شناسهٔ خبر: 25213042 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

فرصت ایده‌آل AMD برای سلطه در بازار رایانه‌های شخصی

بهنام شکیبافر / tomshardware

صاحب‌خبر -

تغییرات گسترده در استراتژی بازاریابی رقبای ای‌ام‌دی یعنی اینتل و انویدیا فرصتی طلایی برای این شرکت ایجاد کرده تا در بازار پردازنده‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.

امسال نسبت به سال گذشته تغییرات عمده‌ای در صنعت پردازنده‌های رایانه‌ای ایجاد شده که ای‌ام‌دی را به موقعیتی که هم‌اکنون در آن قرار دارد رسانده است. از یک سو دو باگ امنیتی Spectre‌ و Meltdown ضربه شدیدی به اعتبار اینتل وارد کردند و از سوی دیگر ای‌ام‌دی راجا کدوری، مدیر ارشد گروه فناوری رادئون را از دست داد. خروج این فرد از ای‌ام‌دی و رفتنش به اینتل با خبر از سرگیری تلاش اینتل برای ورود دوباره به بازار پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند همراه شد. همزمان انویدیا نیز تبدیل به دومین شرکتی شد که بدون در اختیار داشتن خط تولید توانست به لیست ۱۰ فروشنده برتر تراشه‌های سیلیکونی وارد شود.

سال گذشته، تغییرهای گسترده‌ای در صنعت رخ داد. در بین این سه شرکت، ای‌ام‌دی تنها شرکتی است که به نظر می‌رسد بازار هدف خود را تغییر نداده است. مشتریان پردازنده‌های رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی هنوز بخش زیادی از درآمد ای‌ام‌دی را تامین می‌کنند. در حوزه پردازنده، ای‌ام‌دی به منظور بازگشت مقتدرانه به عرصهی رقابت، دو سال اخیر را صرف بازطراحی معماری تراشه‌های مبتنی بر x86 خود کرده است. امسال، در آستانه ورود دومین نسل از پردازنده‌های رایزن نتایج این کار بازطراحی بیشتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد به چشم می‌آید. اما این شرکت در حوزه پردازنده‌های گرافیکی چنین موقعیت خوبی ندارد و با خطرهای جدی روبروست.

amd ryzen / ای ام دی رایزن

ای‌ام‌دی نیز با وجود از دست دادن کدوری و برخی دیگر از ریزش‌ها، همچنان سوار بر موج ایجاد شده توسط پردازنده‌های رایزن به پیش می‌رود. نسل دوم پردازنده‌های رایزن به تازگی رونمایی شده‌اند. بررسی‌های صورت گرفته  روی پردازنده Ryzen 7 2700X و شایعات منتشر شده درباره رقیب اینتلی این پردازنده نشان می‌دهد که تراشه به‌روز شده رایزن به خوبی از پس این چالش بر آمده است و سال خوبی را پشت سر خواهد گذاشت. از سوی دیگر اینتل و انویدیا تمرکز و توان خود را به سمت بازارهای پرسودتری هدایت کرده‌اند. اینتل در سال ۲۰۱۶ چرخش خود در بازار هدف از پردازنده‌های رایانه‌های شخصی به حوزه اینترنت اشیا و  مرکز پردازش داده (به صورت خاص پردازش ابری و FPGA) اعلام نمود. انویدیا نیز افزایش تقاضا برای پردازنده‌های مورد نیاز در مراکز پردازش داده را دیده و برای کسب سهم در آن تلاش می‌کند و در عین حال سرمایه‌گذاری عظیمی در توسعه پردازنده‌های خودروهای خودران و هوش مصنوعی نموده است. سود حاصل از منابع جانبی هر دو شرکت به زودی با سود سنتی بازار رایانه‌های خانگی‌شان برابر خواهد شد.

موفقیت‌های اخیر ای‌ام‌دی در زمینه پردازنده‌های رایانه‌های شخصی و تلاش اینتل برای از سرگیری تلاش برای کسب سهم از بازار پردازنده‌های قدرتمند نشان می‌دهد این دو شرکت استراتژی دقیقا مخالف یکدیگر را در پی گرفته‌اند. هر دو شرکت در تلاش برای دستیابی به نقاط قوت دیگری هستند. اگر بخواهیم شایعات را باور کنیم باید انتظار داشته باشیم اینتل در آینده نزدیک تمام بازار پردازنده‌های گرافیکی را هدف قرار دهد. نه فقط پردازنده‌های رایانه‌ای که ای‌ام‌دی در آن به طور محسوسی ضعیف‌تر است، بلکه حتی پردازنده‌های ویژه بازی! البته این استراتژی چندان هم دور از انتظار نیست، چرا که کاربران رایانه‌های شخصی نسبت به گیمرها کمتر به قدرت و کارایی پردازنده‌های گرافیکی خود حساس هستند و صبر و شکیبایی بیشتری در مقابل مشکلات سری‌های اول محصولات اینتل از خود نشان خواهند داد.

