شناسهٔ خبر: 25215413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

امیر سرتیپ سامانی در گفتگو با دانشجو:

روش های آموزش نظامی در ارتش برابر با تهدیدات تغییر کرده است/ راهیابی سه هزار سرباز وظیفه نمونه به «جشنواره سرباز»

معاون نیروی انسانی نزاجا گفت: در حال حاضر تهدیدات به صورت فرا منطقه ای است و در نیروهای مسلح ، ارتش و به ویژه نزاجا برابر تهدیدات سبک و روش آموزش های نظامی را تغییر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، سرباز کلمه ای بسیار مقدس است که در تمامی عصرها از آن با اقتدار و با صلابت نام برده می شود ، در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سربازان دژهای فولادین  و مستحکمی هستند که در تمامی صحنه ها حاضر بوده و در دوران سراسر افتخار دفاع مقدس ثابت کردند که توان رزمی آنها دشمن خونخوار را از کشور بیرون رانده و اجازه تعرض به میهن را نداده اند . سربازان دژهای فولادین ملت هستند و به تعبیری دیگر حاشیه امنیتی برای مردم می باشند ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی زمینی ارتش در هر دوره از خدمت مقدس سربازی خیل عظیمی از جوانان وطن را تحت عنوان سرباز به خود می بیند و پس از طی آموزش رزم مقدماتی و فرهنگی به تمامی واحد های خود اعزام و از این جوانان به نحو شایسته خدمت رسانی می کند و در مقابل نیز آنها با آمادگی رزمی و روحی بالا به حفظ و حراست از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می پردازند، امسال نیز برابر سنوات قبل به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی اکبر (ع) دهمین جشنواره جوان سرباز به میزبانی نیروی زمینی ارتش در مرکز آموزش شهدای وظیفه (01) برگزار می شود، به همین مناسبت خبرگزاری دانشجو گفتگویی را با معاون نیروی انسانی نیروی زمینی ارتش امیر سرتیپ دوم علی سامانی  برگزار کردیم تا از برگزاری مراسم بیشتر آشنا بشویم .

 

دانشجو: با توجه به این که ارتش میزبان جشنواره «جوان سرباز» است «سرباز» از نظر فرمانده چگونه تعریف می شود و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 سامانی: جوانان برومند این نظام نیروهایی هستند که اعتقاد دارم یک نیروی انرژیک و توانمند و فعال هستند که نیاز به پرورش نظامی دارند به این مضمون که اگر ما بتوانیم انرژی و قوه خلاقی که این جوانان دارند را در مراکز آموزش فرهنگی و نظامی به درستی  پرورش نظامی بدهیم و بتوانیم اهداف را براشون مشخص کنیم ، معتقد هستم در حوزه هایی نقش آن ها کمتر از یک نظامی پایور نیست ببینید، شهید گرانقدر عبدالحمید انشایی یکی از افسران وظیفه ای بود که در دوران دفاع مقدس که پست تخصصی آن دیده بان توپخانه نیز بود در یکی از عملیات ها به ایشان دستور می دهند که عقب نشینی کند، اما ایشان تا دقایق آخر ایستاد و به وظیفه خود همان دفاع از منطقه بود انجام وظیفه کرد و در نهایت با بیسمی که در اختیار داشت یک پیام تاریخی را ارسال کرد :«به امام بگویید شیاکوه لرزید ولی انشایی نلرزید» شیاکوه یعنی کوه بلند و استوار ، می بینیم که یک افسر جوان چنین روحیه ای دارد طبیعتا نقش خانواده و مخصوصا نقش باورهای دینی در این جا بسیار مشهود است ، البته نباید غافل شد که این جوان آموزش های رزمی را به خوبی آموخت و در آن شرایط سخت اجرایش کرد . سرباز در همه دوران به عنوان نیروی مقتدر معرفی شد و در این دوران نیز سربازان و کارکنان وظیفه در تامین امنیت و دفاع از کشور در تمامی نقاط این سرزمین پهناور نقش آفرینی می کنند. 

