شناسهٔ خبر: 25214435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

غافلگیری در «بازار کفش»

روحانی سرزده بین کارگران و تولیدکنندگان تبریزی رفت و پای درددل دل آنها نشست

صاحب‌خبر -

شهروند| سخنان دیروز رئیس‌جمهوری در تبریز بیش از آن‌که حرف جدی در حوزه سیاست روز باشد، بیشتر سبقه اجتماعی داشت و متمرکز بر فرهنگ، بازار و آداب و رسوم مردم آذربایجان بود. روحانی در مراسم افتتاح رسمی رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ از شعر و شاعری، لهجه آذری، جاذبه‌های گردشگری تبریز، غذاهای تبریزی، القای آدرس غلط دادن تبریزی‌ها، رستوران‌های سنتی این شهر و دیگر موارد جذاب این شهر گفت. او حتی در اظهاراتش خاطره و جوک هم گفت: «وقتی در خیابان‌ها می‌روم خیابان‌ها و چهره مردم را تماشا می‌کنم. وقتی چهره مردم خوشحال باشد، خیالم راحت می‌شود. وقتی مردم خوشحال نباشند و اخم داشته باشند، می‌فهمم مشکلی وجود دارد. توجه دوم من به پیاده‌رو است که تمیز است یا خیر؟ این‌که تبریز تمیز است و تکدی‌گر در خیابان‌ها ندارد و متجاهری به اعتیاد وجود ندارد، باید این جاذبه‌ها حفظ شود. نسبت به راننده اتوبوس و تاکسی دقت کنید، زیرا اینها جاذبه شهر هستند.»
روحانی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به فرش ایرانی، لطیفه هم تعریف کرد: «می‌روید به کشورهای غربی فرش ایرانی در خانه‌ها را مشاهده می‌کنید. شما ایران را به خانه‌ها برده‌اید، حالا هرچی ترامپ بگوید، بگذارید بگویید. جوکی می‌گوید این آقای ترامپ یک روز با خانواده درحال صبحانه خوردن است. دامادش می‌گوید حواس‌تان باشد این پنیر ایرانی است.»
 او همچنین در بازار تبریز هم چرخی زد و با تولیدکنندگان، کارگران و فروشندگان کفش دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی با حضور در بازار تبریز وارد چندین مغازه شد و پای درددل کاسبان نشست تا از نزدیک با مشکلات تولیدکنندگان کفش آشنا شود.
فکر می‌کنند برای خاورمیانه باید کاخ‌سفید تصمیم بگیرد
روحانی با بیان این‌که برخی فکر می‌کنند این سرزمین باید طبق اراده آنها گردش کند، گفت: فکر می‌کنند برای خاورمیانه باید کاخ‌سفید تصمیم بگیرد و فکر می‌کنند برای همیشه رژیمی غاصب و ظالم باید بر مردم برخی کشورهای منطقه مسلط باشد و از این طریق می‌توانند همه ذخایر دنیای عرب را به یغما ببرند. چشم طمع شما کجاست؟ به طلای سیاه این منطقه؟ به حساب صدها میلیاردی برخی کشورهای عرب منطقه است؟ طمع حساب‌های پرپول و ذخایر طلای سیاه در این منطقه عقل را از شما ربوده است؟
ایران‌‌هراسی‌ها دروغ بود
روحانی اضافه کرد: چرا نگاه‌تان غلط و سخن‌تان نادرست است و امان از دید و سخنی غلط و امان از زبانی که هر روز دردسر درست می‌کند. می‌گویند می‌خواهیم با فلان رهبر اروپایی برای یک قرارداد هفت‌جانبه تصمیم بگیریم. با چه مناسبت و با چه حقی می‌خواهید این کار بکنید؟ وی با بیان این‌که ما حسن‌نیت خود را نشان داده‌ایم، عنوان کرد: ما به عالم نشان دادیم که ایران‌‌هراسی‌ها دروغ بود و ما خواستیم ثابت کنیم که به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و خواستیم ثابت کنیم که پرونده‌سازی‌ها تحت عنوان پی‌ام‌دی یک دروغ واهی بود و خواستیم ثابت کنیم برخلاف قانون ما را ذیل فصل هفت شورای امنیت بردید، اما ما با این پیمان و توافق، تهمت‌‌ها را زدودیم و ما با این توافق به دنیا ثابت کردیم که آمریکا و اسراییل به ایران دروغ می‌گفتند.
تبریز، سرزمین شهریارپرور است
