شناسهٔ خبر: 25211108 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افاضلی: رختکن نفت مانند گودال‌هایی بود که افراد معتاد در آن جمع می‌شوند

سرمربی تیم فوتبال نفت تهران گفت: روزی که سرمربیگری این تیم را قبول کردم رختکن تیم به دلیل وضعیت روحی بازیکنان مانند گودال‌هایی بود که معتاد‌ها در آن جمع می‌شوند.

صاحب‌خبر -

هومن افاضلی در گفت و گو با  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره سقوط نفت تهران به لیگ دسته اول فوتبال بیان کرد: پایه های سقوط نفت از سه سال پیش ریخته و در فصل جاری هم این تیم در شرایطی بسیار بد و اضطراری تشکیل شد. نوع یارگیری نفت در ابتدای فصل نشان می دهد این تیم با عجله  و اضطراب بسته شده است چراکه برخلاف برخی پست ها که 10 بازیکن در آن حضور داشتند اگر دفاع راست، هافبک راست و مهاجم نفت مصدوم می شدند، مشکلات زیادی را شاهد بودیم.

رختکن نفت مانند گودال هایی بود که افراد معتاد در آن جمع می شوند

 او ادامه داد: با اطلاع کامل نسبت به نوع یارگیری، برگزار نشدن اردوی پیش فصل و در کل شرایط بد نفت سرمربیگری این تیم را قبول کردم. بازیکنان ما از لحاظ روحی و روانی نابود بودند و به  بازیکنان هم گفتم به نظر می رسد رختکن نفت مانند یا گودال هایی است که افراد معتاد در آن جمع می شوند. البته پیش از قبول کردن این سمت مسئولانی که همزمان با من به باشگاه آمدند، قول دادند شرایط مدنظرم را فراهم کنند. با مالک باشگاه توافق کردیم با توجه به اینکه نفت در اختیار بخش خصوصی است به صورت مداوم هر 2 هفته یک بار پنج درصد قرارداد بازیکنان پرداخت شود. این اتفاق در یک ماه اول حضور کامران فردوسی و من در نفت تهران رخ داد. 11 دی سال گذشته به این تیم آمدیم و تا 11 بهمن همه چیز خوب بود اما از این تاریخ پرداخت ها قطع شد. مدیران باشگاه با توجه به سابقه ای که برای انتقال تیم در وزارت نفت وجود داشت، تصور کردند شاید مشکلاتی برایشان به وجود بیاید. البته این پیش بینی تا امروز هم درست از آب درآمده است.

افاضلی: رختکن نفت مانند گودال هایی بود که افراد معتاد در آن جمع می شوند/ بیرانوند در سقوط نفت تاثیرگذار بود

بازیکنان نفت رباط نیست که پول نگیرند اما بهترین عملکرد را داشته باشند

سرمربی تیم نفت تهران افزود: البته از همان روز ابتدایی قطع شدن پرداخت مطالبات بازیکنان، این موضوع را به ما نگفتند و کادرفنی هم تاخیری که در این امر به وجود آمد  تا بازی با استقلال خوزستان که آخرین دیدار ما در سال 96 بود مدیریت کرد. تا آن بازی هیچ شکستی نداشتیم. آمارهای فنی تیم با وجود تمام نقایص مربوط به یارگیری و تاکتیکی مدام رشد می کرد. شب قبل بازی با استقلال خوزستان بازیکنان نفت متوجه شدند باشگاه نمی خواهد به آنها پول بدهد و در ادامه لیگ هم  مشخص نیست  شرایط به چه شکلی پیش می رود. اطلاع از این امر به شدت روی روحیه بازیکنانمان تاثیر گذاشت چراکه رباط نیستند که پول نگیرند اما کار خود را با بهترین کیفیت انجام دهند. قرارداد یک بحث 2 طرفه است و اگر بازیکن پولش را نگیرد هم کیفیت اش پایین می آید و هم احتمال دارد در تمرینات شرکت نکند. از 11 بهمن تا همین امروز(چهارشنبه) که آخرین چک بازیکنان نفت پاس شد در سه ماه هیچ پولی به آنها پرداخت نشده است.

