شناسهٔ خبر: 25210058 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رشد 9 برابری صادرات فولاد ایران از آغاز دولت یازدهم تاکنون

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنفرانس «آلومیینوم سی.آر.یو» لندن گفت: تولید فولاد ایران در سال 2013 میلادی (1392خورشیدی) 20 میلیون تن و صادرات آن یک میلیون تن بود اما پارسال میزان صدور این محصول به حدود 9 میلیون تن رسید.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / به گزارش چهارشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «مهدی کرباسیان» افزود: عملیات ساخت مجتمع گداخت شرکت آلومیینوم جنوب (سالکو) در جریان است.

به گفته وی، مقرر شده است این مجتمع در مرحله نخست سالیانه 300 هزار تن تولید داشته باشد.
کرباسیان که رییس سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران است، اضافه کرد: این مجتمع گداخت، انرژی مورد نیاز خود را از یک نیروگاه گازی تامین می کند و امیدواریم با استفاده از منابع عظیم گازی صنعت فلزات بیش از پیش توسعه یابد.
«مجتمع سالکو میزان تولید آلومینیوم کشور را تا سال 2025 به یک میلیون تن در سال افزایش می دهد و بخش فولاد ایران نیز قصد دارد تولید خود را از 31 میلیون تن کنونی به 55 میلیون تن در این سال برساند».
سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران مالک 49 درصد سهام شرکت آلومینیوم جنوب است و 51 درصد بقیه سهام این شرکت به شرکت سرمایه گذاری غدیر ایران تعلق دارد.
مدیر موسسه «آئوریس» کانادا که به شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) مشاوره می دهد، در این کنفرانس گفت: ایران در 2 مجتمع تولیدی خود سالیانه اندکی بیش از 400 هزار تن آلومینیوم تولید می کند اما میزان مصرف داخلی آن حدود 700 هزار تن است.

به گفته «امیر میرچی»، مجتمع گداخت آلومینیوم سالکو قرار بود به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت «آلکان» کانادا ساخته شود اما این شرکت پس از تحریم های آمریکا، ایران را ترک کرد.
به گفته وی، مجتمع گداخت آلومینیوم سالکو در منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب ایران و نزدیک ساحل خلیج فارس قرار دارد و یک بندر آب عمیق نیز در آنجا در دست ساخت است.
شرکت مهندسی و ساخت خارجی صنعت فلزات غیرآهنی چین این مجتمع 1.2 میلیارد دلاری را می سازد.

در این زمینه خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نوشت: ایران به لطف برخورداری از منابع عظیم گازی، در مسیر راه اندازی یک مجتمع جدید گداخت آلومینیوم در اوایل سال آینده قرار دارد که میزان تولید آلومینیوم این کشور را 70 درصد افزایش می دهد و ایران را در این زمینه به خودکفایی می رساند.

نظر شما