شناسهٔ خبر: 25213231 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بازداشت 871 تبهكار در اجراي طرح رعد 10

روزنامه جوان

رئيس پليس پايتخت از دستگيري 871 نفر از تبهكاران پايتخت در جريان اجراي طرح رعد‌10 خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ما، سردار حسين رحيمي در حاشيه اجراي طرح در پليس پيشگيري تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «دهمين مرحله از طرح رعد در ۴۸‌ساعت گذشته با بهره‌گيري از تمام توان كلانتري‌ها و پليس پيشگيري انجام شد. در اين طرح واحدهاي تجسس پليس مبارزه با مواد مخدر و كلانتري‌ها با تمام نيرو ۳۲۱ مخفيگاه سارقان، مالخران، قاچاقچيان مواد مخدر تحت كنترل و بازديد قرار گرفت كه در نهايت ۵۹۴ نفر سارق، مالخر و 277 خرده فروش مواد‌مخدر كه شامل ۷۷ باند مي‌شدند در اين طرح دستگير شدند.» سردار رحيمي با بيان اينكه در اين طرح در مجموع ۲۰۷ خودرو، موتورسيكلت و دوچرخه كشف و ضبط شده تصريح كرد: «اقلام مکشوفه در طرح رعد‌۱۰ بالغ بر ۲۳۷۱ قلم بود كه شامل ۳۲۱ دستگاه تلفن همراه، ۴۶۳‌ضبط و پخش خودرو، ۱۹۸ باند خودرو، ۱۰۱ باتري خودرو، ۱۰۰ حلقه لاستيك و ۱۰۸۹‌قلم ساير اقلام سرقتي ديگر بود.‌»
رئيس پليس تهران بزرگ با اشاره به اينكه بيشتر سارقان دستگير شده با سابقه بودند، گفت: «اين ۷۷ باند شامل هشت‌باند سارق منزل، چهار‌باند سارق مغازه، پنج‌باند سارق خودرو، ۲۰‌باند سارق لوازم داخل خودرو، پنج‌‌باند قاچاقچي، ۱۵‌باند سارق اماكن خصوصي، ۱۸ باند فروش مواد مخدر، هفت‌باند سارق كش‌رو و فروشنده مشروبات الكلي بود.‌»

دستگيري باند جعل اسناد

سردار رحيمي همچنين در اجراي اين طرح از دستگيري يك باند جعل اسناد و مدارك نيز خبر داد و گفت: «افراد اين باند كه شامل شش‌نفر بودند با ظرافت و دقت خاصي اسناد زمين، مجوز آزادي از زندان و ديگر اسناد دولتي را جعل مي‌كردند و در توزيع گسترده مشروبات الكلي نيز نقش داشتند.‌»
فرمانده انتظامي تهران بزرگ با اشاره به برخورد با قاچاقچيان مواد مخدر در اين طرح گفت: «در اين طرح ۲۷۷ نفر با موضوع قاچاق مواد مخدر دستگير شدند همچنين در بخش كالاي قاچاق بالغ بر ۶۱‌هزار و ۷۶۴ نوع كالاي قاچاق شامل داروي غيرمجاز، پارچه، مشروبات الكلي، لوازم يدكي خودرو، لوازم پزشكي، ورزشي و دخانيات نيز كشف و ضبط شد.‌»
وي با كشف و ضبط ۱۱هزارو509 قطعه سي‌دي مبتذل و مستهجن تصريح كرد: «در اين عمليات همچنين هفت‌قبضه سلاح جنگي، سه‌قبضه سلاح شكاري و ۵۸ قبضه سلاح سرد كشف و ضبط شد همچنين ارزش ريالي اموال كشف شده بالغ بر ۵‌ميليارد تومان بود.‌»
تلاش پليس براي بازگرداندن اموال كشف شده به مالباختگان
سردار رحيمي در پاسخ به اين سؤال كه اموال كشف شده چگونه به مال‌باختگان عودت داده مي‌شود، گفت: «بخشي از اموال مكشوفه به وسيله شناسايي سارق توسط مال‌باخته به او عودت داده مي‌شود بخش ديگر نيز از طريق اعتراف سارق به مالباختگان اما بخش ديگر اين اموال در گنجينه پليس آگاهي مركز نگهداري مي‌شود و مال‌باختگان مي‌توانند با مراجعه به آنجا اموال خود را باز پس‌گيرند. تمام تلاش ما اين است كه اموال مردم به آنها عودت داده شود.»

گفت و گو با متهمان
من همه فن‌حريف بودم!
وقتي از دستگيري باند جعل اسناد باخبر و پيگير شدم تا با متهمان باند گفت‌وگو كنم. يكي از مأموران بدرقه، مرا راهنمايي كرد و به گوشه‌اي از حياط اداره پليس هدايت كرد كه دو مرد ميانسال و يك مردجوان در حالي‌كه هر سه دستبند به دست كنار ميزي كه مدارك و دستگاه‌هاي مربوط به كارشان بود، ايستاده بودند. افسر پرونده يكي از آنها را كه از همه جوان‌تر بود معرفي كرد. گويا او نقشي اصلي را در اين باند داشت.

چند سال داري؟

32 سال.

متأهلي؟

بله، سه فرزند دارم.

شغلت چه بود؟

در چاپخانه كار مي‌كردم.

