شناسهٔ خبر: 25214559 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تلاش برای تدوین طرح حمایت از محیط‌بانان خبر داد.

صاحب‌خبر -

تدوین طرح حمایت از محیط‌بانان در مجلس

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تلاش برای تدوین طرح حمایت از محیط‌بانان خبر داد.

عباس پاپی‌زاده با یادآوری زخمی شدن سه محیط‌بان پارک ملی دز بر اثر تیراندازی صیادان غیرمجاز گفت: منقطه حفاظت شده دز منطقه‌یی بسیار وسیع است که به ‌شدت با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مواجه است و بیم آن می‌رود که جان محیط‌بانان مظلوم مجددا از سوی صیادان و شکارچیان غیرمجاز مورد تهدید قرار بگیرد. نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شغل محیط‌بانی بسیار پراسترس و پرخطر است، افزود: متاسفانه محیط‌بانان استان خوزستان به تجهیزات و امکانات پیشرفته برای حفاظت از جان خود مانند جلیقه ضد گلوله مجهز نیستند. او با تاکید بر لزوم حمایت جدی سازمان حفاظت محیط زیست از محیط‌بانان‌ به ایسنا گفت: محیط‌بانان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در درگیری‌ها به درستی از محیط‌بانان حمایت نمی‌شود. نماینده دزفول در مجلس دهم با یادآوری اینکه به دنبال تدوین و تصویب طرحی در مجلس برای حمایت از محیط‌بانان هستیم، تصریح کرد: افزایش حقوق و دستمزد، تعداد محیط‌بانان، تامین تجهیزات و امکانات پیشرفته در این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل حقوقی و تجهیز این افراد در لایحه حمایت از محیط‌بانان دیده نشده است بنابراین درصدد هستیم این موارد را در طرح مذکور پیش‌بینی کنیم.

میزان بارندگی ایران کمتر از یک‌سوم میانگین آمار جهانی

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست گفت: برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب سطحی موجب به خطر افتادن حقوق حقابه‌داران به ویژه محیط زیست شده است.

فریده اولادقباد با بیان اینکه ایران از نظر اقلیمی در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار گرفته است، گفت: 75درصد مساحت آن در منطقه خشک و نیمه خشک و 25درصد مساحت آن خارج از این منطقه قرار گرفته است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی متوسط درازمدت بارندگی سالانه کشور را حدود 243 میلی‌متر دانست و افزود: میزان بارندگی کشور کمتر از یک‌سوم میانگین بارش جهانی است. او با هشدار نسبت به اینکه ایران از نظر سرانه منابع آب تجدیدپذیر در وضعیت تنش آبی قرار دارد به خانه‌ملت گفت: بر اساس آمار‌برداری سراسری آب کشور میزان مصرف آب برابر 100میلیارد مکعب بوده که براساس میزان مصرف به ترتیب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب، بهداشت وضعیت استفاده شده است. این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه بر اساس ارزیابی‌ها کاهش محسوس ریزش‌های جوی در کشور به دلایلی مانند خشکسالی و تغییرات اقلیمی رخ داده است، گفت: به دلیل برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب سطحی و به مخاطره افتادن حقوق حقابه‌داران به ویژه محیط زیست، این بخش مواجه با مشکلاتی است که باید برای آنها چاره‌جویی و برنامه‌ریزی کرد. اولادقباد ادامه داد: در این میان مواردی همچون مدیریت تغییرات آب و هوایی و خشکسالی در کشور، مهار آب رودخانه‌های مرزی، اصلاح الگوی مصرف، تعادل‌بخشی و تقویت آبخوان‌ها، ساماندهی رودخانه‌ها، ارتقای بهره‌وری آب در ابعاد کمی، کیفی و اقتصادی مدیریت اقتصادی آب با رعایت ملاحظات اجتماعی، امنیتی و زیست محیطی در تمام بخش‌های مصرف برای ارتقای بهره‌وری در کل چرخه تولید و مصرف آب، ساماندهی و توسعه بازارهای محلی آب مهم است. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محدودیت منابع آب شیرین در بسیاری از کشورها به یک معضل جدی تبدیل شده به نحوی که این محدودیت توانسته رشد کشورها را تحت‌الشعاع قرار دهد. عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منطقه خاورمیانه از جمله مناطقی است که به ‌شدت با مشکل محدودیت منابع آب شیرین مواجه بوده و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در آینده چالش‌های فراوانی بر سر تصاحب منابع آب شیرین در خاورمیانه صورت خواهد گرفت.

شرط وزارت بهداشت برای واردات برنج

در پی ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تسهیل واردات برنج به کشور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نحوه نظارت بر ایمنی و سلامت برنج‌های وارداتی را تشریح و تاکید کرد: در دستورالعمل سازمان غذا و دارو میزان مجاز مواد و فلزات سنگین مانند آرسنیک و... بر اساس استانداردها تعیین شده و برنجی که این استانداردها را دارا باشد، می‌تواند برای ورود به کشور مجوز دریافت کند.

کیانوش جهانپور درباره نحوه نظارت بر سلامت برنج‌های وارداتی با توجه به ابلاغیه اخیر مبنی بر تسهیل واردات برنج به کشور، گفت: باید توجه کرد که میزان واردات برنج از نظر تنظیم بازار ارتباطی با حوزه کاری سازمان غذا و دارو ندارد و در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است، اما سازمان غذا و دارو در زمینه ایمنی و سلامت برنج‌های وارداتی نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد. او با بیان اینکه معیارهای از قبل تعیین شده‌یی برای تامین سلامت و ایمنی برنج‌های وارداتی در پیوست دستورالعمل ابلاغی، وجود دارد، افزود: در این دستورالعمل میزان مجاز مواد و فلزات سنگین مانند آرسنیک و... بر اساس استانداردها تعیین شده و برنجی که این استانداردها را داشته باشد، می‌تواند وارد کشور شود. جهانپور تاکید کرد: بنابراین واردات برنج از هر کشوری که باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر میزان فلزات سنگین آن مانند آرسنیک و... در حد مجاز یا پایین‌تر از حد مجاز باشد، امکان ترخیص از گمرک خواهد داشت و به واردات آن مجوز داده می‌شود. در غیر اینصورت از سوی سازمان غذا و دارو مجوز ورود نخواهد گرفت. بنابراین میزان استاندارد فلزات سنگین در برنج‌های وارداتی طبق استانداردهای مشخص شده است. بنابراین مشخص است که برنج‌های وارداتی چه میزانی از فلزات را می‌توانند داشته باشند. حال اگر میزان این مواد در برنج در حدود مجاز نباشد، قطعا اجازه ورود و ترخیص را نخواهد گرفت. سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه به هر حال برنج‌هایی که از مبادی رسمی وارد شوند و مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کنند، قطعا از نظر میزان فلزات سنگین و استانداردهای برنج مناسب‌ خواهند بود، افزود: اما در مواردی که این استانداردها را رعایت نکنند، به هیچ‌وجه از سازمان غذا و دارو مجوز ترخیص نخواهند گرفت.

 

نظر شما