شناسهٔ خبر: 25211335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ماکرون:

ایران هیچ وقت نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند

رئیس‌جمهور فرانسه امروز سه‌شنبه در جمع نمایندگان هر دو شاخه کنگره آمریکا (سنا و مجبس نمایندگان) سخنرانی کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه امروز سه‌شنبه در جمع نمایندگان هر دو شاخه کنگره آمریکا (سنا و مجبس نمایندگان) سخنرانی کرد. 

در مجلس نمایندگان آمریکا که ماکرون در حال سخنرانی در آن است پورتره‌ای از «جورج واشنگتن»، نخستین رئیس‌جمهور آمریکا و «ژیلبر دو موتیه دو لافایت»، سیاست‌مدار فرانسوی که در هر دو انقلاب فرانسه و آمریکا شرکت کرد، آویخته شده است. 

ماکرون حملات تروریستی در فرانسه را بهای این کشور برای آزادی و دموکراسی خواند و گفت به همین دلیل است که پاریس در حوادث سوریه کنار واشنگتن ایستاده است.

 وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت آمریکا و فرانسه باید با کمک یکدیگر در برابر چالش‌های جهانی بایستند. وی گفت: «فرهنگ غربی ما در معرض تهدید قرار گرفته‌ است.» 

ماکرون با بیان اینکه شهروندان اروپا و آمریکا در هراس و ترس زندگی می‌کنند تصریح کرد ملی‌گرایی، انزواگرایی و بستن درها به روی دنیا کمکی به کاهش هراس شهروندان نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه خطاب به نمایندگان کنگره گفت: «ایالات متحده، کشوری بود که چندجانبه‌گرایی را ابداع کرد. اکنون شما باید کسانی باشید که آن را حفظ و بازسازی می‌کند.» 

ماکرون با انتقاد تلویحی از سیاست‌های ترامپ برای افزایش تعرفه واردات فلزات گفت: «جنگ تجاری راه حل مسائل نیست. ما به تجارت آزاد و منصفانه نیاز داریم. جنگ تجاری با مأموریت ما، تاریخ ما و تعهد فعلی‌مان به امنیت جهانی همخوانی ندارد و سرانجام، مشاغل را نابود خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین با انتقاد از خروج ترامپ از توافق جوی پاریس گفت: «بگذارید با واقعیت رو به رو شویم: ما یک کره زمین جایگزین نداریم.»

او گفت مطمئن است که آمریکا روزی به توافق جوی پاریس بازخواهد گشت و به آن خواهد پیوست.

وی گفت: «درباره ایران هدف ما روشن است. ایران هیچ وقت نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند؛ نه الان، نه پنج سال بعد، نه ده سال بعد، بلکه هرگز!»

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «اما این سیاست هیچگاه نباید ما را وارد جنگی دیگر در خاورمیانه بکند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که ثبات و حق حاکمیت کشورها، از جمله ثبات و حق حاکمیت ایران که نماینده تمدنی بزرگ است رعایت می‌شود.» 

وی اضافه کرد: «بیایید اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. بیایید ساده‌انگار نباشیم. بیاید جنگ دیگری راه نیندازیم.»

ماکرون گفت: «در حال حاضر، چارچوبی به نام برجام برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد. ما به ابتکار ایالات متحده وارد این توافق شدیم. ما، یعنی هم آمریکا و هم فرانسه آن را امضا کردیم. به همین دلیل نمی‌توان گفت که باید از شر آن خلاص شویم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه تصریح کرد: «اما این صحیح است که گفته شود این توافق ممکن است برطرف‌کننده همه نگرانی‌ها ما که نگرانی‌های بسیار مهمی هم هستند نباشد. این حرف درستی است، اما ما نباید بدون جایگزین کردن این توافق با سندی اساسی از آن خارج شویم. این موضع من است.»

ماکرون گفت: «به همین دلیل است که فرانسه از برجام خارج نخواهد شد، چون ما آن را امضا کردیم. رئیس‌جمهور شما و کشورتان باید در روزها و هفته‌های پیش رو درباره این موضوع مسئولیت اقدام خودش را به عهده بگیرد، اما کاری که من می‌خواهم انجام بدهم و کاری که با رئیس‌جمهورتان تصمیم گرفتیم انجام بدهیم این است که می‌توانیم روی توافقی جامع‌تر کار کنیم که به تمامی این نگرانی‌ها می‌پردازد. به همین دلیل است که باید روی این توافق جامع‌تر کار کنیم.»

 

نظر شما