شناسهٔ خبر: 25206574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

روحانی: برجام اگر بماند، باید کامل بماند

رییس جمهور با بیان اینکه برجام یا می‌ماند یا نمی‌ماند، تصریح کرد که برجام اگر بماند، کامل می‌ماند و اگر نماند، همه با آن خداحافظی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پایان سفر به آذربایجان شرقی در دیدار با نمایندگان رسانه‌های این استان، درباره واکنش ایران به تصمیم ترامپ در مورد برجام، خاطرنشان کرد: برجام بنایی است که ساخت آن 14 سال طول کشید اما این آقا می‌گوید کل بنا را باید عوض کنم والله در اتاق خود در این بنا نمی‌مانم، می‌خواهی بمانی، بمان و می‌خواهی بروی، برو. این توافق، توافق بین‌المللی است که در شورای امنیت تایید شده است، قراردادهای بین‌المللی را نمی‌شود هر روز عوض کرد. برجام یا می‌ماند یا نمی‌ماند. اگر بماند، کامل می‌ماند و اگر نماند، همه با آن خداحافظی می‌کنند. مکرون گفته است برجام بماند و بر پایه آن قرارداد دیگری امضا کنیم که من به او گفتم یک جمله به برجام نه باید اضافه شود و نه باید کم.

روحانی با اشاره به اینکه اروپا اگر می‌خواهد ترامپ را راضی کند این کار را از جیب خود انجام دهد نه جیب ملت ایران، تصریح کرد: تا جایی که منافع ما تضمین شود در برجام می‌مانیم ولی اگر منافع ما تضمین نشود در برجام نمی‌مانیم. آمریکا به جای ادعا، اکنون روی صندلی اتهام است که چرا برجام را دقیق اجرا نکرده و تخلف، اهمال، کوتاهی و تاخیر داشته است.

وی همچنین درباره رویکرد ایران نسبت به باقی ماندن آمریکا در منطقه، گفت: سوال من این است که ماندن آمریکا در منطقه به نفع کیست؟ الان کابل امن است؟ مردم در عراق در رفاه و امنیت هستند؟ مشکل کشورهای عربی چیست که ترامپ می‌گوید اگر من دو هفته نباشم آنها نابود می‌شوند؟ ما که رفاقت، دوستی و برادری با کشورهای منطقه می‌خواهیم. جان مردم عربستان، یمن، کویت، امارات، عراق و سایر کشورهای مسلمان برای ما مهم است. تاکنون ایران به کدام کشور عربی حمله کرده است؟ اینها بهانه‌جویی برای خالی کردن خزانه کشورهای عربی است.

رییس‌جمهور ادامه داد: دل‌مان می‌سوزد که یک فردی بیاید و به صراحت از مردم عرب منطقه باج‌خواهی کند، این چه توهین بدی است به مردم منطقه. نیازی به نیروهای خارجی در منطقه نیست. حضور آمریکا در منطقه مضر بوده و خواهد بود.

وی که در پایان سفر خود به استان آذربایجان شرقی درجمع خبرنگارانسخن می گفت، اظهار کرد: خوشحالم که طرح ها و پروژه های بسیار خوبی افتتاح شد، شاهد پروژه های متعددی در زمینه گردشگری و کشاورزی بودیم ، معنی اش این است که این استان تحرک خوبی در مسیر توسعه دارد، در مقایسه با مصوبه سفر قبلی از ۲۵ طرح ۸ ۱ طرح اجرایی شده و مابقی حدود ۶۰/. پیگیری شده است.

وی ادامه داد: در جلسات مختلف مطالبات مردم را شنیدم. خوشحالم که امسال در زمینه راه آهن قدم های خوبی برداشته می شود. یکی از تلاش های دولت ۱۱ و ۱۲ این است که در مناطقی که مورد نیاز است مثل همدان ، راه آهن افتتاح شده است . راه آهن ارومیه و بستان آباد هم امسال افتتاح می شود . تلاشم این است راه آهن رشت نیر امسال افتتاح شود.