بازیکنان نفت همه چیز را متوجه می شدند و نمی توانستیم به آنها دروغ بگوییم

افاضلی: رختکن نفت مانند گودال هایی بود که افراد معتاد در آن جمع می شوند/ بیرانوند در سقوط نفت تاثیرگذار بود

افاضلی گفت: نفت تهران در این فصل سه مالک داشته است که به این شکل رفتار کرده اند. بازیکنان بلافاصله پس از اینکه اتفاقی رخ می دهد متوجه می شوند و نمی توان به آنها دروغ گفت. بازیکنان نفت همان ابتدا به من گفتند مسئولان باشگاه دیگر به ما پول نمی دهند اما از آنجاییکه فکر می کردم شاید با قولی که از مدیران گرفته ام مشکلات حل شود به بازیکنانم گفتم اینگونه نیست. درحالیکه حق با آنها بود. بازیکنان نفت پس از بازی با استقلال خوزستان 12 روز در تمرین شرکت نکردند. آنها نجیب هستند و در این فصل سختی های زیادی کشیدند. دریافتی بازیکنان تمام تیم های لیگ برتر از ما بیشتر است. اعتصاب بازیکنان نفت، خودش را در بازی با استقلال نشان داد و درحالیکه تا دقیقه 80 از شاگردان شفر جلو بودیم اما تحلیل قوای جسمانی سبب شد نتوانیم نتیجه را حفظ کنیم.

یک روز توپمان و روز دیگر کنز تمرینی را می بردند

او با اشاره به وضعیت تیم نفت پس از بازی با استقلال خوزستان اظهار داشت: پس از آن بازی با توجه به شرایطی که در تیم وجود داشت و یک روز توپ و یک روز کنزمان را می بردند شرایط از دست ما خارج شد. تا آن زمان مسائل را مدیریت کردیم اما فکر می کنم سازمان دهی باشگاهمان هم ضعیف بود. باشگاه نفت تهران هیچ پرسنلی ندارد و یک شرکت خصوصی کارها را انجام می دهد. باید از زحمات اکبر یوسفی و عباس دارابی که به عنوان سرپرست تیم نفت فعالیت کردند، تشکر کنم.

فقط می خواستیم تصویر نفت تهران را به شکلی نشان بدهیم که خارج از مجموعه جلوه بدی نداشته باشد

سرمربی نفت تصریح کرد: بدون پشتوانه کار کردن سخت است. هر چیزی در ظرف خودش معنی می دهد. نمی توانید این قاعده را به هم بزنید. زمانیکه شرایط بحرانی است نباید توقع داشته باشید تیم به  شکلی بازی کند که همه تعریف کنند. ما جدا از مسائل فنی در سایر آیتم ها بحران داشتیم و حتی تمرینات تیم تحت تاثیر این بحران ها قرار گرفت. تمام تیم ها در نقل و انتقالات بازسازی شدند اما ما نتوانستیم هیچ برنامه ای اجرا کنیم. فقط تصویری که پیش از حضور مالک جدید در تیم وجود داشت مدیریت کردیم تا این تصویر بیرون از مجموعه نفت جلوه بدی نداشته باشد اما واقعیت این است که در شرایط سختی بودیم.

افاضلی: رختکن نفت مانند گودال هایی بود که افراد معتاد در آن جمع می شوند/ بیرانوند در سقوط نفت تاثیرگذار بود

نفت تهران بیمار در آستانه مرگی بود که داروهای لازم برای زنده ماندن به آن تزریق نشد

سرمربی نفت تهران درباره چگونه این تیم که زمانی مدعی قهرمانی لیگ برتر بود و به مراحل بالای لیگ قهرمانان صعود کرد با چنین وضعیتی مواجه شد، گفت:  شرایط فعلی تیم نفت با زمانیکه درباره آن صحبت می کنید تفاوت زیادی داشت. شرایط را هیچ وقت نادیده نگیرید. حتی در شروع کار ما هم که وضعیت خوب بود ، نتایج تغییر کرد  اما این اواخر اصلا بچه ها در شرایطی نبودند که بتوانند روی بازی ها تمرکز کنند و هر چقدر تلاش کردیم دیگر ‌آن تصویر درست نشد. بیماری را در اتاق عمل تحویل گرفتیم که در شرایط بحرانی در آستانه مرگ بود. با کارهایی که انجام دادیم این بیمار جان گرفت اما داروهای لازم به آن نرسید و اقدام های ما هم به جایی نرسید.

