شناسهٔ خبر: 25215288 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «مهمترین اقلام صادراتی و وارداتی کشور در یک ماه گذشته» تا «راهکار عربستان برای جبران کسری بودجه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تورم فروردین ماه تک رقمی محاسبه شد، رشد نماگر بورس با حمایت فولاد و رانفور، ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم وجود ریسک سیاسی در بازار، افزایش ارزش سهام «روسال» روسیه با احتمال لغو تحریم آمریکا، کاهس دوباره نرخ انواع سکه، سود ۴.۵ تریلیون دلاری اقتصاد آسیا از زنان، پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت‌ نفت در سال میلادی جاری و آینده، واردات بیش از ۲۲ هزار تن گلابی هندی به کشور و آخرین خبر از تعرفه واردات به کشور عراق را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «مهمترین اقلام صادراتی و وارداتی کشور در یک ماه گذشته» تا «راهکار عربستان برای جبران کسری بودجه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تورم فروردین ماه تک رقمی محاسبه شد، رشد نماگر بورس با حمایت فولاد و رانفور، ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم وجود ریسک سیاسی در بازار، افزایش ارزش سهام «روسال» روسیه با احتمال لغو تحریم آمریکا، سود ۴.۵ تریلیون دلاری اقتصاد آسیا از زنان، پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت‌ نفت در سال میلادی جاری و آینده، واردات بیش از ۲۲ هزار تن گلابی هندی به کشور و آخرین خبر از تعرفه واردات به کشور عراق را در بر دارد.

تورم فروردین ماه تک رقمی محاسبه شد!

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۹۶ معادل ۹.۲ درصد است. به نقل از بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ به شرح زیر است:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۱۵.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد افزایش یافت.

- شاخص مذکور در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۷.۹ درصد افزایش داشته است.

رشد نماگر بورس با حمایت فولاد و رانفور

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 219 واحدی معادل 0.23 درصد به رقم 94 هزار و 796 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته جاری، همانند روز گذشته، شاهد روند صعودی تمامی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 69 واحدی معادل 0.23 درصد به رقم 30 هزار و 37 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 30 واحدی معادل 0.18 درصد، عدد 16 هزار و 836 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 23 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 12 هزار و 508 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.11 درصد همراه شد و 114 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 100 هزار و 839 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 234 واحد افزایش معادل 0.35 درصد به رقم 67 هزار و 295 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 55 واحد افزایش معادل 0.03 همراه بود و عدد 202 هزار و 89 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 86 واحد و نماد رانفور متعلق به خدمات‌انفورماتيك‌ با 72 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «مهمترین اقلام صادراتی کشور در یک ماه گذشته» تا «پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت‌ نفت در سال میلادی جاری و آینده»

ثبات نسبی قیمت نفت علیرغم وجود ریسک سیاسی در بازار

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با افزایشی ۳ سنتی بشکه ای ۷۳.۸۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بدون تغییری محسوس بشکه ای ۶۷.۷۶۳ دلار صورت گرفت. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز چهارشنبه می توان به افزایش میزان موجودی و تولید نفت آمریکا اشاره کرد که باعث خنثی شدن تاثیر وجود ریسک های سیاسی بر بازار نفت شده است. 

مهمترین اقلام صادراتی و وارداتی کشور در یک ماه گذشته

مهمترین اقلام صادراتی کشور در یک ماه گذشته به ترتیب میعانات گازی به ارزش 448 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 163 میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش 137 میلیون دلار، اتیلن گلیکول 105 میلیون دلار، بوتان مایع شده به ارزش 94 میلیون دلار بوده است. سهم سایر کالاها یک میلیارد و 646 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 و 40 صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین مهمترین اقدام وارداتی در یک ماه نخست امسال به ترتیب سویا به ارزش 155 میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش 138 میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با 121میلیون دلار، اجزا و قطعات راکتورهای هسته‌ای به ارزش 77 میلیون دلار و برنج 69 میلیون دلار بوده است. /گمرک