روحانی گفت: همه اینها نشان می‌دهد که دولت به این موضوع توجه دارد، از نظر اقتصادی، گسترش راه آهن نشان می داد که ایران می تواند خاورمیانه را به اروپای شمالی و شرقی و آسیا میانه متصل کند. یکی از این مسیر ها، در کنار ناوگان هوایی ، دریایی و جاده ای راه آهن است.

وی افزود: امسال تبریز پایتخت گردشگری دنیای اسلام است . تبریز این استعداد را دارد که قطب گردشگری برای دنیای اسلام و جهان باشد.

رئیس جمهور سپس گفت: امسال که سال گردشگری است همت ما باید بیش تر باشد تا از این فرصت استفاده کنیم .

وی یادآور شد: در حال حاضر تبریز در تولید شیرینی و شکلات، چرم و فرش یک برند است. کسی که نام تبریز را می بیند به کالا اعتماد می کند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز به بازار کفش سر زدیم و خواستیم بگوییم حامی این صنعت هستیم. به بازار فرش هم می خواستیم سر بزنیم وقت نشد. در بازار دوستان گله هایی داشتند که شنیدیم . کفش تبریز جنس خوبی دارد و نمی توان بهانه آورد در مقابل با جنس خارجی .

وی افزود: یک مغازه چرم فروشی رفتم صاحب گفت اکثر چرم هایمان خارجی است، با اینکه چرم ها مصنوعی بود اما جای تاسف است. در مجموع برایم مفید بود بازدید بازار. ما از این سخن ها می توانیم بهره برداری کنیم. من از استاندار خواستم گزارش دقیقی از مشکلات مردم بدهد. با حمایت باید این بازار را گسترش داد.

روحانی ابراز امیدواری کرد: از اینکه حرکت خوبی در آموزش و بهداشت تبریز شروع شده خوشحالم. همه ما خدارا شاکریم اگر امسال بارندگی در مجموع در کشور کم داریم ، در استان های شمال غرب نسبت به سال های گذشته افزایش بارندگی داشتیم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه‌های اطمینان‌بخشی دولت به کارآفرینان در زمینه تامین ارز مورد نیاز، اظهار کرد: پیش از اجرای برنامه دولت در زمینه ارز و راه‌اندازی سامانه نیما، یک بخشی از ارز برای قاچاق می رفت یعنی هر کسی می‌توانست از صرافی‌ها یا دلال‌ها دلار خرید کند و معلوم نبود این دلار را برای چه هدفی می‌خرد، بنابراین لازم بود سامانه‌ای طراحی کنیم که اطلاعات مربوط به واردات و صادرات و مسیر کار تاجران را دنبال کنیم. سامانه نیما برای این است که بدانیم ارز کجا مصرف می‌شود. همچنین پیش از این تولیدکننده و مصرف‌کننده، قیمت ارز را نمی‌دانست در حالیکه اکنون واردات مورد نیاز با همین ارز پرداخت می‌شود و مشکلی بابت تامین ارز مورد نیاز کشور نداریم.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح تا حدود زیادی جلوی قاچاق گرفته می‌شود. از سویی تولیدکننده هم می‌داند مواد اولیه خود را با چه قیمتی وارد می‌کند در واقع دولت با این طرح یک تیر و چند نشان زد. یک تیر به سمت واشنگتن بود، یک تیر به سمت قاچاق.

روحانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای حمایت از نخبگان و اندیشمندان ایرانی، خاطرنشان کرد: ما باید سرمایه‌های ملی خود را حفظ کنیم. بزرگ‌ترین سرمایه ملی ما، نیروی انسانی است. در یک سال اخیر حدودا روزی یک نخبه به کشور بازگشته است که این برای ما ارزشمند است. ما از دانشمندان و نخبگان خود حراست می‌کنیم، چند هزار شرکت دانش‌بنیان که درآمدهای خوبی نیز دارند مورد حمایت دولت هستند. ما باید بر منابع خودمان تکیه کنیم.

وی درباره برنامه‌های دولت برای بهسازی صنایع تبریز، گفت: دیروز در بخش صنعت واحدهای خوبی افتتاح شد. در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده که ادامه می‌یابد. تبریز یک مرکز صنعتی بسیار مهم برای ماست که باید پشتیبانی شود. بخش خصوصی فعالی در تبریز وجود دارد که مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد.

نظر شما