موفقیت چشمگیر پردازنده‌های رایزن ای‌ام‌دی نشان می‌دهد این شرکت به شکست دادن اینتل در نقطه قوتش نزدیک‌تر است تا آنکه اینتل در زمینه پردازنده‌های گرافیکی به شکست ایام‌دی نزدیک باشد. اما اینتل یک مزیت رقابتی جدی نسبت به ای‌ام‌دی و انویدیا دارد. بدون شک فناوری‌ها و منابع اینتل در زمینه ساخت نیمه‌هادی‌ها، پردازنده‌های گرافیکی این شرکت که بر اساس شایعات در سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد را تقویت خواهد کرد. این درحالی‌ست که دو شرکت دیگر برای تولید محصولات خود باید همکاری تنگاتنگی با TSMC و Globalfoundries داشته باشند که کاری دشوار است.

nvidia ai/ انویدیا هوش مصنوعی

اما شرکتی که ممکن است در این میان بیشترین برگ برنده را در اختیار داشته باشد انویدیاست. انویدیا به صورت همزمان هم تهدید جدی برای حضور اینتل در مراکز پردازش داده است و هم رقیبی قدیمی و جدی برای پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی. در مورد پردازنده‌های مربوط به مراکز داده، بازار در حال تغییر از پردازش‌های معمول به سوی پردازش‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق است، جایی که پردازنده‌های با توانایی پردازش موازی یعنی GPUها بسیار کارآمدتر عمل می‌کنند. کافیست این موضوع را در کنار سرمایه‌گذاری بسیار عظیم انویدیا روی توسعه و طراحی سخت‌افزارهای اختصاصی مراکز داده قرار دهید تا متوجه شوید انویدیا چه آینده روشنی در این حوزه برای خود متصور شده است. از سوی دیگر در حوزه پردازنده‌های گرافیکی رایانه نیز رقابت مستقیما به فناوری خالص شرکت‌ها باز می‌گردد. ای‌ام‌دی در حال بازیابی طراحی‌های گذشته و ارائه محصولات غیر رقابتی و تکراری بر اساس این طراحی‌هاست. موفق‌ترین طراحی ای‌ام‌دی مربوط به معماری پلاریس بود که سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این معماری هم‌اکنون در دومین دوره بازیابی خود قرار دارد. آخرین پردازنده گرافیکی این شرکت که توانست رقیبان را شکست دهد نیز معماری هاوایی سال ۲۰۱۳ بود.

اگر ای‌ام‌دی بخواهد به صورت جدی سهم بازار خوبی از رایانه‌های شخصی را در اختیار بگیرد باید موقعیت خود در حوزه پردازنده‌های گرافیکی را تقویت کند. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد ممکن است در سال پیش‌رو بازار پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی رشد کند اما همه ما می‌دانیم بخشی از این رشد ناشی از موج دیوانه‌وار رونق ارزهای رمز پایه و افزایش روز افزون استخراج‌کننده‌های آن است؛ چرا که ای‌ام‌دی محصول جدیدی معرفی نکرده که این بهبود فروش ناشی از آن بوده باشد. از سوی دیگر انویدیا منتظر لحظه‌ی درست برای معرفی پردازنده‌های گرافیکی جدید خود است تا ای‌ام‌دی را بیش از پیش در این بازار به عقب براند.

بدون شک موفقیت‌های اخیر ای‌ام‌دی برای کاربران خوشایند بوده، به‌خصوص برای علاقه‌مندان این شرکت. اینتل و انویدیا هیچ‌کدام نمی‌خواهند بپذیرند که یکه‌تازی خود در بازارهای سنتی‌شان را از دست داده‌اند، اما پاسخ کند و نامناسب آن‌ها به پردازنده‌های رایزن و نسل جدید آن نیز کمکی به آن‌ها نمی‌کند و در نهایت چاره‌ای جز پذیرفتن این حقیقت نخواهند داشت.

اولین گام ای‌ام‌دی برای تقویت خود در رقابت با دو شرکت دیگر شاید استخدام جایگزینی مناسب برای آقای کدوری باشد. آخرین شایعات حاکی از آن است که این شرکت آماده ایجاد یک بازگشت قدرتمند به بازار پردازنده‌های گرافیکی در سطح کاری که با پردازنده‌های رایزن نمود است. اما متاسفانه تا جایی که ما می‌دانیم این اتفاق در سال جاری رخ نخواهد داد.

برچسب‌ها:

نظر شما