شناسهٔ خبر: 25218854 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ازدواج سایتی خوب است یا نه؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از فرهیختگان ، فعالیت بی‌شمار سایت‌های همسریابی ادامه دارد و عده‌ای در سایت‌های خود عنوان کرده‌اند که مجوز دارند و همین موضوع سبب شده دختران و پسران بیشتری نسبت به سایت‌هایی که مجوز ندارند، جذب این سایت‌ها شوند و در آن محل به‌دنبال همسر مناسب خود باشند. اگر در مرورگر کامپیوتر خود عبارت «سایت‌های همسریابی» را جست‌وجو کنید، تا صفحات سه یا چهار گوگل لینک سایت‌های همسریابی می‌آید و هیچ‌کدام از آنها هم تکراری نیست؛ جالب است بدانید در این میان تنها یک سایت مجوز دارد و سایر سایت‌ها تنها ادعا دارند که در این زمینه مجوز دارند. چندی پیش «زهره حسینی»، مدیر تنها سایت مجاز همسریابی در گفت‌و‌گو با یکی از روزنامه‌ها با اشاره به اینکه تاکنون چند نفر از این طریق باهم آشنا شده یا ازدواج کرده‌اند، اظهار کرد: «آمار‌های سال ۹۶ نشان می‌دهد روزانه حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر به‌طور تقریبی برای همسریابی در سایت «همسان‌گزینی» ثبت‌نام می‌کنند. اما از زمان تاسیس تاکنون حدود ۴۳ هزار و ۳۸۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۵۳۵ نفر زن و ۱۵ هزار و ۸۵۱ نفر مرد هستند.

البته درباره ازدواج ثبت‌نام کنندگان، آمار دقیقی وجود ندارد، چراکه ممکن است برخی معرف‌ها از ازدواج این افراد باخبر نشوند، اما براساس آخرین آمار، حدود ۱۷ هزار نفر از طریق سایت همسان‌گزینی با یکدیگر آشنا شده و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ ازدواج هم از این طریق صورت گرفته است. همچنین حدود هزار و دویست نفر از این افراد نیز پس از گذراندن دوره مشاوره و شرکت در جلسات روانشناسی عنوان کرده‌اند که شریک زندگی خود را از راه‌های دیگر پیدا کرده‌اند. با وجود این تعدادی از این افراد نیز به‌دلایل مختلف از این فرآیند انصراف داده‌اند که البته تعداد‌شان زیاد نیست.» وی افزود: «هم‌اکنون استان‌های تهران، اصفهان، البرز و همدان در این طرح فعال هستند و استان‌های مرکزی و کردستان نیز به‌تازگی به این جمع اضافه شده‌اند. بیشترین تقاضا و ثبت ازدواج برای همسریابی هم در استان‌های تهران و اصفهان بوده، چراکه سابقه فعالیت سامانه سایت همسان‌گزینی در این استان‌ها بیشتر است.»

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه به‌خاطر فعالیت برخی از سایت‌های غیرمجاز ممکن است برخی خانواده‌ها نسبت به سایت همسان‌گزینی نگاه مثبتی نداشته باشند، دغدغه آنها را چه‌طور رفع می‌کنید، می‌گوید: «در سال‌های ابتدایی آغاز به‌کار سامانه، تعداد زیادی از خانواده‌ها نسبت به‌نحوه ثبت‌نام و آشنایی برای ازدواج دچار شک و تردید بودند. چراکه تصور می‌کردند ثبت‌نام در این طرح مثل ورود به سایر سایت‌های همسریابی است که در آنها کلاهبرداری و سوء‌استفاده به‌طور مکرر اتفاق می‌افتد. خوشبختانه با پیشرفت کار، ارائه گزارش‌های متعدد و همچنین افزایش آمار ازدواج‌های موفق از طریق این طرح، به‌تدریج اعتماد خانواده‌ها به این طرح بیشتر شد. البته هنوز هم ممکن است تعداد زیادی از خانواده‌ها با سامانه آشنا نباشند یا نسبت به آن شک و تردید داشته باشند.»

 نمونه‌ای از گفت‌وگوهای مجازی در سایت‌های همسریابی

نرگس و وحید در یک سایت همسر‌یابی با هم آشنا شدند. آنها مدتی بود که در یکی از سایت‌های همسریابی با هم آشنا شده بودند و بعد ادامه رابطه را در شبکه اجتماعی و چت‌روم برده بودند. نرگس در یک شهر بود و وحید در شهر دیگر و سایت همسر‌یابی هم ادعا می‌کرد کاملا قانونی است. \وقتی نرگس با وحید قرار می‌گذاشت، وحید رنج سفر را بر‌خود می خرید تا به نرگس برسد و نرگس همیشه این حرکت او را حرکتی مردانه و عاشقانه تلقی می‌کرد تا اینکه این ارتباطات نزدیک و تماس‌های تلفنی که به‌وجود آمد و غیب شدن‌های یهویی و نبودن‌های طولانی‌مدت و سر‌و‌صدای بچه حس کنجکاوانه نرگس را برانگیخت.

هر‌بار که نرگس اصرار بر ازدواج و مراسم خواستگاری داشت وحید به‌دلیلی این مراسم را عقب می‌انداخت تا بالاخره اعتراف کرد که همسری دارد که به مالزی رفته و آخرین مراحل طلاق را می‌گذرانند. از او فرزندی دارد که پیش مادرش است. اما همین‌ها هم واقعیت نداشت چراکه بعد‌ها با مراجعه نرگس و دوستش به شهر او و مراجعه به منزلش و تحقیق از همسایه‌ها مشخص شد که او با همسر و دو فرزندش زندگی می‌کند و دلیل اینکه با دختری از شهر دیگر قول و قرار گذاشته به اعتراف خودش این بود که ازدواج‌شان بدون عشق بوده است و می‌خواسته عشقش را در شهری دیگر بیابد و به نرگس پیشنهاد زن دوم بودن داد که نرگس نپذیرفت چراکه می‌دانست طلاقی وجود نداشته و بارها به‌خاطر این موضوع همسرش با او دعوا کرده است.

 شیوه آشنایی مهم نیست، ادامه راه مهم است

سارا گلستانی، کارشناس ارشد و مشاور خانواده در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به مزایا و معایب سایت‌های همسریابی، اظهار کرد: «در سایت‌های همسریابی افراد می‌توانند جزئیات رفتاری خود را درج کنند و متقابلا هم به‌دنبال فردی با خلقیاتی مشابه خود باشند ولی سوال اصلی این است که افراد معمولا در این فضاها با نقاب وارد می‌شوند و نمی‌توان به حرف‌هایشان اعتمادی داشت.» وی افزود: «نحوه و شیوه آشنایی مهم نیست بلکه ادامه راه مهم است که افراد در ادامه با صداقت باهم همراه باشند یا اینکه قصد فریب هم را داشته باشند.»

این مشاور خانواده با اشاره به آسیب‌هایی که ممکن است در این مدل از ازدواج بر زن و مرد وارد شود، گفت: «در آشنایی زن و مرد دلبستگی وجود دارد و اگر این دلبستگی از راه صحیح و با شناخت کامل رخ ندهد موجب آسیب رسیدن می‌شود و در این مورد تفاوتی بین آشنایی از طریق سایت یا حضوری وجود ندارد. متاسفانه نحوه ارتباط برقرار کردن ما و ادامه مسیر مشکل دارد.»

 ازدواج سنتی یا مدرن؟

نمی‌توان ادعا کرد که ازدواج‌های سنتی همه ختم به‌خیر شده‌اند و ازدواج‌های مدرن همه ختم به‌شر، اما می‌توان گفت که آسودگی خاطر در ازدواج‌هایی که طرفین در محیط‌های واقعی باهم آشنا شده‌اند، طول عمر بیشتری دارد و در ازدواج‌هایی که در سایت‌های همسریابی یا فضای مجازی انجام می‌شود، زندگی توامان با بدبینی و شک همراه است.

در این مقوله هم ورود نهادهای فرهنگی و آموزش‌های لازم در راستای ازدواج به سبک سایت‌های همسریابی ضروری است. همچنین انتظار می‌رود پلیس فتا با سایت‌هایی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند، برخورد کند تا کمتر خواسته یا ناخواسته به افزایش آمار طلاق اضافه شود.

نظر شما