شناسهٔ خبر: 25214356 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جهانگیری: هیچ کمبودی برای تأمین کالاهای اساسی و دارو وجود ندارد

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در کشور در زمینه تأمین کالاهای اساسی و دارو ایجاد نخواهد شد، گفت: اجرای سیاست های جدید ارزی ضمن ایجاد شفافیت در تجارت خارجی ، واردات کالاهای مورد نیاز به داخل کشور را تسهیل خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ اسحاق جهانگیری امروز (چهارشنبه) در ادامه سلسله جلسات اقتصادی ساماندهی امور ارزی با اشاره به تداوم ورود کالاهای اساسی به کشور، گفت: دولت ما به التفاوت ارز کالاهای اساسی و دارو را به سرعت پرداخت خواهد کرد و بانک ها موظف شده اند نسبت به پرداخت مابه التفاوت ارز کالا های اساسی و دارو را به ازاء هر دلار 400 تومان به تجار و وارد کنندگان پرداخت کنند و وارد کنندگان نباید در این زمینه هیچگونه نگرانی داشته باشند. 

وی با ابراز خرسندی از تحولات اخیر بازار ارز و سکه اظهار داشت: ورود تدریجی بنگاه های اقتصادی به نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)، بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، شیب نزولی قیمت سکه، کاهش قاچاق لوازم خانگی و قطعات خودرو، بهبود مدیریت ارز کشور از نتایج مطلوب سیاست های نوین ارزی است که باید با دقت و سرعت ادامه یابد. 

دکتر جهانگیری با اشاره به گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تامین کالاهای مورد نیاز جامعه بویژه برای ماه مبارک رمضان و پر بودن انبارها از کالاهای اساسی ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به تحولات اخیر و حمایت های دولت از صادرکنندگان میزان صادرات کشور در سال 97 از سال قبل پیشی گیرد. 

معاون اول رییس جمهور افزود: کارگروه ویژه رصد بازار ارز باید روزانه تشکیل جلسه دهد و برای حل مسائلی که ممکن است در خلال اجرای سیاست ها پیش بیاید راهکار تهیه و بلافاصله تصمیم گیری و برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کند. 

در این جلسه دکتر شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با ارائه گزارش از روند صادرات و واردات کشور گفت: روند واردات و صادرات کشور روند مطلوب و مناسبی است و میزان واردات کالاهای اساسی قابل توجه است و هیچگونه نگرانی از بابت کالاهای اساسی بخصوص کالاهای مورد نیاز جامعه برای ماه مبارک رمضان نداریم و انبارهای کشور از کالاهای اساسی پر است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. ضمن آنکه ستاد تنظیم بازار نیز بر قیمت کالاها نظارت کافی دارد و با متخلفین برخورد خواهد کرد. 

دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گفت: هیچگونه مشکلی برای تأمین و واردات دارو وجود ندارد و با مصوبه دولت مبنی بر پرداخت ما به التفاوت ارز واردات دارو، مردم نگران کمبود و افزایش قیمت دارو نباشند.

در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسای کل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رییس جمهور و معاون حقوقی رییس جمهور نیز حضور داشتند ضمن تاکید بر پرداخت مابه التفاوت ارز به وارد کنندگان کالاهای اساسی و دارو از طریق ساز و کار های موجود مقرر شد بانک مرکزی در اسرع وقت نسبت به ابلاغ بخشنامه لازم به بانک های عامل برای پرداخت مابه التفاوت ارز به وارد کنندگان اقدام نمایند. 

بحث و تبادل نظر در خصوص واردات در برابر صادرات ، تامین ارز مورد نیاز شبکه حمل و نقل بین المللی کشور، ارز همراه مسافران در مرزهای زمینی، واردات خودرو از دیگر موضوعات جلسه بود که تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ و مقرر شد بانک مرکزی به فوریت نسبت به ابلاغ مصوبات جلسه و اطلاع رسانی لازم اقدام کند.

انتهای پیام

نظر شما