شناسهٔ خبر: 25211326 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

استاد آکادمی جنگل شناسی چین : جلوگیری از ورود گرد و غبار امکان پذیر است

صاحب‌خبر -
خرداد: استاد پایش بیابان زایی د آکادمی جنگل شناسی چین تصریح کرد: جلوگیری از ورود گرد و غبار و سد کردن راه نفوذ ریزگردها شدنی است.

به گزارش خرداد ،پروفسور ایمینگ فنگ روز چهارشنبه در حاشیه آیین افتتاحیه دومین همایش بین المللی گرد و غبار در دانشگاه ایلام به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از راه های مقابله با پدیده گرد وغبار ابجاد دیوار یا فنس کشی در نوار مرزی و یا کاشت درختان و گیاهان است تا اثر این ریزگردها کاهش یابد.
وی افزود:بعضی از کشورها کانون تولید ریزگرد هستند و برخی کشورها با اینکه منشا تولید نیستند اما از ورود گرد و غبار به داخل خاک خود تاثیر می پذیرند. 
ایمینگ فنگ تاکید کرد: منشا کانون های گرد و غبار بایددر نقاط مختلف دنیا شناسایی شود و راه های نوین علمی و عملی برای مهار و کنترل ریزگردها ایجاد و بکارگیری شود تا از ورود این پدیده به جو زمین وآلودگی هوا جلوگیری شود.
استاد پایش بیابان زایی چین گفت: می توان از این ریزگردها استفاده های دیگری کرد به عنوان مثال در کشور چین از ریزگردها ظروف سفالی درست می شود این پدیده مخرب زیست محیطی به عاملی اقتصادی و درآمدزا برای مردم تبدیل شده است.

*کار علمی راه نهایی یافتن روش مهار ریزگردها است
استاد دانشگاه پیشاور پاکستان نیز گفت:کار علمی و برگزاری این گونه همایش های بین المللی راهی موثر برای تبادل و اشتراک اطلاعات دانشمندان و صاحب نظران جهانی در زمینه ریزگردها و راهکارهای کنترل آن است.
پرفسور خان عالم که در زمینه تاثیر ذرات موجود در گرد و غبار بر سلامت انسان ها و بروز بیماری ها تخصص دارد، افزود: ذرات ریز گرد وغبار با نفوذ در جو و ابرهای سطح زمین دوباره از طریق باران به زمین بازمی گردند.
وی توضیح داد: این بارش های حامل ذرات گرد و غبار به تدریج باعث بروز بیماری هایی پوستی و تنفسی در بین ساکنان در معرض این بارش ها می شود.
خان عالم تاکید کرد: هر چند منشا و زمان شکل گیری گرد غبار شناسایی شده است اما مهار کامل آن جای کار زیاد دارد و این همایش ها در سطوح بین المللی می تواند به روند تسریع کاهش یا رفع این بحران کمک کند.
به گزارش ایرنا، دومین همایش بین المللی گرد و غبار در سه محور عوامل پیدایش و گسترش پدیده گرد و غبار، پیامدهای ناشی از گرد و غبار و راهکارهای مقابله با آن به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دانشگاه ایلام در حال برگزاری است.
علاوه بر مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی و مسئولان ارشد استان ایلام، متخصصان برجسته علمی، پژوهشی و دانشگاهی در زمینه گرد و غبار از کشورهای چین، اسپانیا، استرالیا، پاکستان، آفریقای جنوبی، آمریکا و عراق نیز جزو سخنرانان کلیدی همایش هستند.
کشور عراق به عنوان یکی از کشورهای منشا تولید گرد و غبار از اهمیت خاصی برخوردار است به همین دلیل 30 نفر از شخصیت های سیاسی و علمی این کشور در همایش حضور دارند.
استان ایلام با 430 کیلومتر بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را دارد و با سه استان دیالی، میسان و واسط عراق هم مرز است.

نظر شما