شناسهٔ خبر: 25205378 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/ بروز رسانی شد /

ای آر رحمان: سینمای ایران نبایدهای بسیاری دارد اما ...

آهنگساز برنده اسکار گفت: آن چیزی که برای من در سینمای ایران جالب است،این است که نبایدهای بسیاری دارد و باید در دایره محدودی کار کرد اما با این وجود کارگردانان و فیلمسازان ایرانی ایده‌های خوبی دارند که فکر می‌کنم باید به این موضوع یعنی خلاقیت، در دنیای امروز توجه شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ای. آر رحمان که در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حاضر است، بیان کرد: فکر میکنم خلاقیت در دنیای امروز کم شده و حتی در بسیاری از مواقع نمی دانیم باید چه چیزهایی را به ویژه برای کودکان نشان دهیم.

او ادامه داد: وقتی بچه بودم به موسیقی‌ها بین المللی مثل عربی و آفریقا گوش می کردم و برایم جذاب بود؛ به همین دلیل زمانی که میخواهم برای فرهنگ های دیگر فیلم بسازم این اتفاق خود به خود برایم به وجود می آید اما موسیقی زبان خاصی ندارد.

این هنرمند که 5 اردیبهشت ماه در نشست رسانه‌ای خود در پردیس «چارسو» حاضر بود درباره تفاوت اسم‌های هندی‌اش توضیح داد: من هندو به دنیا آمدم اما بعدها خانواده‌ام تغییر مذهب به اسلام دادند به همین دلیل اسم من به "الله‌رکها رحمان" تغییر کرد.

رحمان همچنین درباره اینکه موسیقی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» تا چه اندازه در کارنامه هنری‌اش تأثیرگذار بوده است، گفت: اولین کاری که به صورت بین‌المللی انجام دادم «خواب‌های بمبئی» بود اما در آن زمان دنیا پذیرش سبک موزیکال را نداشت و زمانی که در سال ۲۰۰۸ موسیقی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» را ساختم، دنیا این آمادگی را داشت.

این آهنگساز همچنین درباره قطعه «خواب‌های بمبئی» که بعدها در یک فیلم خارجی استفاده شد، توضیح داد:  این فیلم توسط استاد من ساخته شد و تم آن با توجه به حقوق انسانی و انسانیت بود که به طرز باور من نیز نزدیک بود و در واقع فیلم دنیای امروز را به نمایش می‌گذارد.

او درباره تلفیق موسیقی سنتی با الکترونیک در کارهایش توضیح داد: موسیقی‌هایی که من می‌سازم به سوژه فیلم و کارگردانان بستگی دارد. برای مثال «دنی بوی» به موسیقی پاپ علاقه دارد بنابراین صحنه‌های فیلم او با چنین موسیقی جلو می‌رود اما من شخصا به هر دو موسیقی الکترونیکی و سنتی علاقه دارم.

رحمان درباره اینکه تا چه اندازه برای ساخت موسیقی یک فیلم سر صحنه حاضر می‌شود نیز گفت: زمانی که عوامل در حال فیلمبرداری هستند به ندرت به صحنه می‌روم، زیرا لزومی برای این کار نمی‌بینم اما برای صداگذاری در جمع حاضر می‌شوم.

این آهنگساز درباره فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» نیز بیان کرد: این فیلم بیشتر درباره رستگاری انسان است که گرچه در هند فیلمبرداری شده و بسیاری از اینکه میزان فقر در این کشور را نشان می‌دهد ناراحت شدند اما ممکن است این شرایط در همه جا وجود داشته باشد.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید اگر این فیلم در زمان ریاست جمهوری ترامپ ساخته می‌شد امکان دریافت جایزه اسکار را داشت؟ گفت: سیستم جایزه دادن پیچیده است اما همیشه شرایط فرهنگی و روحی افراد در یک جامعه تأثیر می‌گذارد. زمانی که این فیلم ساخته شد، رکود اقتصادی به ویژه در آمریکا حاکم بود و من معتقدم موسیقی و ساخت این فیلم خوب بود.

رحمان همچنین درباره آهنگسازها و کارگردانان محبوبش اظهار کرد: انیو موریکونه، جان ویلیامز و ونجلیس از آهنگسازان محبوب و مجید مجیدی و راگنام از کارگردانان محبوب من هستند.

این آهنگساز همچنین درباره خواننده مورد علاقه ایرانی‌اش، بیان کرد: من سامی یوسف را می‌شناسم که به عبارتی دوستم است.

او درباره اینکه چه چیزهایی موجب شده که فیلم‌های مجیدی او را جذب کند، توضیح داد: زمانی که فیلم «به رنگ خدا» را دیدم متوجه شدم این فیلم با استفاده از عناصر ساده ساخته شده است و چهره بازیگرها در آن برایم خیلی خاص بود.

رحمان همچنین درباره ساخت موسیقی فیلم «آن سوی ابرها» گفت: از روز اول فیلمبرداری برای این فیلم حاضر شدم و چون طرز کار با مجیدی را شناخته بودم نسبت به قبل راحت‌تر همدیگر را درک می‌کردیم اما از لحاظ ساخت موسیقی فشار زیادی روی هر دو ما بود.

این آهنگساز در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد: من سفر به ایران را دوست دارم و هر بار که به این کشور می‌آیم یک چیز جدید را پیدا می‌کنم و می‌بینم. فرهنگ، مردم و هنر ایران برای من الهام‌بخش است.

ای آر رحمان در سال ۲۰۰۹ برای ساخت موسیقی و ترانه فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» ساخته «دنی بویل» موفق به کسب دو جایزه اسکار شد. 
رحمان در سال ۲۰۱۰ نیز برای فیلم «۱۲۷ ساعت» نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن بود. دو جایزه گرمی، یک جایزه بفتا و یک جایزه گلدن گلوب بخش از مهم‌ترین جوایز کسب شده توسط ای.آر. رحمان است.

این آهنگساز هندی ساخت موسیقی دو فیلم «محمد رسول الله» و «آن سوی ابرها» از ساخته‌های مجید مجیدی کارگردان ایرانی را بر عهده داشته است.

انتهای پیام

نظر شما