعیت‌های خوبی در آینده قرار گیرند.
 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشجویانی که در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان فعال هستند، موجی از امید را ایجاد می‌کنند و از طرفی این امر مانع خروج نخبگان می‌شود، لذا ما باید بتوانیم این ظرفیت را برای آنان فراهم کنیم.
 
 
وی با اشاره به افتتاح موزه دانشگاه فردوسی مشهد، تصریح کرد: بسیاری از آثار و اسناد تاریخی مهم دانشگاه فردوسی در گذشته جایی ثبت و ضبط نشده است، لذا یک خلاء 50 ساله برای ثبت تاریخ و اتفاقات دانشگاه وجود دارد که امروز امکان جمع آوری آن دیگر فراهم نیست، افتتاح موزه دانشگاه فردوسی اگرچه دیرهنگام است، اما باز هم اقدامی قابل ستایش در این زمینه محسوب می‌شود.
 
 
باقری بیان کرد: بزرگداشت کسانی که تمام عمر خود را وقف تعلیم و تربیت دانشجویان کرده‌اند، کار مهمی است که باید در تمام کشور جریان یابد و ما امیدواریم این اقدام دانشگاه فردوسی در سایر دانشگاه‌ها نیز ترویج پیدا کند زیرا اگر احترام بزرگان را پاس داریم از بسیاری از بداخلاقی‌ها نیز جلوگیری نمود و جامعه نیز تاثیر خواهد پذیرفت.
 
 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از دانشگاه فردوسی انتظار می‌رود که پیشگام حرکت‌های نو در کشور باشد؛ تشکیل بنیاد نیکوکاری برای اولین بار در مشهد صورت گرفت که امروز در سایر دانشگاه‌ها نیز در کشور از آن الگو برداری کردند. 
 
وی تاکید کرد: طی 4 سال گذشته بالغ بر 165 هزار متر مربع پروژه فقط برای احداث خوابگاه و ساختمان‌های آموزشی، تحقیقاتی در دانشگاه‌ها هزینه شده است؛ همچنین بالغ بر 130هزار متر مربع پروژه‌ توسط خیرین در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در دست احداث است.
 
باقری خاطرنشان کرد: سیاست وزارت علوم این است که پنج دانشگاه و پژوهشگاه ایران به تراز بین‌المللی برسند و جز دانشگاه‌های برتر دنیا باشند. همچنین براساس برنامه توسعه ششم دنیا نیز برخی دانشگاه‌های ما ماموریت ملی، برخی منطقه‌ای و برخی بین‌المللی برعهده دارند.
 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه فردوسی ماموریت بین‌المللی برعهده دارد، لذا  باید در راستای نشان دادن تلاش‌های که در عرصه بین المللی کرده در موزه خود تلاش کند. 
 
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه فردوسی باید مرکز مطالعات میانه و بخشی با تاکید بر کشورهای همسایه گشایش یابد تا دانشجویان این کشورها متوجه شوند که ما برای آنان وقت گذاشتیم که این امر می‌تواند به تحکیم و توسعه ارتباطات بین المللی کمک کند.
 
باقری با تاکید بر این که دانشگاه فردوسی باید کیفیت تحصیل دانشجویان خارجی را  ارتقاء بخشد زیرا بیشترین دانشجوی غیرایرانی را دارد،عنوان کرد: هر دانشجوی خارجی که از دانشگاه فردوسی فارغ‌التحصیل می‌شود باید با استانداردهای آموزشی قابل قبولی خارج گردد.
 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در دهه‌های گذشته از دانشگاهیان انتظار می‌رفت تا فارغ التحصیلانی را تربیت کنند که بتوانند در دستگاه های اجرایی خبره باشند، اما پس از آن دانشگاه‌های ما به سمت پژوهش محوری و تولید مقاله حرکت کردند که باعث شد ما امروز منشاء اثرات علمی خوبی در جهان باشیم.
 
وی ادامه داد: اما امروز انتظارات از دانشگاه‌ها فراتر از آنچه که در گذشته بود، شده است؛ امروز باید دانشگاه‌ها فارغ التحصیلانی را تربیت کنند که نه‌تنها در جامعه خوب باشند،بلکه بتوانند شغل ایجاد کنند.
در گذشته این دغدغه ذهنی اساتید ما نبود اما با توسعه تحصیلات تکمیلی در مراکز آموزش عالی و از آن طرف نبود زمینه های شغلی دریافتیم که نباید به این مسایل بی توجه باشیم.
 
دانشگاه‌ها حواسشان به آینده شغلی دانشجویان باشد
باقری بیان کرد: ما باید برای افزایش مهارت دانشجویان متناسب با رشته‌هایی که در اختیار داریم، تلاش کنیم و هر دانشگاه باید فارغ‌التحصیلان خود را ردیابی کند و اگر شاغلند بر مبنای نظرخواهی از کارفرمایان در سرفصل‌های درسی بازنگری انجام شود. شاید یکی مهمترین دغدغه های ما این است، اما وظیفه ما به عنوان متولیان آموزش عالی این نیست که شغل ایجاد کنیم اما‌باید حواسمان به آینده دانشجویانمان باشد.
 
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اخیرا بخشنامه‌ای از سوی وزارت علوم اعلام شد که ما در راستای آن درنظر داریم که بتوانیم سالانه حدود 2000 نفر از دانشجویان دکتری را جذب دانشگاه‌ها کنیم که برخی این بخشنامه را به منزله ناسپاسی به جایگاه اساتید دانستند، اما این بخشنامه به این منزله نیست که اساتید فعلی از دانشگاه بروند.
 
وی اضافه کرد: در دانشگاه‌هایی آیین نامه اساتید ممتاز دارند حتما اساتید ممتاز را حفظ خواهیم کردو و حتما از تجارب اساتیدی که هفتاد سال دارند  استفاده می‌کنیم.
 
باقری تصریح کرد:اساتید سرمایه‌های اجتماعی و گرانبهای دانشگاه هستند لذا باید از تجارب آنان استفاده کنیم اما در کنار آن از دانشجویان دکتری به عنوان اساتید جوانان هم استفاده کنیم زیرا آنان غیر از دانشگاه ها  جایی دیگر برای کار کردن ندارند.
 
دانشگاه‌ها حل بحران‌های کشور را جدی بگیرند
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: بحران‌های کشور نظیر  بحران آب حتما باید موردتوجه دانشگاه‌ها قرار گیرد و امیدواریم در دانشگاه فردوسی نیز بیش از گذشته این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما