شناسهٔ خبر: 25218636 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

عطوان:تهدیدات ترامپ فقط کشورهای عربی را می ترساند

ایرنا : عبدالباری عطوان تحلیلگر سیاسی در روزنامه 'رای الیوم' نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ نیز همچنان تنها به تهدید کردن ایران و کره شمالی ادامه خواهد داد، تهدیداتی که تنها کشورهای عربی را می ترساند.

صاحب‌خبر -

وی در مطلب خود که روز دوشنبه در روزنامه رای الیوم منتشر شد نوشت: ترامپ در سال جدید میلادی گزینه های سختی پیش رو دارد و تنها به تهدید بسنده می کند در حالی که این تهدیدات تنها عرب ها را می ترساند، کشورهایی که میلیاردها دلار در اختیار دارند و در سال جدید بیشتر دوشیده خواهند شد. 

به گزارش نامه نیوز، عطوان افزود: برخی رسانه ها از جمله روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف پیش بینی کرده اند که ترامپ در سال ۲۰۱۸ با موشک کروز به کره شمالی حمله کند ه مانطور که در سال ۲۰۱۷به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه ، حمله کرد. 

دیلی تلگراف به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که احتمال دارد ترامپ برای حفظ آبرو واعتبار خود حملات نظامی محدودی به پیونگ یانگ داشته باشد بخصوص که همه تهدیدات او در اجبار رهبر کره شمالی برای متوقف کردن آزمایش های هسته ای و بالستیک شکست خورده است. 

تحلیلگران غربی همچنین احتمال داده اند ترامپ در سال ۲۰۱۸ به ایران حمله کند، چون در روزهای اخیر اخباری درخصوص یک توافق محرمانه میان آمریکا و &#۳۹;اسرائیل&#۳۹; برای برهم زدن امنیت و ثبت ایران و مقابله با حزب الله در لبنان منتشر شده است. 

عطوان در واکنش به این پیش بینی ها نوشت: سیاست خارجی ترامپ درخصوص دو کشور کره شمالی و ایران نامشخص است وترامپ با این تهدیدات سعی دارد وجهه از دست رفته مردمی خود را احیا بدست آورد. 

وی افزود: جمیس متیس وزیر دفاع آمریکا تلاش کرد قطر را راضی کند تا برای حل بحران بوجود آمده میان این کشور و برخی دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) انعطاف پذیری نشان دهد تا در اردوی دشمنان ایران شکاف ایجاد نشود اما کارشناسان و تحلیگران معتقدند که افراد نزدیک به ترامپ همانند متیس، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا راه حلی برای حل اختلاف ها بخصوص با کره شمالی ندارند. 

این تحلیلگر تصریح کرد: رهبر کره شمالی در پیام خود به مناسبت سال جدید میلادی اعلام کرد که به هرگونه حمله آنها پاسخ خواهد داد، کیم جون اون به آن چه می گوید عمل می کند و به رغم تهدیدات آمریکا در سال ۲۰۱۷، ۱۶ آزمایش موشکی بالستیک و آزمایش هسته ای انجام داده است. این کشور پیش از این بالگرد آمریکایی را منهدم و کشتی جاسوسی این کشور را توقیف و۲ افسر آمریکایی را در منطقه خالی از سلاح بین دو کره کشت، همه این اقدامات زمانی بود که کره شمالی هنوز کلاهک هسته ای و موشک های قاره پیما که می تواند عمق آمریکا را مورد حمله قرار دهند، در اختیار نداشت و حالا که همه اینها را در اختیار دارد شرایط فرق می کند. 

عطوان افزود: ترامپ با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس حماقت بزرگی را مرتکب شد و همه جهان را بر ضد خود متحد کرد و تنها کشورهای کوچک و در حاشیه از تصمیم اوحمایت کردند حال باید دید حماقتی که در سال جدید مرتکب خواهد شد، چیست. 

عطوان ادامه داد: اگر ترامپ ایران را هدف حمله قرار دهد همپیمان اسرائیلی و پایگاه های آمریکا در منطقه خلیج (فارس) بهای آن را می پردازند چرا که آنها هدف موشک های ایران خواهند بود و اگر کره شمالی را هدف حمله قرار دهد موشک های بالستیک کره شمالی که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند نیویورک و واشنگتن و چه بسا لس آنجلس را هدف قرار می دهند. 

 

نظر شما