شناسایی نخبگان یکی از اهداف برگزاری جشنواره سرباز است

باور پذیری مهمترین درس سربازی/تکریم سربازان یکی از وظایف فرماندهان پادگان ها است/ رزمایش های ارتش مناسب با تهدیدات برنامه یزی می شود

دنشجو: هدف از برگزاری جشنواره جوان سرباز در سطح نیروهای مسلح چه چیزی می تواند باشد ؟

سامانی: این جشنواره اهداف زیادی را دنبال می کند که یکی از آن ها شناسایی نخبگان است چون جشنواره سرباز رقابت در ده حوزه در زمینه های مختلف بوده و نخبگان در این جشنواره می توانند توانایی خودشان را نشان دهند و این در لایه ها و رقابت های مختلف انجام شده تا سربازان وظیفه بتوانند به این جشنواره در سطح نیروهای مسلح برسند ، ما ابتدا توانمندی سربازان را در حوزه های مختلف بررسی می کنیم تا بتوانیم نفرات برجسته را از دل تعداد کثیری از جوانان سرباز به جشنواره معرفی نماییم . این برنامه از سطح تیپ ها، قرارگاهها و نیروها انجام می شود تا برترین ها را شناسایی و انتخاب کنیم . یکی از مهمترین هدف های آنی جشنواره این است که ما سربازان را در هر درجه و سطح سواد می بینیم ، از دورترین نقطه ایران که یک واحد نظامی دارد و در آن سرباز به دفاع از کشور می پردازد از آنجا نیز سرباز منتخب داریم . براساس بررسی های بعمل آمده از دانشمندان علم مدیریت ، مهمترین عامل برای بالا بردن انگیزه خدمت در هر حوزه و عرصه ، این است که نیروی انسانی آن دیده شود . و ما نیز به این مهم رسیدیم که با برگزاری چنین برنامه هایی به سربازان اعلام کنیم که شما جوانان عزیز در نیروهای مسلح دیده می شوید و با حضور شما هست که دشمنان هیچ گونه تعرضی را نمی توانند به خاک مقدس ما داشته باشند . هدف مهمتر اینکه به خانواده ها این امید را بدهد که محیط سربازی فرزندانشان بسیار محیط خوب و مطلوبی است .

3 هزار نفر سرباز نمونه به جشنواره سرباز راه یافتند

باور پذیری مهمترین درس سربازی/تکریم سربازان یکی از وظایف فرماندهان پادگان ها است/ رزمایش های ارتش مناسب با تهدیدات برنامه یزی می شود

دانشجو: چه تعداد از جوانان سرباز در این جشنواره حضور دارند ؟

سامانی: میدان رقابت بسیار وسیع در نظر گرفته شده است و امسال با تدابیر ریاست ستادکل نیروهای مسلح بالغ بر 3 هزار نفر سرباز نمونه به این جشنواره راه یافته اند که رقم بسیار قابل ذکری است .

البته کسانی که به جشنواره راه یافته اند باید در حوزه های  همچون سرباز دفاع ، امنیت و اقتدار ، سرباز ایثارگری و فداکاری، شهید و جانباز ، سرباز وظیفه شناسی ، سرباز و امور فرهنگی هنری و تبلیغات، سرباز خلاقیت و فناوری، سرباز ورزش و تربیت بدنی حتی سرباز نظم و انضباط اجتماعی یعنی این که کار خلاقانه ای نکرده ولی سرباز با نظم در یگان بود .

 

در یک سفر هوایی خلبان پرواز بنده را به کابین هواپیما دعوت کرد و در کنار خلبان پیشکسوت ، خلبان جوانی نشسته بود ، خلبان پیشکسوت از خلبان جوان بسیار تعریف و تمجید می کرد برای من سوال بود که رمز موفقیت ایشان چه چیزی بود ، وقتی از خلبان جوان سوال کردم، گفت: آن چراکه امروز استاد بنده از من تعریف می کند تجربه ای است که در طول خدمت سربازی کسب کردم ، از وی پرسیدم مگه چه چیزی به شما آموختند ایشان در جواب گفت : نظم ، آنجا بود که  افتخار کردم که همرزمان ما در سطح نیروهای مسلح جوانانی را آموزش دادند که در جایگاه شغلی خود انسان موفقی بود .

