شناسهٔ خبر: 25206726 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نهمین گزارش برجامی وزارت خارجه نشان از تنزل اجرای توافق دارد/ ترامپ خواهان زمین‌گیر کردن برجام است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به نهمین گزارش سه ماهه وزارت خارجه، گفت: این گزارش از تنزل اجرای برجام توسط طرف‌های مقابل خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

ولی‌الله نانواکناری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در توضیح نهمین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه پیرامون روند اجرای برجام، گفت: بر اساس این گزارش اقدام مثبتی تاکنون از سوی آمریکایی‌ها در حوزه برجام انجام نشده کما اینکه شرایط اجرای برجام تنزل پیدا کرده است. عدم اجرای برجام، افزودن تحریم‌های جدید به لیست گذشته و تهدید برخی از بانک‌ها و سازمان‌هایی که قصد همکاری با ایران دارند از جمله مواردی است که برای رسیدن به اهداف خود دنبال می‌کنند.

نماینده مردم بابلسر و فریدون کار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: گزارش از سوی وزارتخانه به کمیسیون ارایه شده و موضوع آن با نظرات و مباحث اشخاص درون سازمانی یکسان نیست، در حاشیه این گزارش می‌توان به جلسات کمیسیون مشترک برجام اشاره کرد که در آن اروپایی‌ها بر حفظ توافق تاکید کردند زیرا معتقدند برجام می‌تواند نقطه عطفی برای تبادل اقتصادی در جهان باشد.

وی افزود: پیش از روی کار آمدن ترامپ، مسئولان و سیاستگذاران آمریکایی نیز نسبت به برجام دید مثبتی داشتند، متاسفانه با روی کار آمدن ترامپ بهانه گیری‌ها آغاز شد، آمریکای بعد از ترامپ به دنبال زمین‌گیر کردن برجام است. با این حال به نطر می‌رسد هرچند ترامپ تعادل فکری ندارد و قابل پیش‌بینی نیست اما در حاکمیت آمریکا افراد عاقلی وجود دارند که هشدار لازم را به ترامپ داده و مانع از بروز رفتارهای اشتباه شود.

نانواکناری ادامه داد: انعکاس اخبار ضد آمریکا و زیر سوال رفتن سیاست‌مداران آمریکایی اولین نتیجه خروج آمریکا از برجام است، از این رو اروپایی‌ها بر طبل حفظ برجام می‌کوبند. این در حالی است که برجام تامین کننده منافع آمریکایی‌هاست اما هم اکنون زیاده خواهی می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: با وجود همه مباحث مطرح آن امتیازهایی که در برجام دیده شده بود شامل حال ایران نشد اما بزرگواری ایران باز جلوگیری از تنش در ایران است تا توافق به عنوان قرارداد بین‌المللی حفظ شود، البته مردم آمریکا همراه با اقدام و مواضع ترامپ نیستند لذا خروج از برجام به نفع ترامپ در شرایط داخلی آمریکا نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی در اجرای برجام هیچ تعللی نکرده اما در صورت بروز هر تخطی با مواضع تند ما مواجه خواهند شد، در مجموع امیدواریم اروپایی‌ها که تاکنون بر حفظ برجام تاکید کردند، بعد از این هم بر همین منوال حرکت کنند./

پایان پیام

نظر شما