شناسهٔ خبر: 25211102 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

راه‌اندازی سه هزار پرده سینما | گیشه سینمای عربستان یک میلیارد دلاری می‌شود

- همشهری آنلاین: تعداد سینماهای فعال عربستان سعودی تا پنج سال آینده با افزایشی چشمگیر و فراتر از پیش‌بینی‌ها از یک سینما به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سینما می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين، نخستين سالن اختصاصي نمايش فيلم در عربستان چند روز پيش با اكران «پلنگ سياه» پس از حدود چهار دهه آغاز به كار كرد و شركت آمريكايي اي‌ام‌سي تيه‌ترز مسئوليت راه‌اندازي و ساماندهي سينماهاي اين كشور را بر عهده دارد. آدام آرون، مدير عامل AMC اظهار اميدواري كرده اين شركت از برنامه زمان‌بندي فراتر برود و در كمتر از يك دهه آينده به 300 سالن برسد.

هر كدام از اين سينماها بيش از يك پرده نمايش خواهند داشت و شهروندان عربستاني تا پيش از سال 2028 مي‌توانند همزمان در سه هزار نقطه به تماشاي فيلم بنشينند. آرون در همايش سينمايي سينماكان با اشاره به گردش مالي يك ميليارد دلاري سينما در شبه‌جزيره عربستان گفت: «درآمد يك ميليارد دلاري گيشه‌ها مي‌تواند بسيار الهام‌بخش باشد و در سال‌هاي ابتدايي ورود سينما به عربستان رقمي بين 500 ميليون تا يك ميليارد دلار واقعي‌تر است.»

تماشاي فيلم در سينماها حدود 37 سال در عربستان ممكن نبود و اين ممنوعيت حدود يك هفته پيش با نمايش تاريخي «پلنگ سياه» در رياض به پايان رسيد. انتظار مي‌رود دومين سالن سينمايي در اين كشور عربي در آينده نزديك افتتاح شود و مقام‌هاي رسمي عربستان اميدوارند تا پيش از پايان 2019 تعداد سينماها از مرز 100 بگذرد. بهاي بليت براي تماشاگران نخستين فيلم 37 سال گذشته 75 ريال سعودي معادل 20 دلار بود.

عربستان بيش از 30 ميليون نفر جمعيت دارد و جوانان اين كشور در سال 30 ميليارد دلار براي سرگرمي، تفريح و سفر هزينه مي‌كنند. مقام‌هاي دولت اين كشور مي‌خواهند بخشي از اين رقم هنگفت را به سوي بازار فيلم و سينما سوق دهند و اقتصاد هنر عربستان را رونق دهند. تمام بليت‌هاي «پلنگ سياه» در روز اول اكران در 15 دقيقه و در روز دوم در فقط 45 ثانيه فروخته شد. در حال حاضر امكان پيش‌خريد بليت وجود ندارد و تماشاگران در همان روز اكران بايد بليت بخرند.

نظر شما