طرح مهارت آموزی سربازی موجب اشتغال زایی می شود

دانشجو: با توجه به این که نیروی زمینی از یگان هایی است که بیشترین سرباز را جذب میکند این نیرو  برای مهارت آموزی آنها چه برنامه ای دارد؟

سامانی: مهارت آموزی از جمله برنامه هایی است که با تدابیر سردار سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح برنامه ریزی شد و ان شالله این طرح در آینده می تواند از لحاظ اشتغال زایی و اقتصادی کمک مفیدی را به همراه داشته باشد .  در گذشته به جهت اینکه سربازان وظیفه بسیار بیشتر از الان است در بین آنها مهارت های مختلف وجود داشت اما در حال حاضر به دلیل اینکه این مسیر همچنان در گذشته خوب مدیریت شود طرح های فنی و حرفه ای را در دستور کار قرار دادیم و مسیر را برای فنی شدن سربازان باز کردیم .  البته این طرح ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می شد اما در حال حاضر فراگیر تر و سازمان یافته تر و با پشتوانه بهتر در حال انجام است .

جوانان کشورمان تا آخرین قطره خون در مقابل هر نوع تهدیدی ایستاده اند و اجازه تعرض را به دشمن نخواهند داد

باور پذیری مهمترین درس سربازی/تکریم سربازان یکی از وظایف فرماندهان پادگان ها است/ رزمایش های ارتش مناسب با تهدیدات برنامه یزی می شود

دانشجو: اگر روزی تهدیدی بر علیه نظام ما باشد آیا جوانان ما می توانند تا پایان جنگ بروند و سدی درمقابل دشمن ایجاد کنند یا نه؟

سامانی: من سال 1392 برای سخنرانی به دانشگاه آزاد اسلام آباد غرب رفتم  و سوالاتی از من شد از جمله  همین موضوع من این سوال را این طوری پاسخ دادم که به اعتقاد من اگر سربازان امروز نگوییم خیلی قوی تر از گذشته بلکه در همان حد و اندازه ظاهر می شوند. البته باز هم اعتقاد دارم حتی بهتر در مقابل دشمنان ظاهر می شوند . این موضوع گذشت تا روزی که ماجرای داعش در عراق پیش امد و بنده در همان شهر فرمانده تیپ بودم که برای مراقبت از مرزها حضور پیدا کردیم ،

در یکی از روزها صبحگاهی را اجرا کردیم و در آن مراسم موضوع حضور مطرح شد ، باور بفرمایید با توجه به حساسیت ماموریت وقتی به چهره کارکنان نگاه می کردم هیچ نگرانی احساس نمی شد،  هیچ، بلکه با سردادن تکبیر و خوشحالی اعلام آمادگی کردند .  با توجه به اینکه هوا گرم بود و ما نیز تدابیر ویژه را قبل از استقرار تدارک دیده بودیم به سرکشی از یگان ها رفتم و اول از همه به یگان تکاور رفتم و از فرمانده پرسیدم مشکلی که ندارید ، گفت : فقط یک نفر از کارکنان دچار گرمازدگی شد و در چادر است بلافاصله به سراغش رفتم و دیدم حالش مساعد نیست پیشنهاد دادم باید به به یگان منتقل شوید ، وقتی این جمله را شنید از جایش بلند شد و گفت : به هیچ عنوان اینجا را ترک نخواهم کرد ، این یعنی شهادت طلبی سرباز یعنی ایثار و از خود گذشتگی ، ما در سطح نیروهای مسلح اینگونه شخصیت ها را داریم ، اینها جوانانی هستند که درس گرفته مکتب حسینی (ع) هستند و ملت شریف ما باید به داشتن چنین جوانانی افتخار کنند ، این جوانان تا لحظه آخر و تا آخرین قطره خون در مقابل هر نوع تهدیدی ایستاده اند و اجازه تعرض را به دشمن نخواهند داد .

بعد از آن موضوع به یاد تحلیل خود در سال 92 افتادم که به عنوان یک فرد نظامی خوب روحیه سربازان را تشخیص دادم ، البته درست است که تعدادی از جوانان روزانه بازیگوشی نیز داشته باشند اما در هنگام بحران و لحظات سخت بسیار با روحیه و مقاوم ظاهر خواهند شد .

