شناسهٔ خبر: 25206929 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سینمای ایران، سینمایی اخلاق‌گراست/ با دیدن «رنگ خدا» به هنر مجید مجیدی علاقه‌مند شدم

ای آر رحمان آهنگساز هندی گفت: زمانی که فیلم رنگ خدا را دیدم، به مجیدی و کارهایش علاقه مند شدم.

صاحب‌خبر -

سینمای ایران، سینمایی اخلاقی است/ با دیدن «رنگ خدا» به هنر مجید مجیدی علاقه‌مند شدمبه گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری ای. آر رحمان موزیسین بزرگ و آهنگساز هندی، ظهر چهارشنبه 5 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

وی سابقه دریافت جایزه اسکار و همچنین همکاری با مجید مجیدی را برای موسیقی فیلم محمد رسول الله(ص) در کارنامه خود دارد. پیش از حضور رحمان "تم بمبئی" از جمله قطعه های مشهور این موزیسین پخش می شد.

او درباره فعالیتش در فیلم میلیونر زاغه نشین اظهار کرد: نخستین کار بین المللی من خواب های بمبئی بود و فکر می کنم که در آن زمان، دنیا بستر مناسب اجرا شدن این تئاتر را نداشت. میلیونر زاغه نشین به موقع منتشر شد و باعث شد که کار من دیده شود.

رحمان درباره تأثیر فیلم «تم بمبئی» بر شهرتش اظهار کرد: این فیلم به دست استادم مانی ساخته شده است. تم فیلم حقوق انسانی بود که به باورم نزدیک بود و دنیای امروز را به نمایش گذاشت.

این موزیسین درباره اینکه چگونه برای کشور های مختلف مانند ایران، چین و غیره آهنگسازی می کند، بیان کرد: وقتی در مرحله رشد بودم، موزیک های مختلف آفریقایی و ... را گوش می دادم. به همین دلیل خودم را محدود به ساخت موزیک یک کشور نمی‌کنم. از نظر من موسیقی زبان خاصی ندارد.

وی ادامه داد: کار من به سوژه و کارگردان فیلم بستگی دارد؛ مثلا دنی بوی خیلی از صحنه های فیلم را با موسیقی پیش می برد. در کل من به موسیقی سنتی و مدرن علاقه دارم و برایم این دو تفاوتی نمی کند. خیلی به ندرت سر صحنه فیلم برداری می روم؛ چون این کار لزومی ندارد.

رحمان در خصوص فیلمی که جایزه اسکار گرفت و او آهنگسازی کرد، گفت: فیلمی که من اسکار گرفتم درباره رستگاری انسان است. خیلی ها از این فیلم به دلیل بیان بسیاری از مشکلات، انتقاد کردند. در حالی که حقیقت بیان شده بود. سیستم جایزه دادن بسیار پیچیده است. مثلا یک فیلم در شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص جایزه می گیرد.

این آهنگساز در خصوص تمایز فیلم های ایرانی با هندی و به طور کل دیگر فیلم ها بیان کرد: به نظرم با وجود محدودیت ها، کارگردان‌های ایرانی تولیدات خوبی دارند. چه خوب است که فیلمسازان دنیا این موضوع را بدانند و فیلم هایی تولید کنند که اخلاقیات را رعایت کنند. سینمای ایران اخلاق گراست. خیلی از فیلم های خارجی را به دلیل مشکلات اخلاقی نمی توان به بچه ها نشان داد.

رحمان درباره موسیقی ایران اظهار کرد: الان زمان خوبی است و می شود با موسیقی داستان را تفسیر و بیان کرد. من سامی یوسف را می شناسم و دوست من است.

وی در خصوص مجید مجیدی اظهار کرد: ترکیبی از موضوعات مختلف را در کارهای مجیدی دیده بودم. زمانی که فیلم رنگ خدا را دیدم، به مجیدی و کارهایش علاقه مند شدم. در این فیلم بازیگران خیلی خوب بودند و همه چیز در عین سادگی اتفاق می افتاد. همه رنگ ها در عین سادگی نمایش داده می شد.

وی افزود: در فیلم دومی که با مجیدی کار کردم ( آن سوی ابرها) از نخستین روز فیلمبرداری کنارش بودم. چرا که مجیدی و طرز کار او را می شناختم. در این کار از لحاظ موسیقیایی فشار زیادی روی من و مجیدی بود؛ اما این محصول ارزشش را داشت.

انتهای پیام/

نشست خبری ای آر رحمان برگزار شد

 

نظر شما