بخش عمده اقتصاد کشورمان دولتی است و در این وضعیت چگونه می توان استفاده ازز بودجه دولتی را برای تیم ها ممنوع کرد

مربی سابق تیم فوتبال امید ایران درباره دلیل سقوط تیم های ریشه دار پایتخت مانند راه آهن، پاس و در نهایت نفت تهران گفت:  در تهران تنها 2 تیم طرفدار دارند و سایر تیم ها  مانند پاس، آرارات، پیکان، سایپا با ساختار و امکانات تشکیل شده  و خودشان را سرپا نگه می داشتند.  این  تیم ها تا زمانیکه قانون منع تزریق بودجه دولتی به ورزش حرفه ای تصویب شود وضعیت خوبی داشتند. باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از تصویب این قانون خوب کارشناسی های لازم را انجام می دادند.  باید راه های ورود منابع مالی جایگزین را به فوتبال باز می کردیم. تمام تیم های انتهای جدول خصوصی هستند چراکه به هیچ وجه نمی توانند با تیم های دولتی رقابت کنند. بخش عمده ای از اقتصاد کشورمان دولتی است و در این وضعیت چگونه می توان راه های تزریق بودجه های دولتی به فوتبال را بست. سقوط نفت تهران هم نتیجه این قانون است.

استقلال و پرسپولیس به صورت نامحسوس از بودجه دولتی استفاده می کنند

افاضلی افزود: تیم هایی که به سازمان های صنعتی وابستگی دارند توانستند خود را از این وضعیت نجات دهند. استقلال و پرسپولیس هم با توجه به پشتوانه هوادار از کمک های دولتی بهره می گیرند. البته این امر نامحسوس است و بودجه دولتی به صورت مستقیم به آنها پرداخت نمی شود. از طریق ارتباط هایی که وجود دارد از جایی به برخی اسپانسرها می گویند به سرخابی ها کمک کنید. این اتفاق برای تیمی مانند نفت که هوادار ندارد نمی افتد. نفت تهران، پدیده، استقلال خوزستان، مشکی پوشان و سپیدرود رشت که تیم های خصوصی بودند در انتهای جدول لیگ قرار گرفتند. تیم هایی که هوادار داشتند با استفاده از فشار آنها از سقوط نجات پیدا کردند اما تیم ما که پول و هوادار نداشت، سقوط کرد.

هیچ سربازی نمی تواند بدون فشنگ بجنگد

سرمربی تیم نفت تهران خاطرنشان کرد: نفت که از لحاظ مدیریتی شرایط افتضاحی داشت به دسته پایان تر سقوط کرد. البته پیش از حضور من در نفت تهران این تیم از مشکی پوشان هم درتبه پایین تری قرار داشت اما دیدید که این تیم خیلی زودتر از ما به لیگ دسته اول سقوط کرد. در نفت تهران سه بار مالک عوض شد و 6 بار مربی. برنامه خوبی داشتم اما پشتیبانی لازم انجام نشد و هیچ سربازی  نمی تواند بدون فشنگ بجنگد.از لحاظ مدیریت فوتبال این مسائل فاجعه است.

بارها قصد داشتم از سرمربیگری نفت تهران استعفا کنم

او ادامه داد: خودم را متقاعد کردم با تمام توان مقابل ذوب آهن بازی کنیم.  بارها قصد داشتم از نفت بروم اما فکر کردم اگر من بروم بچه ها بیشتر ضرر کنند و حق و حقوقشان از بین برود. یک بار پس از بازی با استقلال خوزستان، یک بار در زمان اعتصاب بازیکنان و یک بار هم شب پیش از بازی سایپا می خواستم استعفا دهم  اما برخی بازیکنان به اتاقم آمدند و اجازه ندادند. به عنوان سرمربی نفت سقوط این تیم به پای من نوشته می شود  اما واقعا شرایط سختی داشتیم و مدیریت کردن چنین تیمی بسیار سخت است. بازیکنان نفت در اواخر لیگ به دلیل نجابتشان حرفی درباره مشکلات نزدند.

نماینده دادستان بارها در زمان برگزاری بازی های صبا با هدف درآوردن لباس بازیکنان کنار زمین آمد

افاضلی با تاکید بر شرایط دشوارش در تیم نفت تهران اظهار داشت: آرزو می کنم همکارانم هیچ وقت شرایطی که من در نفت و پیش از این در صبا داشتم را تجربه نکنند. به تازگی همه فهمیدند چرا از صبا بیرون آمدم . شرایط این تیم فاجعه بار بود و نفت هم دست کمی از صبا نداشت. در قم حتی نتوانستم یک بازیکن جذب کنم و هر ترکیبی به ما رسید، از آن استفاده کردم اما درمورد اتفاق هایی که اکنون از این تیم می شنوم اطلاعی ندارم و به من هم مربوط نمی شود. به دلیل شکایت یکی از طلبکاران در سه بازی نماینده دادستان کنار زمین آمد و می خواست مقابل تماشاگران پیراهن بازیکنان صبا را از تنشان درآورد.

