شناسهٔ خبر: 25215223 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

پارلمان

صاحب‌خبر -

دیروز در صحن علنی مجلس صورت گرفت
از تذکر به اطرافیان رئیس‌جمهوری تا آخر و عاقبت سپنتا
خبرآنلاین| در تذکرات شفاهی دیروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان به موضوعات متعددی ازجمله ماجرای بازداشت محمدرضا جلایی‎پور و وضع بلاتکلیف سپنتا نیکنام نماینده زرتشتی شورای شهر یزد که از حضور در این شورا بازمانده است، پرداختند. قاسم میرزایی‎نکو عضو فراکسیون امید در تذکری از وزرای دادگستری، کشور و اطلاعات خواست که با نخبگان برخورد قهری نکنند. او بی آن‌که از محمدرضا فرزند حمیدرضا جلایی‎پور نامی ببرد، از او به‌عنوان نخبه‎ای یاد کرد که فرزند خانواده شهید است و گفت باید در برخورد با جوانان دقت شود. او همچنین از هیأت رئیسه مجلس خواست تا نتایج جلسه سران سه قوه را مصداقی و علنی به سمع مردم برسانند و عزمی راسخ برای برخورد با فساد و قاچاق و رانت داشته باشند.
احمد مازنی نماینده تهران در مجلس هم در اواخر جلسه علنی دیروز، در تذکری خواستار رسیدگی سریع‌تر به پرونده عضو زرتشتی شورای شهر یزد در مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. احمد مازنی با بیان این‌که پرونده مربوط به سپنتا نیکنام عضو اقلیت شورای شهر یزد مدت‎هاست روی میز مجمع قرار گرفته، گفت: تصمیمی که در گذشته در مورد این پرونده اتخاذ شده بود به نوعی مایه وهن نظام و مذهب تشیع بوده است. هم‌اکنون چشم‌ها و گوش‌ها به تصمیم مجمعی است که با تصمیم امام و رهبری برای شکستن بن‌بست‌ها تشکیل شده است. این عضو فراکسیون امید همچنین با بیان این‌که گفته می‌شود رئیس‌جمهوری در برخی جلسات مجمع حضور ندارند، گفت: این جلسه فرصتی برای عمل ایشان به وعده دفاع از حقوق شهروندی است. او همچنین گفت که بعد از مرحوم‌ هاشمی رئیس فقید مجمع، مردم به تدبیر آیت‌الله ‌هاشمی‌شاهرودی چشم دوخته‌اند.

محمدرضا تابش:
نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از شنود استفاده ابزاری و سیاسی نکنند
اعتمادآنلاین|  محمدرضا تابش نماینده اردکان و نایب‌رئیس فراکسیون امید با تاکید بر لزوم شنود در مسائل مرتبط با امنیت ملی گفت: شنود مسأله‌ای مرتبط با امنیت ملی است و همه باید تلاش کنیم امنیت ملی در حد اعلا حفظ شود. تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی، جاسوسی و ضدجاسوسی به ابزار و تجهیزاتی مجهز هستند که در جهت ارتقای منافع ملی به کار گرفته می‌شوند. از «موساد» گرفته تا «ک گ ب» از ابزار مدرن روز برای ارتقای منافع و امنیت ملی‌شان بهره‌مند هستند. این نماینده مجلس با اشاره به مقررات برای شنود در دولت اصلاحات گفت: در دولت اصلاحات، آقای خاتمی اصرار کردند و شنود تابع ضوابط و مقرراتی شد و حتما باید قاضی مخصوص شنود اجازه می‌داد. فکر می‌کنم آن زمان اختیار این کار به مرحوم آیت‌الله مروی داده شد. ایشان ابتدا به صورت دقیق استدلال‌ها را بررسی می‌کرد و سپس دستور شنود را امضا می‌کرد. در آن زمان قاضی دقت و وسواس داشت و موضوعی را که مخل امنیت ملی کشور بود مورد شنود قرار می‌دادند. تابش با انتقاد از شرایط کنونی برای شنود تاکید کرد: اما درحال حاضر شنیدم که بعضی جاها برگه‌های امضاشده هم هست که ضابطان خودشان می‌توانند اقدام به شنود کنند، باید این رویه‌ها را بررسی کنیم تا رایج نشود. شنود باید در جایی اتفاق بیفتد که منافع ملی در خطر است، نه این‌که در دفتر کار و منزل یک شخصیت محبوب و مقبول مردم شنود کار بگذارند یا جلسات داخلی احزاب و گروه‌های دل‌بسته به انقلاب و نظام را در جهت پیشبرد مقاصد سیاسی شنود کنند و حریم خصوصی را نقض کنند. او گفت: اخیرا مقام معظم رهبری در رابطه با حجاب فرمودند که حجاب حکم ضروری دین است و در اماکن عمومی هم باید رعایت شود، اما در تکمیل این جمله گفتند که در داخل حوزه شخصی افراد کاری نداریم که آنها چه کاری انجام می‌دهند. بنابراین استدعای ما از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این است که حریم خصوصی را پاس بدارند و از شنود استفاده ابزاری و سیاسی نکنند. شنود نباید به نفع یک جناح و گروه و بالا آوردن یک عده و حذف عده دیگر استفاده شود. شنود باید در راستای منافع ملی و با شرایط و ضوابطی اتفاق بیفتد.

قاضی‌پور در اخطاری در صحن علنی مجلس مطرح کرد:
وزارت کشور به کارگران مجوز راهپیمایی بدهد
ایسنا|  یک نماینده مجلس در مجلس در تذکری گفت: به مناسبت یازدهم اردیبهشت روز کارگر وزیر کشور به کارگران مجوز راهپیمایی بدهد. نادر قاضی‌پور در جلسه علنی دیروز مجلس با استناد به اصل 27 قانون اساسی در اخطاری گفت: طبق این اصل، برگزاری اجتماعات و راهپیمایی بدون حمل سلاح و به شرطی که مخل مبانی اسلام نباشد، اشکال ندارد و باید مجوز آن داده شود.
او افزود: لازم است وزیر کشور مجوز راهپیمایی کارگران به مناسبت یازدهم اردیبهشت روز کارگر را بدهد. این مجوز باید در راستای احترام به کارگران اهدا شود. این درخواست فراکسیون کارگری است.
 نماینده ارومیه در پایان گفت: وزارت کشور به کارگران و حتی ترک‌ها مجوز راهپیمایی نمی‌دهد، اما به ارامنه می‌دهد.

نظر شما