افزایش ارزش سهام «روسال» روسیه با احتمال لغو تحریم آمریکا

سهم شرکت آلومینیوم «روسال» روسیه با رشد ۱۴.۸ درصد هر سهم به ۳۱ روبل بازار بورس مسکو معامله شد. دلیل این افزایش ارزش سهم، بیانیه‌ای است که وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره احتمال لغو تحریم این شرکت صادر کرده است. در این بیانیه آمده است وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است: در صورتی که اولگ دریپاسکا یکی از مالکین این شرکت و مدیر کنونی آن سهام خود را واگذار کرده و از سمت خود کناره‌گیری کند،‌تحریم‌ها علیه این شرکت را لغو می‌کند. اوفک اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مهلت پایان تحریم شرکت تولید آلومینیوم روسیه «روسال» را تا ۲۳ اکتبر ۲۰۱۸ تمدید کرد. در ششم آوریل وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها و برخی افراد روسی اعمال کرد که در میان اینها، شرکت روسال روسیه هم وجود دارد، این شرکت دومین شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیوم جهان است که سالها جایگاه نخست را نیز در کارنامه خود دارد، در سال‌های گذشته حضور فعال شرکت‌های چینی در این عرصه باعث شد روسال جایگاه نخست را به شرکت‌های چینی واگذار کند. پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت در ۶ آوریل، قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی به شدت بالا رفت. قیمت این فلز در بازارهای جهانی تا ۳۰ درصد افزایش یافت. /تاس

کاهس دوباره نرخ انواع سکه در بازار تهران

در بازار داخلی طلا و سکه، روند کاهشی بهای انواع سکه همانند روز قبل ادامه داشت. بر این اساس، هر سکه تمام بهار آزادی در معاملات امروز، با کاهش 10 هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، به رقم یک میلیون و 710 هزار و 500 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم، در پایان روز، یک میلیون و 747 هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، 13 هزار تومان ارزان تر فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افت 10 هزار تومانی به سطح 855 هزار تومانی کاهش یافت. هر ربع سکه بهار آزادی نیز در معاملات امروز، 10 هزار تومان ارزان تر شد و به رقم 525 هزار و 500 تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار تهران، 348 هزار تومان قیمت گذاری شد.

سود ۴.۵ تریلیون دلاری اقتصاد آسیا از زنان

موسسه مکنزی آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که اگر زنان بیشتری در کشورهای آسیایی مشغول به کار شوند، رونق اقتصادی این منطقه با جهش قابل توجهی روبرو می شود. مکنزی برآورد کرد اگر برابری جنسیت ارتقاء پیدا کند، به تولید ناخالص داخلی منطقه آسیا - اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۴.۵ تریلیون دلار افزوده می شود. این موسسه آمریکایی اعلام کرد که منطقه آسیا - اقیانوسیه به عنوان پویاترین منطقه اقتصادی در جهان است؛ اما زنان در بسیاری از کشورهای این منطقه با رفتا نابرابرانه در حوزه اشتغال و اجتماعی در مقایسه با مردان روبرو می شوند. همچنین بیشترین شکاف جنسیتی در بنگلادش و هند است که نگرانی را در مورد آسیب اقتصادی به این کشورها از کسری نیروی کار زنان افزایش می دهد. همچنین کشورهای اقتصادی پیشرفته آسیایی مانند کره جنوبی و ژاپن هم در فرصت های شغلی دارای نابرابری جنسیتی بالایی هستند. مکنزی اعلام کرد: چین، بزرگترین اقتصاد آسیا در حوزه به کارگیری زنان در بازار نیروی کار خود گام هایی را برداشته؛ اما همچنان جا برای ارتقاء آن وجود دارد. جزئیات بیشتر

پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت‌ نفت در سال میلادی جاری و آینده

بانک جهانی در گزارش جدیدی پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت امسال در بحبوحه رشد اقتصادی قوی، ۲۳ درصد رشد خواهد کرد و قیمت فلزات نیز تحت تاثیر تداوم تنش‌های تجاری، بالاتر خواهد رفت. بانک جهانی پیش‌بینی خود از میانگین قیمت‌های نفت در سال میلادی جاری و آینده را به ۶۵ دلار در مقایسه با ۵۳ دلار در سال گذشته، افزایش داد که تا حد زیادی به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی فزاینده بود.

واردات بیش از ۲۲ هزار تن گلابی هندی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶، نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۲ هزار و ۳۵۵ تن گلابی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم گلابی هندی، بالغ بر ۱۶ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۶۶۹ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۵۳ میلیارد و ۳۰۶ میلیون و ۱۳ هزار و ۵۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است در ۱۲ ماهه سال ۹۶ گلابی هندی از ۴ کشور جهان از جمله کشور‌های پاکستان، هند، تایلند، ایتالیا وارد ایران شده است. در بین کشور‌های ذکر شده پاکستان با صادرات بیش از ۲۲ هزار و ۲۳۵ تن گلابی هندی به کشور اولین و بزرگترین صادرکننده این کالا محسوب می‌شود که درآمد ۱۶ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۵۶ دلاری را نصیب خود کرده است. /میزان

ادامه روند نزولی نرخ مرغ در بازار

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش ۴۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار نسبت به چند روز گذشته خبر داد و گفت: قیمت مرغ گرم روز چهارشنبه در مراکز خرده فروشی به ۷۹۵۰ تومان رسید. 