روحانی با بیان این‌که انسان‌ها از سفر چیزهای زیادی یاد می‌گیرند، خاطرنشان کرد: می‌گویم تبریز باید زیبا باشد و ابنیه تاریخی زیادی دارد، اما از هر چیز مهمتر، مردم تبریز و اخلاق زیبای آنها و لهجه زیبا و قشنگ آنهاست. جملات قشنگ و شیرین‌گویی و شیرین‌سخنی و اشعار قشنگی دارند و بزرگان بزرگی دارند. حتما شهریارها خواهند آمد. این سرزمین، سرزمین شهریارپرور است. این سرزمین شهریارهای دیگر را به بشریت تحویل خواهد داد.
تبریز دروازه اقتصاد ایران با جهان بوده است
روحانی افزود: ایران همه شهرها و استان‌هایش و آذربایجان همه شهرستان‌هایش و تبریز همه کوچه‌هایش مملو از شرف و انسانیت است. تبریز پایتخت گردشگری است؛ نه برای امروز و فردا بلکه برای همه تاریخ، تبریز جاذبه داشته و همیشه دروازه اقتصاد ایران با غرب و جهان بوده است. این‌جا مسیر اصلی جاده ابریشم است و سرزمینی است که شرق را به غرب وصل می‌کند. این حلقه وصل تبریز بوده و هست.
برخی‌ها آدرس غلط می‌دهند
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: من وقتی در خیابان‌ها می‌روم خیابان‌ها و چهره مردم را تماشا می‌کنم. وقتی چهره مردم خوشحال باشد، خیالم راحت می‌شود. وقتی مردم خوشحال نباشد و اخم داشته باشند، می‌فهمم مشکلی وجود دارد. توجه دوم من به پیاده‌رو است که تمیز است یا خیر؟ این‌که تبریز تمیز است و تکدی‌گر در خیابان‌ها ندارد و متجاهری به اعتیاد وجود ندارد، باید این جاذبه‌ها حفظ شود. نسبت به راننده اتوبوس و تاکسی دقت کنید، زیرا اینها جاذبه شهر هستند. روحانی با بیان این‌که این برخوردها ذهن مردم را می‌سازد، یادآور شد: وقتی از شما آدرس می‌پرسند، برخی‌ها می‌گویند نمی‌دانم. برخی‌ها می‌گویند کجاست؟ می‌گویند کمی بالاتر. بابا آدرس درست بدهید هرچند برخی‌ها آدرس غلط می‌دهند.
ایران امروز جاذبه گردشگری سلامت شده است
روحانی با تاکید بر این‌که اگر ایران امروز جاذبه گردشگری سلامت شده، این افتخار برای انگشتان پرتوان و عالم و اندیشمند ایرانی ما است، یادآور شد: ده‌ها‌هزار نفر ازجمله ایرانیان مهاجر به ایران برای درمان به ایران می‌آیند. قبلا می‌گفتند به انگلیس و فرانسه بروید، ولی امروز می‌گویند اگر می‌شود به ایران بازمی‌گردد. روحانی ادامه داد: مردم تبریز، مسئولان، آقای استاندار و شهردار و نمایندگان مجلس و مسئولان استان آذربایجان‌شرقی! جاذبه دایمی برای تبریز در تاریخ درست کنید. بگذارید این‌جا مرکز گردشگری ۲۰۱۸ نباشد، بلکه مرکز گردشگری برای دهه‌ها و ان‌شاءالله قرن‌ها باشد.
رستوران‌‌‌های سنتی تبریز جاذبه‌‌های گردشگری دارد
وی افزود: غذای شما تبریزی‌ها جاذبه ندارد؟ تنها کوفته تبریزی نیست. انواع غذاها در این‌جا غذاهای بسیار جذاب است. در دنیا یکی از جاذبه‌‌های گردشگری رستوران‌هاست. می‌گویند برویم فلان کشور که فلان غذا را بخورند. رستوران‌‌‌های سنتی تبریز می‌تواند یکی از جاذبه‌‌های بسیار خوب برای گردشگری باشد. علاوه بر صدها جاذبه دیگری که دارید من دیدم یک بنای قدیمی به یک هتل زیبا تبدیل شده است. خانه‌‌های قدیمی و آثار تاریخی را احیا کنید. فقط به فکر گردشگر خارجی نباشیم. گردشگر داخلی هم ظرفیت بزرگی است، همسایگان ما ظرفیت بزرگی است، دنیای اسلام ظرفیت خوب است.
برجام یک جمله کم یا اضافه نمی‌شود
رئیس‌جمهوری همچنین در نشست خبری پایان سفرش به آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که برجام یک جمله کم یا اضافه نمی‌شود، گفت: آمریکا خودش به دلیل عدم عمل به تعهداتش در برجام روی صندلی اتهام است. حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست خبری پایان سفرش به آذربایجان‌شرقی افزود: اگر اروپا علاقه‌مند به راضی کردن ترامپ است، باید از جیب خودش خرج کند و نمی‌تواند دست در جیب مردم ایران کند. وی اضافه کرد: حضور آمریکا در منطقه‌ای هیچ وقت نتیجه‌ای جز ایجاد ناامنی نداشته و این درحالی است که جان مردم همه کشورهای منطقه برای ما مهم است.

نظر شما