شناسهٔ خبر: 25209902 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

اولین کنگره منطقه‌ای شعر اهل بیت (ع) در بوشهر برگزیدگانش را شناخت

آیین اختتامیه اولین کنگره منطقه ای شعر اهل بیت (ع) برگزار شد و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، آیین اختتامیه اولین کنگره منطقه‌ای شعر اهل بیت (ع)، سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ راس ساعت ۲۰:۳۰ با حضور جمعی از مسئولین، اهالی قلم، اصحاب رسانه و شاعران آیینی از استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در آیین پایانی اولین کنگره منطقه‌ای شعر اهل بیت (ع) عبدالله رییسی شاعر، منتقد ادبی و دبیر این کنگره، گزارشی از روند برگزاری این رویداد بزرگ ادبی و اهداف و چشم انداز برگزاری آن ارائه کرد.

رئیسی با بیان اینکه کنگره منطقه‌ای شعر اهل بیت(ع) قصد دارد در سال های آینده هم برگزار شود، گفت:این کنگره، در نخستین دوره با موضوع پیامبر اکرم (ص) برگزار شد و در سال های آتی هم با محوریت سایر ائمه معصومین (علیهم السلام) برگزار خواهد شد.

 عبدالله رئیسی در بخشی از سخنان خود به همدلی و همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حوزه هنری انقلاب اسلامی بوشهر از این رویداد ادبی اشاره کرد و افزود: بنا به گزارش دبیرخانه کنگره ،استقبال شاعران آیینی استان‌های جنوبی از این کنگره در سطح عالی بود؛ به همین خاطر هم کار هئیت داوران برای انتخاب آثار برتر و برگزیده بسیار دشوار بود.

در این کنگره تعدادی از شاعران برگزیده اشعار آئینی خود را در مدح و نعت پیامبر اکرم (ص) قرائت کردند که شعرخوانی آن‌ها مورد استقبال چشمگیر حاضران قرار گرفت.

در بخش پایانی، صالح دروند عضو هیئت داوران ،بیانیه هیئت داوران کنگره را قرائت کرد. در بخشی از بیانیه با اشاره به شاخص زیبایی شناختی آثار آمده بود:به کارگیری اندیشه به همراه زبان آوری، تصاویر بکر، تلفیق مفاهیم دینی با تفکر تاریخی، تخیل ناب، شهود شاعرانه و پیوند مفاهیم تاریخی با مختصات زندگی انسان معاصر از جمله معیارهای داوران این کنگره بوده است.

در پایان این مراسم، برگزیدگان این دوره از اولین کنگره منطقه ای شعر اهل بیت (ع) معرفی شدند.

بر اساس رای هیئت داوران، سید یوسف صالحی و تقیه زنگنه از (استان بوشهر) بعنوان شایسته ی تقدیر شناخته شدند.

حامد صافی، اکبر آزادپور و زهرا شعبانی (از خوزستان )، سیده محبوبه بصری( از بوشهر ) و حمیده کریمی و غلام امینی ( از هرمزگان) بعنوان شاعران برگزیده کنگره، معرفی گردید.
همچنین نخستین کنگره منطقه ای شعر اهل بیت (ع) آثار شاعران زیر را به ترتیب حائز عنوان اول تا سوم معرفی کرد:
مقام نخست: ایوب پرندآور (فارس)
مقام دوم: حیدر منصوری ( بوشهر)
مقام سوم: سید اکبر سلیمانی (کهکیلویه و بویراحمد)
شایان ذکر است قبل از برگزاری آیین اختتامیه، کارگاه تخصصی شعر آیینی با حضور دکتر عبداله رئیسی، غلامرضا ابراهیمی و صالح دروند بعنوان هیئت داوران این کنگره برگزار شد.
در این کارگاه که با حضور شاعران برگزیده آیینی کنگره همراه بود، ضمن آسیب شناسی از شعر آیینی و بررسی کمی و کیفی آثار رسیده ، نمایندگان هر استان به معرفی شاخصه های شعر آیینی استان خود پرداختند. 
 لازم به ذکر این میزبانی کنگره را ( اداره کل تبلیغات اسلامی استان، حوزه هنری انقلاب اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بر عهده داشت.

نظر شما