شناسهٔ خبر: 25214017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش نوغانداران پایتخت ابریشم ایران برای تولید طلای سفید

خبرگزاری صداوسیما

منطقه بایگ تربت حیدریه با تولید بیش از 70 درصد ابریشم کشور قطب نخست تولید ابریشم در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی ، استان های خراسان ، گیلان ، مازندران ، گلستان ، اصفهان ، فارس ، یزد ، کرمان و تلاش نوغانداران پایتخت ابریشم جهان برای تولید طلای سفیدآذربایجان از جمله مناطق تولیدکننده پیله و ابریشم در کشور هستند که منطقه بایگ با دارا بودن صدها کارگاه ابریشم کشی از موقعیت بسیار ممتازی در تولید پیله و ابریشم برخوردار است.
با آغاز اردیبهشت ماه نوغانداران بایگی نیز فعالیت خود را برای تولید کرم ابریشم از سر گرفته اند .
رییس مرکز توسعه نوغانداری در استان های خراسان گفت: تا کنون 6 هزار جعبه تخم نوغان میان نوغانداران خراسان توزیع شده و قیمت جعبه های نوغان نیز در 16 سال اخیر تغییری نکرده و به همان قیمت هر جعبه 7 هزار و 500 تومان عرضه می شود.
فریدون سرجمعی افزود: حدود 8 هزار جعبه تخم نوغان امسال بین نوغانداران استانهای خراسان توزیع می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت: امسال توزیع 25 هزار اصله درخت توت در استان انجام می شود که در صورت نیاز نوغانداران، امکان افزایش آن تا 40 هزار اصله نیز وجود دارد.
جعفر حاجی مجتهد با اشاره به ادامه توزیع تخم نوغان در استان تا زمان اعلام بی نیازی کارگاه ها، افزود: تا سال 1400 برنامه داریم که میزان توزیع تخم نوغان را به سالانه بیش از 8 هزار جعبه افزایش دهیم.
اوگفت: هم اکنون حدود 2 هزار واحد ابریشم کشی در استان خراسان رضوی در زمینه تولید پیله و نخ ابریشم فعالیت دارند و 85 درصد پیله خشک تولیدی کشور برای فرآوری به خراسان رضوی، پایتخت ابریشم کشی کشور منتقل می شود.
نوغانداران پایتخت ابریشم کشوراما در سال های اخیر برای تولید طلای سفید با مشکلات متعددی روبرو بوده اند که امسال مسوولان استان کوشیده اند این مشکلات به حداقل برسد.
رییس مرکز توسعه نوغانداری در استان های خراسان با اشاره به مشکل بیماری در واریته های نوغان در سال گذشته که منجر به خسارت سنگین نوغانداران شد، گفت: امسال با کارشناسی انجام گرفته، تخم نوغان وارداتی با کیفیت پس از نمونه برداری وتائید سازمان دامپزشکی وارد کشور شده است و نوغانداران نباید نگران پایین بودن کیفیت باشند.
سرجمعی همچنین از اجرای طرح ضدعفونی کردن سالن های پرورش کرم ابریشم به صورت رایگان خبر داد وگفت: با توجه به بیماری سال گذشته ورفع آلودگی محیط های پرورش، طرح ضدعفونی سالن های پرورش با 58 میلیون تومان اعتبار در خراسان رضوی و به همت دامپزشکی آغاز شده است.
کارشناس مسئول کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی هم گفت: پارسال با برگزاری کارگاه های آموزشی پرورش کرم ابریشم و جمع آوری اطلاعات مشخص شد خسارت قابل توجهی در اثر گسترش بیماری پبرین به نوغانداران وارد شده است که بخشی از خسارت وارد شده به نوغانداران امسال جبران می شود.
شریعتی افزود: این بیماری به دو صورت انتقال عمودی از تخم به لارو یا به صورت محیطی ایجاد خسارت می کند، بنابراین رعایت نکات بهداشتی از اهمیت زیادی در جلوگیری از گسترش آن برخوردار است. بر همین اساس دو ماده فرمالین و کلر به ترتیب برای ضدعفونی در مکانهای بسته و باز با رعایت شرایط خاص توصیه می شود.
آقای رحیمی از نوغانداران بایگ که بیش از پنجاه سال از عمر خود را در حرفه نوغانداری مشغول بوده است می گوید: ‌متوسط کار روزانه چرخ های ابریشم کشی در بایگ به دلیل همجواری با واحد مسکونی آن‌ها 10 تا 12 ساعت است و همه خانواده از کوچک و بزرگ با هم کار می کنند.
او با اشاره به اینکه نوغانداری از مشاغل سخت و زیان بار است از تاخیر در بیمه نوغانداران و عدم حمایت های ویژه از آنان گلایه کرد.
نماینده مردم تربت حیدیه، مه ولات و زاوه در مجلس هم در این باره گفت: هر چند بایگ تربت حیدریه از دیرباز مرکز ثقل تولید نوغان کشور بوده، اما تاکنون سهم این زحمت کشان در عرصه تصمیم سازی حوزه نوغان ایران صفر بوده است.
سعید باستانی همچنین به صندوق حمایت از نوغانداران اشاره و اظهار کرد: بعد از مکاتبات فراوان و دیدار با وزیر کشاورزی مقرر شد صندوق با سرمایه 3 هزار میلیارد ریال کار خود را آغاز کند که تامین اعتبار آن هم از محل املاک و اراضی نوغانداری تامین شود که امیدواریم به زودی راه اندازی شود.
باستانی همچنین نسبت به توزیع تخم های نوغان آلوده در سال گذشته انتقاد و خواستار تعیین تکلیف نوغانداران خسارت دیده شد.
بررسی مشکلات دست اندرکاران صنعت نوغانداری نشان می دهد در سال های گذشته از خواسته های نوغانداران تاکنون فقط تثبیت قیمت عرضه تخم نوغان و طرح بیمه پرورش کرم ابریشم اجرایی شده است و سایر موارد چون توسعه توتستانها، ارائه راهکارهای افزایش کمی و کیفی به منظور کاهش هزینه های تولید پیله و ابریشم، ارایه تسهیلات ویژه برای بازسازی، به روز نمودن و بهداشتی کردن کارگاه های ابریشم کشی، ارائه خدمات بیمه ای به نوغانداران و ابریشم کشان، تامین مواد اولیه کارگاه های ابریشم کشی، ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه، تنظیم بازار عرضه و تقاضا و جلوگیری از قاچاق پیله یا ابریشم و ایجاد متولی خاص در سه بخش نوغانداری، ابریشم کشی و صنایع تبدیلی از جمله نیازهایی بوده که تاکنون محقق نشده است.
توجه به صنعت نوغانداری و مشکلات شاغلان دراین بخش سبب جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می شودو روستا نشینی را اقتصادی تر می کند.

نظر شما