مهمترین درس سربازی باور پذیری است/ اگر سرباز بودم عاشقانه به وظیفه خود عمل می کردم

باور پذیری مهمترین درس سربازی/تکریم سربازان یکی از وظایف فرماندهان پادگان ها است/ رزمایش های ارتش مناسب با تهدیدات برنامه یزی می شود

 دانشجو: اگر شما روزی سرباز بودید چه کارهایی را انجام می دادید ؟

سامانی: الان نیز سرباز وطن هستم ، بنده  خدمتم را به گونه ای انجام می دادم که آن چرا فرمانده می خواهد به نحو شایسته صورت گیرد . از دوران دانشجویی در دانشگاه امام علی (ع) مبنا را بر این گذاشته ام که همیشه بهترین باشم و نظم و انضباط را در خودم پرورش دهم و آن چراکه فرماندهان به من آموزش می دادند به بهترین روش دریافت نمایم . و اگر سرباز بودم یکی از ویژگی های که برای خود ترسیم می کردم  این بود که باید عاشقانه به وظیفه خود عمل کنم. وقتی به زندگی نامه انسان های بزرگ را ورق می زنید به این نکته پی خواهید برد که انجام امور بر اساس نظم و انضباط است . مهمترین درس سربازی باور پذیری است و سرباز باید به این باور برسد که چارچوب ها اگر رعایت نشود اتقاقاتی روی خواهد داد که دیگر نمی شود جبران کرد .

تکریم سربازان یکی از وظایف فرماندهان پادگان ها است/  اکثر آسایشگاه های سربازی نوسازی شده است

باور پذیری مهمترین درس سربازی/تکریم سربازان یکی از وظایف فرماندهان پادگان ها است/ رزمایش های ارتش مناسب با تهدیدات برنامه یزی می شود

دانشجو: نیروی زمینی  ارتش برای تکریم سربازان چه برنامه هایی را در دستور کار خود دارد ؟

 سامانی: برابر منویات مقام معظم رهبری و همچنین سلسله مراتب فرماندهی موضوع تکریم سربازان از جمله برنامه هایی است که بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و فرماندهان وقت ارتش در این زمینه گام های بزرگ و موثری را تا کنون برداشته اند و این موضوع جز وظایف یک فرمانده در پادگان ها شده است . سرباز در نیروی زمینی ارتش بسیار مورد تکریم و احترام است ، از لحظه ورود تا روز ترخیص به بهانه های مختلف برنامه های متنوعی که بتواند محیط سربازی را برای کارکنان وظیفه خوشایند سازد انجام می شود ، سرباز در محیطی که  تنش باشد نمی تواند به وظیفه اصلی خود که حفظ و حراست از کشور است بپردازد ، نیروی زمینی ارتش در این مسیر کارهای خوبی را تا کنون انجام داد از جمله اینکه آسایشگاه های سربازی را نوسازی و در حد بسیار مطلوب رسانده است ، فضا های مناسبی را برای اوقات فراغت در نظر گرفته است ، اردوهای زیارتی و سیاحتی برای کارکنان وظیفه در طول سال پیش بینی می کند، کلاس های آگاهی سازی ، مشاوره و روانشناسی ، برنامه ها و مسابقات ورزشی و .... از دیگر موارد تکریم سربازان این است که فرماندهان در همان لحظات اول ورود نسبت به شناسایی سربازان پرداخته و اگر چنانچه سربازی مشکل داشته باشد تا جایی که امکان دارد به مشکلات خدمتی و حتی خانوادگی رسیدگی می کنند و آنها را مثل برادر خود می بینند . یکی از مزیت های سربازی این است که اقلیم های مختلف کشور را می شناسند و دوستانی در شهر های دیگر پیدا می کنند و با زبان ها آشنایی پیدا می کنند.

ارتش برابربا تهدیدات روش آموزش های نظامی را تغییر داده/ رزمایش های ارتش مناسب با تهدیدات برنامه یزی می شود

باور پذیری مهمترین درس سربازی/تکریم سربازان یکی از وظایف فرماندهان پادگان ها است/ رزمایش های ارتش مناسب با تهدیدات برنامه یزی می شود

دانشجو: آموزش های نظامی و رزمی در  نیروی زمینی ارتش تا چه اندازه برابر تهدیدات احتمالی دشمنان انجام می شود ؟

 سامانی: از جمله فعالیت هایی که در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می شود رصد برنامه های آنهای است که با ما رابطه خوبی ندارند، در حال حاضر تهدیدات به صورت فرا منطقه ای است به ویژه گروهک های تکفیری که البته آنها نیز تهدید محسوب نمی شوند اما ما در نیروهای مسلح ، ارتش و به ویژه نیروی زمینی ارتش برابر تهدیدات سبک و روش آموزش های نظامی را تغییر دادیم و با ایجاد تحرک و چابکی در یگان های نیروی زمینی ، امروز به جرات می توان گفت که با حضور جوانان برومند و آموزش دیده در محیط های سربازی هیچ یک از تهدیدات نمی تواند کوچکترین گزندی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد. نقاط ضعف و قوت دشمنان بررسی و تجزیه و تحلیل نظامی قرار می گیرد و متناسب با شکل تهدیدات تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز را برای یگان های خود تهیه و تولید می کنیم .  

