شناسهٔ خبر: 25214387 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

در گفتگو با مدیر مدرسه علمیه علوی مطرح شد؛

تقویت تولید داخلی؛ از نشانه های بارز جامعه ایمانی/همت عالی مردم و مسئولان؛ شرط حمایت از کالای ایرانی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: یکی از نشانه های بارز جامعه دینی و ایمانی ، تلاش در جهت حفظ استقلال اقتصادی و تقویت تولید داخلی دانست و بر لزوم عزم و اراده و همت عالی مردم و مسئولان در این باره تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که نام گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی در ادامه سنت ارزشمند نام گذاری سال ها با محوریت مسایل اقتصادی و تاکید بر تقویت توان داخل در این باره است، اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری نیز در سخنان ابتدای امسال فرمودند ، شعار سال ناظر به تلاش همه مردم و مسئولان است تا انشاالله به نتایج مورد نظر به خوبی دست پیدا کنیم.

تقویت تولید ملی؛ حرکت بر مدار اقتصاد مقاومتی

وی افزود: یکی از مهم ترین شعارهایی که رهبر فرزانه انقلاب ، بارها و بارها بر روی آن تاکید داشته و دارند ناظر به مساله خودکفایی و تقویت تولید ملی است که در چند سال به صورت متوالی بر این مباحث تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و امروز نیز حرکت بر مدار اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولید ملی امکان پذیر است.

این استاد حوزه همچنین بیان داشت: اساساً در آموزه هایی دینی و قرآنی ، تلاش برای استقلال اقتصادی و تکیه بر روی توانمندی های خود، یکی از شاخصه های بسیار مهم یک جامعه ایمانی به شمار می رود ، کما این که در سوره مبارکه فتح ، بعد از عبادت و رکوع و سجود و بندگی خدا، یکی از مصادیق جامعه اسلامی این است که مسلمانان و مومنان رحماء بینهم و در عین حال اشداء علی الکفار باشند.

ایستادگی روی پای خود و ماجرای پیامبر(ص) و جوان بیکار

وی گفت: مهم آن است که جامعه اسلامی بتواند با ایستادگی روی پای خود ، زمینه تقویتش را فراهم کند و البته مسلم است که این ایستادگی روی پای خود و استقلال در ابعاد مختلف سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و نظامی متصور است به خصوص در دنیای کنونی که مساله اقتصاد اهمیت به مراتب بیشتری پیدا کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی همچنین خاطرنشان کرد: چنانچه ما نگاهی عمیق و دقیق به کلام و سیره نورانی اهل بیت(ع) بیندازیم به خوبی متوجه می شویم که یک انسان مسلمان و مومن نباید دستش به سوی دیگران دراز باشد، کما این که وقتی آن جوان بیکار خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و درخواست کمک کرد، حضرت خطاب به او فرمود که به تو پولی قرض می دهم تا با آن کار کنی و درآمد داشته باشی و وقتی جوان بعد از کسب درآمد برای پس دادن قرض آمد، حضرت رسول(ص) به او فرمود : آیا اکنون برای تو بهتر نیست تا آن موقع که می خواستی قرض کنی که این مساله تاکیدی است بر لزوم حفظ عزت نفس انسان در سایه تلاش اقتصادی و روی پای خود ایستادن در زندگی.

وی گفت: از سوی دیگر ما با نگاهی ژرف به تاریخ اسلام متوجه می شویم که قبل از هر چیز ، تلاش و اهل کار بودن جزو سیره اصلی ائمه اطهار (ع) بوده و از نگاه حضرات معصومین(ع) تنبلی و وابستگی از منظر شرعی و اخلاقی، امر مذمومی است.

قاعده نفی سبیل؛ شاخصی برای همه زمان ها

مدیر مدرسه علمیه علوی قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قاعده نفی سبیل و اتکای مسلمین بر توانمندی های خود ابراز داشت: اگر ما بتوانیم مفاهیم مهم اقتصادی و به خصوص تلاش و مجاهدت خستگی ناپذیر در این باره را از منظر قرآن و روایات و احادیث و نیز سیره اهل بیت(ع) به خوبی برای مردم و نسل جدید تبیین کنیم، قطعا گام بسیار موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته ایم.

وی با بیان این که قاعده نفی سبیل و تقویت استقلال اقتصادی کشور، شاخصی برای همه زمان ها به شمار می رود، افزود: البته این سخن به معنای نادیده گرفتن ارتباط با خارج نیست بلکه منظور آن است که بکوشیم زیر سلطه بیگانه نباشیم و قطعاً برای رسیدن به این هدف قبل از هر چیز نیاز به شکل گیری یک باور جمعی احساس می شود.

نقش مهم حوزه و روحانیت در فرهنگ سازی تحقق شعار سال

این محقق و پژوهشگر حوزوی با تاکید بر این که فرهنگ سازی برای تحقق شعار سال یکی از مهم ترین بایسته ها و الزامات است، گفت: بی شک یک بخش مهم از فرهنگ سازی ، ناظر به نقش آفرینی روحانیت و حوزه های علمیه است که اگر ورود پیدا کنند و جامعه را نسبت به مساله ای آگاهی دهند و از ابزار تبلیغ و رسانه در این باره بهره بجویند، قطعاً برکات و دستاوردهایش متوجه کلیت جامعه خواهد شد.

وی با بیان این که دولت و مسئولان ، می بایست زمینه ها و زیرساخت های لازم برای حمایت عملی از کالای ایرانی را در کشور فراهم کنند، اظهار داشت: اگر ما عاشق این کشور و جوانان خوبش هستیم که همین طور است باید از همه راهکارها برای تقویت تولید داخل و حمایت از کالای ساخت وطن استفاده کنیم و در این باره کوتاهی و غفلتی نداشته باشیم.

رسالت مهم دولتمردان و تولیدکنندگان در سال حمایت از کالای ایرانی

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی با اشاره به این که باید حمایت هایی از جانب دولتمردان صورت گیرد و در ضمن موانع فراروی کار و تلاش اقتصادی برداشته شود، گفت: از دیگر سو مردم نیز باید باور کنند که اگر می خواهند این کشور ، مستقل باشد همان طور که شعار ما در آغاز انقلاب بود ، باید به این سمت حرکت کنیم و بدانیم که بدون حمایت از تولید داخل به این اهداف دست پیدا نخواهیم کرد.

وی در خاتمه بیان داشت: از سویی نیز لازم است که تولیدکنندگان ما نیز با تولید خوب و کیفی آثار و محصولاتشان مردم را جذب به تولید داخل کنند و طبعاً در این باره کم کاری و غش در تولید و از بین بردن کیفیت و کمیت باعث نارضایتی مردم می شود چرا که این ها اگر بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند، قطعاً تولید داخل حمایت می شود و کالای ایرانی ارج و قرب بهتری پیدا می کند.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

نظر شما