شناسهٔ خبر: 25208085 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک مقام رسمی خبر داد:

سفر تیم شورای امنیت سازمان ملل به استان راخین

هیئتی از شورای امنیت سازمان ملل که می‌خواهند به صورت دست اول از تاثیر بحران پناهجویان روهینگیا باخبر شوند، دوشنبه آینده به میانمار می‌روند و از استان راخین دیدار خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام رسمی دولتی میانمار هیئتی از شورای امنیت سازمان ملل که می‌خواهند به صورت دست اول از تاثیر بحران پناهجویان روهینگیا باخبر شوند، دوشنبه آینده به میانمار می‌روند و از استان راخین دیدار می‌کنند.

این بالاترین سطح دیدار مقام‌های سازمان ملل از استان راخین پس از سرکوب خشونت‌بار اقلیت مسلمان روهینگیا از سوی ارتش میانمار است. ایالات متحده و سازمان ملل متحد این سرکوب را پاک‌سازی قومی می‌دانند. 

بسیاری از بوداییان میانمار این اتهام را رد می‌کنند، اما دسترسی به مناطق مورد ستیزه را به‌شدت محدود کرده‌اند و مانع ورود ماموران حقیقت‌یاب سازمان ملل و فرستاده‌های این سازمان شده‌اند.

پس از نخستین پیشنهاد از سوی شورای امنیت برای دیدار از منطقه در ماه فوریه، دولت میانمار اعلام کرد که «زمان برای این سفر مناسب نیست» اما در اوایل ماه جاری میلادی با ورود ۱۵ سفیر این شورا موافقت کرد.

خشونت‌های میانمار باعث شده ۷۰۰ هزار روهینگیایی از کشور خود به بنگلادش بگریزند. 

خروج مسلمانان روهینگیا از میانمار پس از سرکوب ارتش در بخش شمال غربی استان راخین در ۲۵ آگوست سال گذشته میلادی صورت گرفت. پناهجویان روهینگیا از قتل، سوزاندن، غارت و تجاوز نیروهای ارتش خبر دادند.

میانمار مدعی است که نیروهایش درگیر مبارزه قانونی و مشروع با «تروریست‌های» روهینگیا هستند.

«زید رعد الحسین» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، پیشتر اعلام کرد «اقدام به نسل‌کشی» احتمالا علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار از آگوست ۲۰۱۷ انجام شده است.   

 

نظر شما