آخرین خبر از تعرفه واردات به کشور عراق

رایزن بازرگانی ایران در عراق از عدم تغییر تعرفه‌های وارداتی عراق خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۲۰۱۸ هیچ گونه تغییری در تعرفه صورت نگرفته است و فقط مالیات برای گروه‌های خاص کالایی وضع شده است. به نقل از سازمان توسعه تجارت، ناصر بهزاد گفت: سه بخش از مالیات از امور صنعتی و تولیدی  داخل عراق و سایر مالیات‌ها برای واردات کالا از همه کشورهای صادر کننده به عراق اخذ می‌شود. وی خاطرنشان کرد: عراق در سال ۲۰۱۸ فروش نفت را بر مبنای صادرات حدود ۴.۳ میلیون بشکه در روز با نرخ ۴۶ دلار بر نامه‌ریزی کرده که با توجه به آغاز طرح‌های این کشور برای رونق سرمایه‌گذاری و اتخاذ شیوه‌های مختلف جهت تحقق درآمدهای جاری پیش‌بینی می شود رشد تولید ناخالص داخلی  این کشور افزایش یابد.  رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: برنامه صادرات روزانه نفت عراق با ۱۰درصد افزایش تنظیم شده لیکن حجم هزینه‌های جاری و بدهی‌های گذشته موجب شده همچنان بخشی از تامین کسری بودجه که عددی نزدیک به میلیارد دلار است از طریق مالیات جبران شود. بهزاد گفت: برای جبران این کسری، پنج مسیر تآمین مالیات در پارلمان این کشور تصویب شده  که شامل ۳ تا ۱۵ درصد  مالیات بر در آمد، ۵ درصد مالیات بر فروش در مراکز تجاری، ۲۰ درصد مالیات  بر سرویس تلفن همراه و شبکه اینترنتی،۲۰۰درصد مالیات بر واردات  مشروبات الکلی و ۲۵درصد مالیات بر شیرینی  و بستنی  و محصولات آبمیوه و نوشیدنی‌های گازدار است.

راهکار عربستان برای جبران کسری بودجه

عربستان سعودی اعلام کرد که انتشار اوراق قرضه جدید اسلامی صکوک را با هدف کمک به تامین کسری بودجه خود تکمیل کرده است. این در حالی است که با وجود افزایش قیمت نفت، وام گرفتن دولت سعودی برای جبران کسری بودجه خود شتاب گرفته است. اداره مدیریت بدهی وزارت دارایی عربستان اعلام کرد از فروش این اوراق قرضه جدید که با سه دوره سررسید ۵ ساله، ۷ ساله و ۱۰ ساله منتشر شدند، ۱.۳ میلیارد دلار جمع آوری کرد. این دومین بار است که عربستان در سال جاری میلادی اقدام به فروش اوراق قرضه می کند و ماه پیش هم ۴.۸ میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرد. همچنین عربستان هفته گذشته از فروش اوراق قرضه ۱۱ میلیارد دلار کسب درآمد کرد؛ ضمن اینکه در اوایل ماه گذشته میلادی عربستان قرار داد بازفاینانس یک وام ۱۶ میلیارد دلاری را امضاء کرد. به نقل از عرب نیوز، بر همین اساس از ۴ سال پیش همزمان با کاهش جهانی قیمت نفت، عربستان با کسری بودجه هنگفتی روبرو شده و برای جبران آن به بازار بدهی متوسل شده است. کسری بودجه این کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد در مجموع ۲۶۰ میلیارد دلار ثبت شده و پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری میلادی ۵۲ میلیارد دلار باشد. بدهی دولتی عربستان در سطح داخلی و بین الملل در سال ۲۰۱۴ میلادی از ۱.۶ درصد معادل تولید ناخالص داخلی این کشور  به ۱۷.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش پیدا کرد و رقم ۱۱۸ میلیارد دلار برای آن ثبت شد. بر پایه این گزارش، دولت عربستان در طول چند سال اخیر ۲۴۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برداشت کرده است و تا قبل از سقوط بهای نفت، درآمد نفتی بیش از ۹۰ درصد از درآمدهای عمومی این کشور ار به خود اختصاص می داد. /ایبِنا

 

 

 

 

نظر شما