شناسهٔ خبر: 25210054 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

کیفیت هوای ۲ مرکز استان کشور ناسالم شد

شاخص‌های اندازه‌گیری دستگاه‌های سنجش کیفیت هوای مرکز کنترل و پایش محیط زیست نشان می‌دهد که کیفیت هوای دو کلان‌شهر کشور طی ۲۴ ساعت گذشته در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت؛ اصفهان و یزد آلوده‌ترین و زنجان پاک‌ترین مراکز استان بوده‌اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم:  سازمان حفاظت محیط زیست در آمارگیری روزانه خود شاخص کیفی هوای کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به عصر امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه) را به‌طور کامل مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور، شاخص‌های ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و آلاینده‌های جوی به‌ترتیب در کلان‌شهر‌های اصفهان و یزد بیشتر از حد انتظار وجود داشته است.

عدد شاخص ذرات معلق و آلایندگی در اصفهان ۱۱۱ و در یزد ۱۰۱ شد که بر همین اساس کیفیت هوای نقاط ذکر شده در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و این افراد یا بیماران نباید در مراکز استان‌های ذکرشده تردد داشته باشند.

طبق گزارش‌های به‌دست آمده ۱۵ مرکز استان شرایط مناسب‌تری را داشتند و کیفیت هوای آن‌ها در وضعیت سالم قرار گرفت و ساکنان این استان‌ها که تهران نیز جزو آن‌ها بود به‌سبب وزش باد موقتی، بارش باران و عدم وارونگی دما، هوای بهتری را استنشاق کردند.

اما کیفیت هوای ۹ مرکز استان کشور در شرایط پاک قرار گرفت که زنجان با شاخص ۲۰ پاک‌ترین مرکز استان کشور نام گرفت.

بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور طی روز‌های آتی نیز سامانه بارشی جدیدی از غرب وارد کشور می‌شود و کیفیت هوا باز هم در شرایط مناسبی قرار می‌گیرد.

بنابر تمهیدات اندیشیده‌شده از سوی مسئولان اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بین ۵۰ تا ۱۰۰ باشند شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز به میانگین عددی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تعلق می‌گیرد، اما اگر اعداد از ۱۵۰ تا ۲۰۰ قرار گیرند به این شرایط کیفیت هوا در وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود.

نظر شما