شناسهٔ خبر: 25217791 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رخداد

صاحب‌خبر -

 درحالی‌که اعلام‌شده خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان پاتوقی فرهنگی افتتاح می‌شود، خواهرزاده جلال آل‌احمد می‌گوید بسیاری از مواردی که در مسأله مرمت منزل این نویسنده وعده آن داده شده بود، محقق نشده است.  درحالی‌که 6‌سال بعد از درگذشت سیمین دانشور، آماده‌سازی این خانه به اتمام نرسیده، خبر افتتاح قریب‌الوقوع موزه سیمین و جلال توسط سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تنها ابهامات متعدد آن را به رخ کشیده است، به‌خصوص که افتتاح این موزه نیاز به حداقل سه ماه زمان برای تبدیل این مکان به بنایی با کاربری موزه دارد و این جدای از وضع مبهم لوازم و کتابخانه این دو نویسنده است.

چندی پیش خبر آمد که علیرضا قربانی، خواننده مطرح موسیقی ایرانی خوانندگی ارکستر سمفونیک تهران را در پروژه جام‌جهانی برعهده گرفته است. درحالی ‌که هفته‌ای بیش از اعلام این خبر نمی‌گذرد، قربانی با انتشار نامه‌ای می‌گوید که «با تعمق و‌ دقت» به این نتیجه رسیده که «با توجه به جنس و محتوای کار حرفه‌ای‌اش» از این پروژه انصراف دهد! قربانی دلیل انصرافش را این نکته می‌داند که شاید «حضورش در این اثر، با نتیجه و خروجی که سفارش‌دهندگان اثر از آن توقع دارند، ناهمگون و ناهماهنگ باشد». علیرضا قربانی در پایان از تمام کسانی که او را برای اجرای این پروژه در نظر گرفته بودند، قدردانی کرده است.

تمامی حقوق مالکیت طرح صنعتی، علامت تجاری و کاراکتر عروسکی جناب‌خان به رسانه ملی واگذار شد. معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما ضمن اعلام این خبر گفت که ثبت آثار و دارایی‌های فکری سازمان ازجمله شخصیت‌های عروسکی، ازجمله سیاست‌های کلی است که در دستورکار اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل قرار دارد. شخصیت جناب‌خان ابتدا در مجموعه عروسکی کوچه مروارید خلق شد، اما چون این مجموعه با استقبال چندانی مواجه نشد، تهیه‌کننده وقت برنامه تصمیم به استفاده از این عروسک در برنامه خندوانه گرفت که این باعث درگیری‌هایی شد و درنهایت روز گذشته گفته شد ختم به خیر شده است...

سالن آسپندوس در تاریخ ٧ اردیبهشت میزبان کنسرت مادرم ایران خواهد بود؛ و این روزها تمرین‌های مجموعه پوئم سمفونیک اثر على رهبرى و به خوانندگی محمد معتمدی با همراهى ارکستر دولتى سمفونیک آنتالیا شروع شده است. این رویداد هنرى به دعوت بنیاد فرهنگى و هنرى آنتالیا انجام شده و بر پایه و اساس موسیقى ایرانی است. مادرم ایران که با اشعارى از سعدى و محمدفرید ناصرى ساخته شده؛ به استادانى چون حسین علیزاده، حسین دهلوى، روح‌الله خالقى، رحمت‌الله بدیعى، مصطفى کمال پورتراب، محمدرضا شجریان و همدم رهبرى، مادر خود آهنگساز تقدیم شده
است.

کنسرت اُپرا و کُر بزرگ بل کانتو جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه در برج آزادی تهران برگزار می‌شود. پس از برگزاری اجراهای درخشان بل کانتو در کنسرت‌های پنج گانه آواز زیبا، شور آواز، نبض آواز، جادوی آواز و لذت آواز در تالار وحدت تهران، گفته می‌شود این‌بار بل کانتو کنسرتی متفاوت را ارایه خواهد کرد. رهبری بل کانتو را نیما پناهی‌ها برعهده دارد.  بابک شهرکی نوازنده ویلن و بردیا صدرنوری نوازنده پیانو در قالب یک کنسرت بی‌کلام خاطره‌انگیزترین قطعات زنده‌یاد همایون خرم را در تالار وحدت تهران اجرا می‌کنند. در این کنسرت که با عنوان گل‌های خرم اجرا خواهد شد، ترکیبی از خاطره ساز‌ترین آثار زنده یاد همایون خرم در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی در قالب 16 قطعه اجرا می‌شوند.

نظر شما