شناسهٔ خبر: 25212575 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با مخالفت شورای پول و اعتبار

وام 200 میلیونی مسکن منتفی شد

اگرچه وزارت راه و شهرسازی درخواست افزایش رقم وام مسکن به ۲۰۰ میلیون را داده بود، اما شورای پول و اعتبار با توجه به کسری منابع صندوق مسکن یکم با این خواسته موافقت نکرده است.

صاحب‌خبر -





به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم از 9/5‌ درصد به هشت درصد کاهش یافت. همچنین این نرخ سود برای خریداران مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از هشت به شش درصد کاهش یافته است.
مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته از ارائه درخواست وزارت راه و شهرسازی به شورای پول و اعتبار برای بررسی بسته درخواستی این وزارتخانه در خصوص اصلاح وضعیت وام مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم شامل دو فاکتور «افزایش رقم وام مسکن زوجین خانه اولی از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان» و همچنین «کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن برای دارندگان این وام چه در بافت‌های فرسوده و چه سایر مناطق شهری» خبر داده بود.
با این حال شورای پول و اعتبار با بخش نخست آن مخالفت کرد و تنها بخش دوم این بسته درخواستی شامل کاهش نرخ سود تسهیلات را پذیرفت.
از سوی دیگر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست هفته گذشته با اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره کاهش منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفته بود قرار است در صورت موافقت رئیس جمهور، یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی (و نه ارزی) به صندوق مسکن یکم اختصاص یابد تا کسری آن جبران شود.
ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن نیز در بهمن ماه سال قبل در مراسم سالگرد تأسیس این بانک از کمبود منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم و ناکافی بودن افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی (مصوبه مجلس در ذیل قانون برنامه ششم توسعه)، به صورت دو فقره تخصیص ۵ هزار میلیارد تومانی (در حال حاضر تنها پنج هزار میلیارد تومان اول آن هم به صورت تهاتر با بدهی‌های این بانک به بانک مرکزی انجام شده است) برای اصلاح منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم خبر داده بود.
به نظر می‌رسد با توجه به استقبالی که سپرده‌گذاران از صندوق مسکن یکم داشته‌اند، کسری منابع آن گریزناپذیر باشد. بنابر اعلام بانک عامل بخش مسکن در آذرماه سال گذشته میزان افتتاح حساب در صندوق مسکن یکم چهار برابر ماه مشابه سال قبل از آن بوده است.
مدیرعامل این بانک بارها اعلام کرده است میزان افتتاح حساب در صندوق مسکن یکم بسیار بیشتر از پیش‌بینی طراحان این صندوق بوده است به گونه‌ای که با توجه به تعداد حساب‌های افتتاح شده در این صندوق، سالانه ۲۰۰ هزار فقره برای بانک عامل بخش مسکن تعهد شده است حال آنکه ظرفیت این بانک کمتر از نصف تعهد ایجاد شده برای افتتاح‌کنندگان حساب است.
بر اساس اعلام کارشناسان اقتصاد مسکن، در صورتی که با افزایش رقم وام مسکن یکم از ۱۶۰ میلیون تومان (ویژه زوجین) به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت می‌شد، وضعیت کسری منابع صندوق مسکن یکم به شکل جدی در سریع‌ترین زمان ممکن رخ می‌نمود. به خصوص که با کاهش نرخ سود این تسهیلات، باز هم شاهد استقبال بیشتر مردم از این نوع تسهیلات مسکن خواهیم بود.
مبلغ اقساط وام مسکن با نرخ سود جدید
با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن از 9/5 به هشت درصد کاهش یافته است و از سوی دیگر، ۹۰ درصد تسهیلات مسکن یکم در غیر از بافت‌های فرسوده مصرف شده، اقساط تسهیلات مسکن در مناطق شهری غیر از بافت فرسوده در دو حالت انفرادی و زوجین و همچنین سه مدل «تهران»، «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر» و «سایر شهرها» به شرح زیر خواهد بود:
انفرادی تهران (۸۰ میلیون تومان)‌: ۸۶۵ هزار تومان
انفرادی مراکز استان‌ها (۶۰ میلیون تومان)‌: ۶۵۰ هزار تومان
انفرادی سایر شهرها (۴۰ میلیون تومان)‌: ۴۳۳ هزار تومان
زوجین تهران (۱۶۰ میلیون تومان)‌: یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
زوجین مراکز استان‌ها (۱۲۰ میلیون تومان)‌: یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان
زوجین سایر شهرها (۸۰ میلیون تومان)‌: ۸۶۵ هزار تومان

برچسب‌ها:

نظر شما