نیروی زمینی مثل 20 سال پیش نیست یک نیروی به لحاظ تحرک، چابک است و به لحاظ تجهیزات دارای تجهیزات پیشرفته به روز و همچنین از لحاظ آموزش که حلقه اتصال تجهیزات و نیروی انسانی است را با خود دارد .   

هم آموزش های انفرادی ما متناسب با تهدیدها است مثلا از زمین چگونه استفاده کنیم ، آفند چطور باشد پدافند چه صورت باشد و هم تاکتیک های ما که می شود به کار گیری عده ها که مورد توجه است و در آموزش های انفرادی و یگانی دیده شده است که مقطعی و موقت هم نیست و دائما آموزش ها متناسب با تهدید ها تغییر می کند .

رزمایش های ما دقیقا متناسب با تهدید ها است  از نظر ساختار، منطقه توانایی های دشمنان و ... بررسی و مورد اجرا قرار می گیرد .

 

دانشجو: برای جذب نخبگان چه برنامه ای دارید؟

 

سامانی: نخبگانی که وارد خدمت سربازی می شوند برای آن ها تعریف داریم و از قبل طرح ها وپروژه هایی را داشتند که چه برای کشور و چه برای نیروهای مسلح کاربردی و قابل بهره برداری بوده که رتبه بندی می شوند. در نیروی زمینی سازمانی به نام مرکز مطالعات داریم که برای هر پروژه ای که وظیفه ای انجام می دهد ارزیابی میکنند و متناسب با رتبه ای که ان پژوهش به دست آورده کسر خدمت به آن تعلق می گیرد .

نخبگان همیشه برای هر ارگانی قابل احترام هستند چرا که با علم آنها می شود در پیشبرد اهداف سازمان استفاده هایی را برد . در نیروی زمینی آنهایی که نخبه هستند در حوزه های مختلف بکار گیری می شوند و در حال حاضر نیز سربازان متخصص را در مراکز تحقیقاتی و تعمیراتی داریم که افسران وظیفه ای هستند و توانسته اند در طرح ها و تولیدات بسیار کمک نمایند . 

ما الان در بعضی از مراکز تعمیراتی و تحقیقاتی داریم که کار تحقیق دست یک افسر وظیفه است و خیل خلاقانه و خوب کار می کنند و نه تنها در بحث نخبگان در بحث تخصص ها هم کارهایی انجام داده ایم.

در خصوص تقسیم کارکنان وظیفه تمام تلاش ما این است که سربازان را در جایگاه ها و محل های مناسب با حرفه و تخصص آنها بکار بگیریم و در حال حاضر نیز این برنامه در نیروی زمینی ارتش در حال انجام است .

سالانه بیش از 300هزار سرباز جذب نزاجا می شوند

روش های آموزش نظامی در ارتش برابر با تهدیدات تغییر کرده است/ راهیابی سه هزار سرباز وظیفه نمونه به «جشنواره سرباز»

دانشجو: نیروی زمینی سالانه چقدر نیرو جذب می کند؟

سامانی: سالانه بیش از 300 هزار نفر سرباز از جوانان میهن به نیروی زمینی ارتش اعزام و مسیر خدمتی خود را طی می کنند ، مقام معظم رهبری می فرمایند : «خدمت سربازی مثل یک دانشگاه است برای جوانان» با این مضمون که یک فیلتری است و باید این مسیر طی شود، فرماندهی معظم کل قوا تاکید دارند که از فرصت های سربازی باید به نحو مطلوب استفاده شود ، باید کار کنیم که جوانان به آینده امید وار و به نظام خوشبین شوند .

در حال حاضر راهبرد و هدف مشخص است و ما باید با اجرای برنامه های مختلف کاری را انجام دهیم که سرباز به مرز پختگی برسد، این خیل عظیم جوانانی که به نیروی زمینی اعزام می شوند جوانانی هستند که آینه کشور در دستان آنهاست .

 

دانشجو: ممنون بابت وقتی که در اختیارمان گذاشتیدامیر 

نظر شما