شناسهٔ خبر: 25210485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

کنفرانس خبری مشترک اردوغان و الهام علی اف در آنکارا؛

تاکید اردوغان بر استفاده از پول ملی در تجارت با آذربایجان/ قره‌باغ را همواره مسئله خودمان دانسته‌‌‌ایم

رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با الهام علی اف ضمن ابراز خرسندی از سطح مناسبات میان دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان، ابراز امیدواری کرد تا مناقشه قره باغ در چارچوب تمامیت ارضی آذربایجان حل و فصل گردد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل آناج: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آذربایجانی خود خطاب به خبرنگاران حاضر در مجتمع ریاست جمهوری آنکارا گفت: "در آینده پروژه های جدیدی را با جمهوری آذربایجان اجرا خواهیم کرد. استفاده از واحد پول ملی و بومی یکی از مهمترین پروژه ها خواهد بود".

وی در ادامه افزود :"خطوط انتقال گاز طبیعی ترانس آناتولی (تاناپ) در ماه ژوئن افتتاح خواهد شد. این خطوط به عنوان بخشی از پروژه "جریان جنوب" سهم مهمی در تامین امنیت تامین انرژی ترکیه و اروپا خواهد داشت. پالایشگاه "استار" ازمیر نیز ماه اکتبر افتتاح خواهد شد. با اجرای این پروژه جمهوری آذربایجان به بزرگترین کشور سرمایه گذار در ترکیه تبدیل خواهد شد.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: این که می‌گوییم آذربایجان و ترکیه یک ملت در قالب دو دولت هستند، جمله ای بیهوده نیست. پشت این عبارت خون شهدای‌ دو کشور جاری است. ما یک ملت و دو دولت هستیم. قره‌باغ را همواره مسئله خودمان دانسته ایم. حل فوری این مساله در چارچوب مقررات سازمان ملل متحد و اصل مصونیت مرزها و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بزرگترین آرزوی ماست.

رئیس جمهور ترکیه در این کنفرانس خبری همچنین تصریح کرد: همانطور که مستحضرید بنده نخستین سفر خارجی خود پس از پس از پیروزی الهام علیف در انتخابات سمت ریاست جمهوری آذربایجان را به کابل انجام دادم. این اقدام نشانگر، دوستی و برادری بین دو کشور است. ان شاءالله پس از انتخابات (ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه) در تاریخ 24 ژوئن آینده بار دیگر نخستین سفر خارجی را به جمهوری آذربایجان اختصاص خواهم داد.

وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از انعقاد یادداشت تفاهم تجارت ترجیحی بین ترکیه و جمهوری آذربایجان خاطرنشانساخت: امیدوارم قرارداد نهایی آن نیز به زودی به امضا برسد. علاوه بر این، سازوکار همکاری دوجانبه با ایران، پاکستان، ترکمنستان و گرجستان در نظر گرفته شده است که برای اجرای پروژه های جدید در منطقه و کشورمان حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

 

نظر شما