شناسهٔ خبر: 25209822 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فروش آبميوه‌هاي قاچاق در سوپرماركت‌ها

صاحب‌خبر -

مدت‌ها از جولان آبميوه‌هاي قاچاق عربي در سوپرماركت‌ها مي‌گذرد، اما به نظر مي‌رسد براي عرضه اين آبميوه‌ها سخت‌گيري خاصي لحاظ نشده و در نهايت حساسيت‌ها به چند برند خاص مربوط شده است.
به گزارش ايسنا، در سال‌هاي گذشته بارها اعلام شده كه هيچ يك از شركت‌هاي عرب مجوز صادرات كالا به ايران را ندارند، براين اساس واردات هيچ‌گونه آبميوه عربي قانوني نيست، اما با اين وجود در اغلب سوپرماركت‌هاي سطح شهر تهران انواع و اقسام نوشيدني‌هاي عربي وجود دارد. البته گاه شركت‌هاي ايراني با توجه به شرايط، دست به اقدامي معنادار زده و نوشيدني‌هايي را با ظاهر مشابه انواع عربي وارد بازار كرده‌اند، اما همچنان نوشيدني‌هاي عربي در بازار به وفور يافت مي‌شود.
گفت‌وگوي ميداني با برخي از فروشندگان اين آبميوه‌ها گوياي آن است كه تعزيرات نسبت به برخي برندهاي آبميوه‌هاي قاچاق حساسيت خاص نشان مي‌دهد و جريمه‌هاي نسبتاً بالايي را اعمال مي‌كند، اما همچنان برخي نوشيدني‌هاي عربي هستند كه نسبت به آنها حساسيت خاصي لحاظ نمي‌شود. بر اين اساس در موارد متعدد فروشندگان و توزيع‌كنندگان اين نوشيدني‌ها تلاش مي‌كنند انواع نوشيدني‌هاي عربی را در ويترين‌ يا يخچال‌هاي خود به‌گونه‌اي جاسازي كنند كه به راحتي مشخص نباشد تا بدين شيوه هم امكان دور زدن نظارت‌ها وجود داشته و هم براي عرضه اين كالاها در بازار راه باز باشد، اما نكته جالب اينكه در اكثر مواقع فروشندگان بر نظارت سليقه‌اي تأكيد كرده و اينگونه اعلام مي‌كنند كه بررسي‌ها و نظارت‌ها تنها به چند برند خاص محدود مي‌شود. از سوي ديگر اينگونه اعلام مي‌شود كه برخي محصولات با بسته‌بندي و كاملاً مشابه انواع محصولات عرب توليد شده يا گفته مي‌شود واردات آنها قانوني است؛ چراكه داراي نشان سيب سلامت هستند و بر اين اساس ناظران تعزيرات براي ارائه اين محصولات در سوپرماركت‌ها مشكل خاصي نمي‌بينند.
به هر صورت جاي سؤال است در شرايطي كه حتي نسبت به گل‌هاي تزئيني از سوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز طرح‌هاي ضربتي برگزار مي‌شود، چطور سلامت مردم مورد بي‌توجهي قرار گرفته و اقدام جدي در اين زمينه صورت نمي‌گيرد؟ از سوي ديگر جاي سؤال است كه اگر قرار بر برخورد با ارائه اين كالاهاست، چرا ناظران تفاوت قائل شده و برخي برندها را به اصطلاح زير سبيلي رد مي‌كنند؟
اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد كه پيش از اين بارها حتي مطالبي درباره سرطان‌زا بودن برخي از اين آبميوه‌ها اعلام شده است.
در گذشته برخي مسئولان منطقه آزاد قشم اينگونه اعلام كرده‌اند كه اين جزيره‌ با توجه به نزديك بودن به مرز آبي با كشورهاي حاشيه‌ خليج‌فارس، آماج قاچاق كالاها و آبميوه‌هاي غيراستاندارد قرار گرفته و از آنجا كه اداره‌كل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه‌ آزاد قشم مجوز ورود كالاهاي غيراستاندارد به جزيره را ممنوع كرده‌ است، متأسفانه اين كالاها از طريق مباني غيرقانوني و به صورت انبوه وارد قشم مي‌شود.
معاون وقت امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز تأكيد كرده بود اين وزارتخانه به هيچ عنوان مجوز واردات نوشيدني‌هاي مختلف را صادر نمي‌كند؛ چراكه با توجه به توليدات كشور در اين عرصه نيازي به واردات كالاي خارجي وجود ندارد. همچنين پيش از اين به كرات اعلام شده كه هيچ آبميوه عربي مجوز واردات به كشور را ندارد، اما با تمام اين تفاسير بخش قابل‌توجهي از بازار آبميوه و نوشيدني كشور در اختيار برندهاي عرب و واردكنندگاني كه به قاچاق آنها پرداخته‌اند، اختصاص دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما