شناسهٔ خبر: 25214839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در گفت‌وگوی نوری مالکی با المیادین اعلام شد

ایران ،‌ دوست و عربستان دشمن ملت عراق است

معاون رئیس جمهور عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ایران را دوست و عربستان را دشمن ملت عراق اعلام کرد و گفت، سیاست‌های آل‌سعود درباره عراق هیچ تغییری نکرده است.

صاحب‌خبر -


 
 

«نوری مالکی» در گفت‌و گو با شبکه «المیادین» گفت: به هیچ عنوان نمی‌توانم خودم را قانع کنم که عربستان موضع و دیدگاهش را در مورد عراق تغییر داده باشد. باورندارم عربستانی که در سوریه و عراق از طرح‌های فرقه‌گرایانه حمایت کرد و در این راستا نیروهایی را به خدمت گرفت و آنان را تجهیز کرد، این رویکرد را تغییر داده باشد.
مالکی افزود: رویکرد عربستان با شکست مواجه شد و این کشور نتوانست نظام‌های سیاسی سوریه، عراق و لبنان را سرنگون کند. از این رو سعودی‌ها به ناچار وارد مرحله خطرناکی شده‌اند، آنها به روشنی‌ می‌گویند می‌خواهیم عراق را از چنگ ایران در بیاوریم یا می‌خواهیم با طرف‌های آمریکایی در مورد انتخابات عراق گفت‌وگو کنیم! عربستان چه ارتباطی با انتخابات عراق دارد که بخواهد با آمریکا در این خصوص گفت‌وگو کند؟ پس از اینکه عربستان در طرحهای قبلی خود شکست خورده و همه کشورهای جهان از عربستان به عنوان حامی تروریسم یاد می‌کنند، مقامات این کشور تلاش می‌کنند روند مسائل را به این سمت سوق دهند و گمان می‌کنند می‌توانند عراق‌ را به سوی ائتلاف سعودی بکشانند و آن را به بخشی از این ائتلاف تبدیل کنند.
معاون رئیس جمهور  عراق تاکید کرد: من می‌گویم عراق به هیچ عنوان به بخشی از این ائتلاف تبدیل نخواهد شد. مصلحت، ثبات و زندگی شرافتمندانه برای عراق با حضور در هیچ ائتلافی تامین نخواهد شد، حال چگونه ممکن است در ائتلاف سعودی حضور داشته باشد که همچنان از فرقه‌گرایی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند؟ نمی‌توان انکار کرد که عربستان در زمینه مالی،‌رسانه‌ای و برنامه‌ریزی تاثیر زیادی بر روند انتخاب عراق دارد و برخی از جریانهای سیاسی شیعی و سنی از حمایت مالی عربستان برخوردار هستند، هر چند هیچ فراکسیون شیعی این حمایت مالی را صریحا اعلام نکرده است، اما برخی از فراکسیون‌های سنی به این موضوع اعتراف کرده‌اند.
مالکی افزود: عربستان‌ بارها اعلام کرده است قصد دارد به جبهه جریان‌ها و فراکسیون‌های شیعی نفوذ کند. سعودی‌ها تلاش کردند در نجف و بصره کنسولگری‌ افتتاح کنند، قصد داشتند در مناطق شیعه‌نشین سرمایه‌گذاری کنند و از شیوخ و بزرگان عشایر برای حضور در نشست‌ها دعوت می‌کردند! هدف آنها  از همه این اقدامات، نفوذ در میان جبهه شیعی بود. من به عربستان توصیه می‌کنم زیاد در این زمینه تلاش نکند، چرا که نمی‌تواند در عرصه کلی سیاست و حتی عرصه سیاسی سنی‌های عراق نیز نفوذ کند. البته ما از اینکه عربستان بخواهد به این دیدگاه و دخالت‌‌های خود و رفتار فرقه‌گرایانه و حمایت از تروریسم پایان می‌دهد، استقبال می‌کنیم و امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد تا این کشور از یک عامل ناآرامی و بی‌ثباتی در منطقه به یک عامل ثبات تبدیل شود. معاون رئیس جمهور عراق در ارتباط با ایران نیز گفت،‌ ما خواهان روابط مثبت و سازنده با ایران به عنوان یکی از کشورهای همسایه هستیم. عراق با ایران زمینه‌های ارتباطی زیاد و 1300 کیلومتر مرز مشترک دارد و دارای منافع اقتصادی، عتبات ‌عالیات،‌حوزه‌ها و مراجع تقلید مشترک است. همچنین ما خواهان برقراری چنین روابطی با عربستان و ترکیه و همه کشورها نیز هستیم و درخصوص روابط با سایر کشورها براساس منافع عراق‌ تصمیم می‌گیریم نه براساس منافع احزاب و گروه‌های سیاسی. ما مانع شکل‌گیری روابط دوستانه احزاب با کشورهای دیگر نیستیم، اما به شرطی که رابطه  دوستانه به دخالت تبدیل نشود و احزاب، دنباله رو این کشور و آن کشور نباشند.

نظر شما