سابقه داري؟

بله. جعل و سرقت. 18‌ماه زندان بودم و دو ماهي بود كه آزاد شده بودم.

روي ميز چند سكه بود كه وقتي در مورد آنها سؤال كردم پاسخ داد:
«با يك طلافروشي صحبت كرده‌بوديم و او قبول كرده بود تا آنها را با عيار پايين بسازد بعد آن سكه‌ها را با دو برابر قيمت به مشتري‌ها مي‌فروختيم.‌»

از مهرها، برگه‌هاي سندي كه روي ميز است بگو. مربوط به كار شماست؟
در سطح شهر تهران و اطراف آن مي‌گشتيم و پرس‌و‌جو مي‌كرديم تا زمين‌هاي موروثي و آنهايي كه مشكل داشتند را پيدا مي‌كرديم. سپس يك درخواست براي گرفتن مشخصات آن مي‌نوشتيم و بعد با زدن مهر جعلي آن را به ثبت احوال مي‌فرستاديم. با گرفتن مشخصات، آنها را روي سندي كه ساختگي بود، مي‌نوشتيم.

زمين‌ها در تهران بود؟
بيشتر در تهران اما حوالي تهران و شهرستان هم چند مورد بود.

هولوگرام‌هاي نمايندگي سايپا و ايران‌خودرو را چكار مي‌كرديد؟
آنها را روي قطعات يدكي دست چندم خودروها مي‌زديم و بعد به قيمت قطعات نو مي‌فروختيم.

اين شناسنامه‌‌هاي كهنه و پاره براي چه هست؟
براي فروش زمين و... مشخصات درون آنها را پاك مي‌كرديم و مشخصات افراد جديد را در آن ثبت مي‌كرديم.

پول و تراول هم جعل مي‌كرديد؟
بله. براي خط ايمن اسكناس‌ها از بازار نوار‌هايي كه براي كارت عروسي استفاده مي‌شود را مي‌خريديم و از آنها به عنوان خط ايمن پول و تراول استفاده مي‌كرديم.

ديگر چه مداركي جعل مي‌كردي؟
هر چه‌كه فكر كنيد. پايان خدمت، جواز كسب، مدارك تحصيلي و...

اين جعل و خلاف‌هايي كه انجام داده‌اي نشان مي‌دهد بايد تجربه زيادي داشته باشي يا يك راهنما داري، درسته؟
متهم بعد از كمي سكوت گفت: چند نفري بودند كه آنها به خاطر بيان خوب و شگردي كه داشتند با مشتري‌ها صحبت مي‌كردند و آنها را به دام مي‌انداختند ما فقط كارهايي كه سپرده مي‌شد را با دقت انجام مي‌داديم. آن باند دستگير شد اما آنها خيلي وضع مالي خوبي دارند و يكي از آنها توانست با وثيقه يك ميلياردي آزاد شود.

چطور دستگير شدي؟
از طريق منابع مخبر شناسايي شديم و حين كار در حاليكه دستگاه‌ها روشن بود در خانه‌ام دستگير شدم.

***

فريب زن صيغه‌اي‌ام را خوردم!
ديگر متهم مرد 42‌ساله بود كه به او مي‌گفتند كش‌رو. شيوه سرقت او از طلافروشي‌ها مرا به سمت او در طرف ديگر حياط كشاند تا با او گفت و گويي داشته باشم.

ازدواج‌كرده‌اي؟
بله. دو فرزند هم دارم كه يكي از آنها بيماري رواني دارد.

سابقه هم داري؟
بله. برای سرقت كه 18‌ماه در زندان بودم و دو ماهي بود كه مرخصي گرفته‌بود.

چطور همسر صيغه‌اي‌ات، تو را اغفال مي‌كرد‌؟
وقتي همسر اولم طلاق گرفت با زني در خيابان آشنا شدم و با هم صيغه شديم. او زياده‌خواه بود و همه لباس‌ها و لوازمي كه مي‌خريد مارك‌دار بود. من هم مجبور شدم با سرقت از طلافروشي‌ها مخارج او را تأمين كنم.

او سؤال نمي‌كرد اين پول‌ها را از كجا مي‌آوري؟
نه، فقط به او پول مي‌دادم و احتمال زياد خبر داشت ولي به روي خودش نمي‌آورد.

خب از نحوه سرقتت بگو.
به طلافروشي‌ها مي‌رفتم و به بهانه خريد سرويس و انگشتر براي همسرم، از صاحب مغازه مي‌خواستم چند تا سرويس و چند قاب انگشتر بياورد. وقتي مغازه‌دار حواسش پرت بود و موقعيت را مناسب مي‌ديدم هر چه امكانش بود كش‌روي مي‌كردم.

آنها را چه مي‌كردي؟
به صاحب طلافروشي در ستارخان مي‌فروختم آن هم نصف قيمت. او هم دستگير شده و حالا در زندان است.

چند شاكي داري و چطور دستگير شدي؟
18 شاكي. يكي از شاكيان شكايت كرد و از طريق بازبيني دوربين‌هاي مدار بسته مغازه طلافروشي دستگير شدم.

مغازه‌هاي كدام سمت از تهران را شكار مي‌كردي؟
بيشتر شمال تهران و چند مورد هم در كرج بود.

نظر شما