مالک باشگاه کل هزینه های جاری تیم را پرداخت کرد

سرمربی نفت تهران درباره مالک این باشگاه گفت: اکنون وزارت نفت مالک باشگاه است. کامران فردوسی، پزشک موجهی است که تاکنون تمام هزینه های جاری تیم مانند پول هتل، بلیت پرواز، محل تمرین بازیکنان و 10 درصد مبلغ قرارداد آنها را پرداخت کرده است به این امید که با توافق های انجام شده مالک تیم شود. با این وجود طولانی شدن فرآیند واگذاری باشگاه نفت سبب شد او از پرداخت مبلغ قرارداد بازیکنان دست بکشد.  فردوسی مالیات باشگاه نفت را داد. این اقدام ها از سوی مالک صورت گرفت تا او بتواند در تیمی لیگ برتری که سهمیه آسیا دارد مدیریت کند اما اکنون نفت به لیگ دسته اول سقوط کرده است و با این وضعیت حتی خود من هم در این تیم مدیریت نمی کنم.

افاضلی: رختکن نفت مانند گودال هایی بود که افراد معتاد در آن جمع می شوند/ بیرانوند در سقوط نفت تاثیرگذار بود

می توانستیم به صورت متقابل از بیرانوند شکایت کنیم

او درباره تلاش علیرضا بیرانوند برای توقیف اموال باشگاه نفت گفت: بیرانوند می خواست قیف و کنز تمرینی نفت را ببرد. از او گله دارم. نه به این دلیل که می خواهد حقش را بگیرد بلکه به دلیل به هم ریختن شرایط تیم از او گله مند هستم. برخی از بازیکنان نفت کنار بیرانوند به میدان رفته اند و راه گرفتن حق و حقوق توقیف اموال باشگاه نیست. طبق قوانین فیفا نمی توان شکایت فوتبال را به مرجعی خارج از این رشته برد حکم گرفت. این کار سبب می شود باشگاه ها علیه فردی که چنین کاری انجام داده است شکایت کرده و عضویتش در فوتبال را تعلیق کنند. ما اقدام متقابل انجام ندادیم اما بازهم می گویم از بیرانوند گله دارم چراکه با او صحبت کردم و گفتم اگر قرار است بدهی های باشگاه نفت پرداخت شود، اولین نفر پولش را دریافت می کند. کامران فردوسی هم با او جلسه خصوصی برگزار کرد. اقدام بیرانوند روی سقوط تیم ما تاثیر گذاشت چراکه در روحیه بازیکنان ما تاثیر گذاشت.

اگر وزارت نفت در لیگ دسته اول تیمداری کند متوجه می شوم سقوط این تیم برنامه ریزی شده بوده است

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران درمورد احتمال تکرار بلاهایی که سر تیم هایی مانند پاس، راه آهن و صبا افتاد برای نفت تهران گفت: احتمال این امر وجود دارد. اگر فردوسی نخواهد تیم را تحویل بگیرد و وزارت نفت هم قصد تیمداری نداشته باشد مشخص نیست تکلیف تیم چه می شود. البته اگر وزارت نفت در لیگ دسته اول تیمداری کند متوجه می شوم این سقوط برنامه ریزی افرادی بوده است که می خواستند با حذف نفت از لیگ برتر بار دیگر مدیریت تیم را برعهده بگیرند. اگر هم تیمداری نکند نفت تهران هم راه پاس، راه آهن و صبا را می رود.

برای مسئولان تهران که به تیم شهرشان عرق نداشتند تاسف می خورم

افاضلی با اظهار تاسف نسبت به مسئولان شهر تهران بیان کرد: متاسفم برای شهر تهران. توقعم این بود اعضای شورای شهر، نماینده های مجلس و مسئولان شهرداری که از مردم این شهر رای گرفته اند، از چیزهای خوب تهران دفاع و سعی کنند به تیمی مانند نفت کمک کنند اما ظاهرا در تهران عرق به این شهر وجود ندارد. در شهرهای دیگر همه مسئولان از تیم های شهرشان حمایت می کنند اما استاندار، فرماندار، نمایندگان مجلس، شهرداری و رئیس شورای شهر تهران برای کمک به نفت  پا جلو نگذاشتند و اصلا وضعیت این تیم برایشان مهم نبود. این شهر 17 میلیون جمیعت دارد و با دو تیم استقلال و پرسپولیس نمی توان مردم را با ورزش مانوس کرد تا از این طریق آسیب های اجتماعی شهر کمتر شود. به نظرم هیچ ایده ای برای اداره شهر تهران در بخش ورزش وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما