شناسهٔ خبر: 25209942 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشستی مشترک تشکل‌های کارگری و کارفرمایی مطرح شد؛

شانس اصلاح وضعیت سازمان تامین اجتماعی بوجود آمده است/کارفرما بدون کارگر معنی ندارد

نشست مشترک تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با حضور علیرضا محجوب، عطاردیان، سیفی و بسیاری از دیگر نمایندگان و فعالان کارگری و کارفرمایی در ساختمان سندیکای شرکت‌های ساختمانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مشترک تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با حضور علیرضا محجوب، عطاردیان، سیفی و بسیاری از دیگر نمایندگان و فعالان کارگری و کارفرمایی در ساختمان سندیکای شرکت‌های ساختمانی برگزار شد.

عطاردیان که نماینده کارفرمایان در این نشست بود، گفت: به رغم اختلافاتی که ممکن است با کارگران داشته باشیم تفاهم‌ها و اشتراکاتی هم داریم اکنون مهمترین نقطه اشتراک ما با کارگران بر سر قانون مصوب شده انتقال منابع درمان سازمان تامین اجتماعی و خزانه‌داری کشور است.

علیرضا محجوب گفت: طبق قانون الزام، وزارت بهداشت بدهکار است اما وزیر بهداشت بر سرمصوبه بند ز و سوالی که من به عنوان نماینده کارگران از او داشتم خود را طلبکار می‌داند، نکته‌ای که ما می خواهیم بگوییم این است که تامین اجتماعی باید توسط صاحبانش اداره شود. اکنون وقت اصلاح فرا رسیده است. قانون جدید باید نوشته بشود تا صندوق تحت نظارت و مدیریت شرکای اجتماعی آن قرار بگیرد. بند ز تبصره ۷ باید اصلاح شود، به این صورت که دولت را متعهد کنیم سه درصد بدهکاری‌اش را در مورد حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کند. راه مشخص ما توقف و اصلاح بند ز خواهد بود. اما وزارت بهداشت تحرکاتی دارد که باعث  طول کشیدن این مساله خواهد شد. بعضی‌ها ممکن است فکر کند این مساله اکنون تمام شده است اما ما آن را تازه شروع یک راه می‌دانیم.

وی افزود: باید بدهی‌های دولت ساماندهی شوند دولت باید ۵۰ هزار میلیارد تومان را برگرداند بدهی‌ها ابتدا باید تهاتر شود تا بتوان پولی را کسب کرد. ما قبلا هم پیشنهاد دادیم که آنها نفت و گاز خود را بفروشند تا بتوانند هزینه کسب کنند. بنابراین مطالبات و طلب‌های ما باید پیگیری شود .

محجوب تاکید کرد: ما دنبال بیرون آمدن از این وضعیت بحرانی که برای تامین اجتماعی به وجود آمده است هستیم. تامین اجتماعی وضعیتش روز به روز بدتر می‌شود باید اقدامات زیادی در این باب انجام شود در مورد کلیات این اقدامات بین تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اختلافی وجود ندارد. با اصلاح قانون مدیریت و خدمات کشوری شانس اصلاح وضعیت سازمان تامین اجتماعی هم بوجود آمده است.

دبیرکل خانه کارگر گفت:‌ اکنون زمان تلاش است شانس در نزدیکی ما است ما تا یک ماه دیگر منتظر پیشنهادات مختلف تشکل‌ها و فعالان کارگری و کارفرمایی هستیم در این زمینه رییس مجلس و بعضی نمایندگان هم از ما حمایت کرده‌اند برای گرفتن مطالباتمان و حفظ تامین اجتماعی اقدامات کلی را صورت خواهیم داد.

بعد از محجوب علی دهقان‌کیا به ایراد نظرات خود پرداخت .

وی گفت: ما نقطه نظرات مشترکی با تامین اجتماعی داریم تصمیمات اواخر سال ۹۳ کارگران را بسیار عصبانی کرده است. نگرانی ما تجمیع ۱۷ صندوق حمایتی در کنار تامین اجتماعی است ما با این صندوق‌ها نمی‌توانیم یکجا قرار بگیریم. قانون مصوب کرده که دولت در جایی که کارفرما حق بیمه پرداخت نمی‌کند او باید پرداخت کند همچنین براساس اصل ۲۹ قانون اساسی دولت مکلف به ارائه خدمات مختلف به مردم است .

دهقان‌کیا افزود: متاسفانه در پایان دولت آقای خاتمی دولت ۵۶۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی داد در پایان دوره احمدی‌نژاد این میزان بدهی به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسید. اکنون در دوره آقای روحانی این بدهی به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر وضع به همین صورت پیش برود تامین اجتماعی ورشکسته خواهد شد. تمام پول دولت صرف هزینه‌های جاری و بدهی‌ها می‌شود ما کارگران اگر اندوخته تامین اجتماعی را نداشته باشیم، قدرتمند نیستیم.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۷۵براساس قانونی که در آن زمان مصوب شد سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است دولت موظف به پرداخت سه درصد حق بیمه به تامین اجتماعی است و از آن سه درصد یک درصد آن بابت درمان است. در آن صورت این نه بیست و هفتم تبدیل به هشت بیست و هفتم می‌شود. مصوبه بند ز تبصره ۷ مغایر با اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی است.

