شناسهٔ خبر: 25214669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

چرا اروپا برای توقف جنگ در یمن پادرمیانی نمی‌کند؟

جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۱ تاکنون ادامه داشته، اما به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا برای جنگ داخلی سوریه که در همان سال آغاز شد به دلیل ملاحظات اقتصادی به مساله پناهجویان اولویت بیشتری قائل است.

صاحب‌خبر -
روز یکشنبه یک حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان یک مراسم عروسی را در یمن هدف قرار داد که به گفته منابع محلی بیش از ۲۰ کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

به گزارش نامه نیوز با وجود آنکه اغلب حملات هوایی این ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه مناطق تحت کنترل حوثی‌ها غیرنظامیان را طی این جنگ هفت ساله کشته اما کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه و انگلیس اقدام چندانی برای محکوم کردن این حملات نکرده و هیچ صحبتی از مداخله مستقیم در این جنگ نکرده‌اند.

بونتر میر، مدیر مرکز پژوهش جهان عرب در دانشگاه ماینز به دویچه وله گفت: هم فرانسه و هم انگلیس به عربستان سلاح می‌فروشند که به معنی این است که علاقه‌ای به رسیدگی به فاجعه انسانی یمن ندارند.کشورهای اتحادیه اروپا وظیفه اخلاقی دارند که به جنگ یمن کمک کنند اما ملاحظات سیاسی و اقتصادی با عربستان برای آنها اولویت داشته و مانع آنها می‌شود.


علی العبسی، یک پژوهشگر یمنی مربوط به امور اتحادیه اروپا و رایزن اتاق صنعت و تجارت آلمان و اعراب به دویچه وله گفت: کشورهای اتحادیه اروپا از دولت تحت رهبری عربستان در یمن ناراضی هستند و بنابراین نگران حمایت مالی از رژیمی که بی‌کفایتی خود را نشان داده هستند. همچنین برخی اعضای همین دولت به فساد متهم هستند.

او اظهار کرد: کشورهای اتحادیه اروپا به عربستان و امارات به عنوان کشورهایی بسیار ثروتمند که می‌تواند کمک‌های انسانی را بدون حمایت هیچ طرف دیگری در ارتباط با جنگ یمن ارائه دهد، نگاه می‌کنند.

با این حال ناظران عدم تمایل کشورهای اتحادیه اروپا برای مداخله انسان دوستانه در یمن را "آزار دهنده" می‌دانند اما آزار دهنده‌تر از آن عدم تمایل آنها برای محکوم کردن این تجاوزها است.

از آنجا که کشورهای اتحادیه اروپا مثل انگلیس و فرانسه رابطه‌ای نزدیک با عربستان از جمله در زمینه تجارت تسلیحات و دیگر تعامل‌های اقتصادی دارند اغلب آنها هنگام کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی ائتلاف عربستانی در یمن که تاکنون هزاران کشته برجای گذاشته سکوت اختیار می‌کنند.

به گزارش رویترز در آوریل ۲۰۱۶ بیش از ۶۰ درصد تلفات در یمن ناشی از حملات هوایی عربستان بوده است.

فرانسه و بریتانیا روابط سیاسی نزدیکی نیز با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دارند.

طبق گزارش رویترز پیمانکاران دفاعی فرانسوی در سال ۲۰۱۵ به میزان دو میلیارد یورو تجهیزات به عربستان داده‌اند. آمارهای دولت انگلیس مربوط به ماه اکتبر نیز نشان می‌دهد که در نیمه اول ۲۰۱۷ فروش سلاح‌های انگلیس به عربستان به ۱.۲۵ میلیارد یورو رسید.

گروه‌های حقوق بشری نظیر عفو بین‌الملل اغلب از این معامله‌های تسلیحاتی انتقاد می‌کنند. در ماه ژانویه آلمان صادرات تسلیحات به کشورهای درگیر در جنگ یمن را متوقف کرد.

العبسی گفت: یکی از دلایل احتمالی اینکه دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توانست فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند این است که صنایع تسلیحاتی برای اقتصاد آلمان نسبت به فرانسه و انگلیس اهمیت کمتری دارد.

یک مساله دیگر نیز که کشورهای اتحادیه اروپا را بیشتر از هرچیزی علاقه‌مند به پایان جنگ داخلی در سوریه می‌کند تا یمن، مساله پناهجویان است. بیش از یک میلیون از مجموع حدود ۱۱ میلیون آواره سوری ناشی از جنگ داخلی این کشور به دنبال پناهندگی در کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

به گفته العبسی وضعیت در یمن متفاوت است. به گفته او در یمن آوارگان به جای تلاش برای رسیدن به اروپا از مسیر تقریبا غیرممکن زمینی که آنها را مجبور به عبور از عربستان و احتمالا سوریه یا عراق می‌کند در این کشور آوارگان عمدتا به جاهای امن داخل خود کشور می‌روند.

حدود سه میلیون نفر برآورد شده که در داخل یمن آواره شده‌اند و تا زمانی که این آوارگان وارد مسیر خطرناک رفتن به اروپا نشوند این قاره چندان تهدیدی از جانب آنها نمی‌بیند و به همین خاطر منفعت چندانی در پایان جنگ در یمن ندارد.

با این حال هم اکنون که دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هرچه بیشتر اراضی اشغال شده را از شورشیان پس می‌گیرد رهبران اتحادیه اروپا ممکن است مجبور شوند توجهشان را صرف فوری‌ترین بحران انسانی در خاورمیانه یعنی یمن کنند.

منبع:ایسنا


نظر شما