شناسهٔ خبر: 25205538 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آلودگی رودهای مرزی «کر» و«ارس» افزایش یافته است

باکو - ایرنا- وزار ت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان ، از افزایش میزان آلودگی رودخانه های مرزی «کر» و «ارس» که به دریای خزر می ریزند، خبر داد.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری این وزارتخانه روز چهارشنبه گزارش داد، بر اساس نتایج بازرسی ها و نمونه برداری انجام گرفته در ماه آوریل - فروردین - ، مواد بیوژن در رودخانه کر و شاخه های آن بر اثر ورود بی رویه زباله های خانگی و فاضلاب واحدهای صنعتی که در خاک گرجستان و ارمنستان بدون تصفیه بطور مستقیم به این رودخانه ریخته می شود، افزایش یافته است .
رود مرزی کر بزرگترین رود سرزمین‌های قفقاز و طول آن یک هزار و 515 کیلومتر است، حدود 174 کیلومتر از آن در ترکیه، 435 کیلومتر از آن در خاک گرجستان و حدود 902 کیلومتر نیز در خاک جمهوری آذربایجان جریان دارد.
ارس رودی بین مرز سه کشور ایران ،آذربایجان و ارمنستان است ، این رود درخاک شهرستان صابرآباد جمهوری آذربایجان به رود کر می پیوندد و کر در اراضی شهرستان نفتچالا به دریای خزر می ریزد .
بر اساس گزارش رسمی وزرات محیط زیست جمهوری آذربایجان، میزان آلاینده های خاص فنول ها در منطقه شیخلی، چهار برابر ، در رودخانه « آقستافایا چای» سه برابر در سد آقستافایا دو برابر بیشتر از حد مجاز است .
همچنین بر اساس نتایج بازرسی های انجام گرفته در دهه دوم ماه اوریل در رودخانه مرزی ارس ، میزان آلاینده خاص فنول در بخش های هورادیز ، بهرام تپه و شاهسون واقع در خاک جمهوری آذربایجان دو برابر بیشتر از حد مجاز بوده است .
رودخانه کر همراه با رودخانه ولگا در خاک روسیه یکی از منابع عمده آلودگی دریای خزر به شمار می روند .
همه ساله از طریق رودخانه های کشورهای حاشیه خزر 40 – 45 کیلومتر مکعب فاضلاب به دریای خزر ریخته می شود که 60 درصد آن سهم رودخانه ولگا است.
رودخانه کر نیز فاضلاب های شهری و واحدهای صنعتی شهرهای تفلیس و روستاوی گرجستان که در امتداد این رودخانه واقع هستند و نیز مواد سمی مختلف به کار گرفته شده در بخش کشاورزی کشورهای قفقاز جنوبی را با خود به دریای خزر می آورد. .
وزیر محیط زیست اسبق گرجستان آلودگی دریای خزر از طریق فاضلاب های ریخته شده در رودخانه کر را اذعان کرده است .
آساق ** 337*1579

نظر شما