دهقان‌کیا تاکید کرد: یک مشکل اساسی به خود ما بر می‌گردد ما کارگران و کارفرمایان منسجم نیستیم دولت کسری و بدهی زیادی دارد و به فکر ما و بیمارستان‌های ما نیست.

سخنران بعدی حمیدرضا سیفی نماینده کارفرمایان بود.

وی گفت:‌ کارفرما بدون کارگر معنی ندارد و بالعکس امر  هم صادق است ما باید با هم متحد باشیم .

سیفی همچنین از محجوب گله کرد که در زمینه تصویب بند ز به آن اندازه که برای جلوگیری از اصلاحیه قانون کار تلاش کرد، همت به خرج نداد.

وی گفت: کارفرمایان در مجلس نماینده ندارند کارفرما نما زیاد داریم اما آنها نماینده رسمی کارفرمایان نیستند اما کارگران ۴۰ سال است نماینده در مجلس دارند.

سیفی افزود: در حوزه تامین اجتماعی با کارگران اختلافی نداریم اما اگر تامین اجتماعی مشکل‌دار است چرا یک اقدام عملی صورت نمی‌گیرد؟ برای گرفتن خروجی باید یک اقدام عملی کنیم. تامین اجتماعی با این فرایندی که می‌رود از بین خواهد رفت. به نظر می‌آید که بحث تامین اجتماعی بیشتر یک مساله سیاسی است و نمایندگان کارگران گاهی اوقات بیشتر به دنبال حمایت از دولت روحانی و یا اندیشه‌های چپ گرا هستند.چرا نباید با این همه اشتراک نظر و منابع مالی به یک نتیجه مشخص درباره تامین اجتماعی برسیم.

در این هنگام عطاردیان به ایراد سخنانی کوتاه پرداخت و گفت: محجوب یعنی سنبل کارگران حرکت کارگرها خیلی موثر می‌تواند باشد اگر یک کارفرما وجود داشته باشد در مقابل ۲۰ کارگر وجود دارد ما با شما کارگران در تدوین قانون و جلوگیری از اجرای بند ز همکاری خواهیم کرد و بهتر است به جای گله دست اتحاد به هم بدهیم.

محجوب گفت: تلاش برای ادغام درمان تامین اجتماعی در بخش درمان دولت از زمان تصویب قانون برنامه ششم توسعه شروع شد در آن زمان فشارها بسیار زیاد بود ولی ما مقاومت کردیم اما در قانون بودجه بیمه سلامت را جدا کردند و ما در مقابل کار انجام شده قرار گرفتیم. البته من هم به خاطر نظر دیگر اعضای فراکسیون کارگری سکوت کردم اما از این به بعد ما بیکار نخواهیم نشست تا دو ماه دیگر اصلاحیه‌ای را مطرح می کنیم و همه را درگیر خواهیم کرد. ما کسانی که این کار را کردند رها نخواهیم کرد .

وی تاکید کرد: آیا وزارت بهداشت که دوازده میلیون نفر را پوشش می‌دهد توانایی پوشش ۴۰ میلیون نفر را دارد .

حسن صادقی دیگر سخنران این نشست بود.

وی گفت: نشست‌هایی که طی سال‌ها در قالب هفته کارگر و موارد دیگر با کارفرمایان داشته‌ایم صرفا در حد گفت‌وگو و بحث بوده است اما هنوز ماحصل آنها را نتوانسته‌ایم در قالب پیشنهاد ارائه دهیم. کسانی که در مجلس خود را طرفدار کارفرمایان نشان می‌دهند تفکرات سنتی دارند و طرفدار اقتصاد حجره‌نشینی در بازار هستند و به تحولات اقتصادی امروز جهان جواب نمی‌دهد. ما کارگران و کارفرمایان باید منافع ملی را در نظر بگیریم. شرکای اجتماعی باید با هم مباحثه کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

همچنین عطاردیان گفت: باید بنشینیم طرح‌های مختلفی را که با هم داریم پخته کنیم می‌توانیم نمایندگان استان‌ها را از طریق نماینده‌های خودمان در سایر استان‌ها وادار کنیم تا جلوی اجرایی شدن بند ز را بگیرند. بیمه و تامین اجتماعی مساله مشترک ما است . امنیت اقتصادی دست کارفرما نیست.

صادقی هم گفت: وضعیت امروز ما نه منافع کارفرما را تامین می‌کند و نه منافع کارگر را.

بعد از صادقی سیفی گفت: میانگین طلوع و غروب شرکت‌ها در ایران سه سال است امروز مشکل اصلی ما دولت‌ها هستند امروز کارگر برای زنده ماندن می‌جنگد آنجایی که دولت باید از هزینه عمومی برای کارگر و جامعه صرف کند، اقدامی نکرده است امروز از ما و شما سوءاستفاده می‌شود .

در پایان محجوب گفت: ما نمی‌توانیم مطلق بگوییم علیه هم و یا با هم هستیم باید تلاش کنیم با کارفرمایان به یک زاویه مشترک برسیم. اکنون در بحث تامین اجتماعی با هم اشتراک داریم  بعد از آن در مورد اختلافات می توانیم بنشینیم و با هم بحث کنیم. اما دو گروه اکنون باید درک کنند منافع مشترک دارد.

نظر شما