شناسهٔ خبر: 25210037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

همزمان با انتخابات زودهنگام ترکیه قانون انتخاباتی این کشور تغییر یافت

طرح تغییر در برخی از مواد قانون انتخابات ترکیه که توسط نمایندگان دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی به پارلمان این کشور ارائه شده بود، شب گذشته در صحن علنی مجلس ترکیه تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل تسنیم، طرح تغییر در برخی از مواد قانون انتخابات ترکیه که پیش از این توسط نمایندگان حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی برای بررسی به مجلس ملت کبیر ترکیه ارائه شده است، شب گذشته در صحن علنی پارلمان ترکیه بررسی و تصویب شد.
بر اساس این طرح، شهروندان ترکیه در صورت معرفی از سوی یکی از احزاب حاضر در مجلس و یا یکی از احزابی که در آخرین انتخابات حداقل 5 درصد کل آراء را به دست آورده است و همچنین با امضای 100 هزار واجد شرایط شرکت در انتخابات می توانند کاندیدای ریاست جمهوری 24 ژوئن شوند.
هر یک از کاندیداهای پست ریاست جمهوری که موفق به کسب حداقل نصف به علاوه یک درصد از آرای مأخوذه در انتخابت 24 ژوئن 2018 شود به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب خواهد شد و در صورتی که هیچ یک از نامزدها موفق به کسب حدنصاب نشوند، دو کاندیدایی که موفق به کسب بیشترین میزان آراء شده اند به دور دوم انتخابات راه خواند یافت.
تاریخ پیش بینی شده برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 8 ژوئیه 2018 است. بر این اساس، رأی گیری از شهروندان ترک مقیم خارج پیش از برگزاری انتخابات در داخل کشور صورت خواهد گرفت. هیچ نامزدی حق کاندیداتوری هم زمان برای انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی پارلمان را نخواهد داشت. انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه هر پنج سال هم زمان برگزار خواهد شد.
کاندیداهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به همراه مدارک مربوطه ازجمله موافقت گروه پارلمانی یکی از احزابی که در آخرین انتخابات موفق به کسب حداقل 5 درصد کل آراء مأخوذه در سراسر کشور شده است و یا امضای 100 هزار شهروند ترکیه باید مبلغ 131 هزار و 600 لیر ترک را به خزانه کشور واریز و رسید آن را هنگام ثبت نام به شورای عالی انتخابات کشور ارائه دهند.
همچنین بر اساس پیش نویس قانون انتخابات جدید ترکیه شمار نمایندگان پارلمان از 550 تن به 600 نماینده و حداقل سن کاندیداتوری در نمایندگی مجلس ملت کبیر ترکیه از 25 سال به 18 سال کاهش خواهد یافت.
بر اساس تقویم انتخاباتی ترکیه، قرار است انتخابات محلی ترکیه نیز با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان این ترکیه در 31 ماه مارس 2019 (11 فروردین 1398) برگزار شود.
انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما