شناسهٔ خبر: 25204314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تنبیه رژیم صهیونیستی و عربستان قطعی است

پاسخ ایران و انصارالله به صهیونیست‌ها و سعودی‌ها چیست؟/ غافلگیری‌های بزرگ نظامی در راه است

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی جهان نيوز: شمخانی روز گذشته در پاسخ به سؤالی در خصوص اخبار مطرح شده پیرامون ملاقات غیرمنتظره فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه با وی و گفت‌وگوهای انجام شده پیرامون واکنش‌های ایران به حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه تی 4 در سوریه که به شهادت چند نفر از اتباع ایرانی منجر شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را به منظور ایجاد ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تکفیری پرداخته است و از این رو نمی‌تواند در برابر افزایش نگران‌کننده اقدامات بی‌ثبات‌کننده آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها بی‌تفاوت باشد.

به گزارش جهان نيوز، دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه که به درخواست دولت قانونی این کشور انجام شده باهدف مقابله با تهدید فراگیر تروریسم صورت گرفته و اثر تعیین‌کننده‌ای بر شکست این جریان در منطقه داشته است.

وی افزود: زمانی که رژیمی به خود حق می‌دهد تا در اقدامی برنامه‌ریزی شده ضمن تجاوز به حریم هوایی کشوری دیگر نیروهای مقابله‌کننده با تروریسم را هدف قرار دهد به طور قطع باید به تبعات آن و واکنش‌های متقابل نیز فکر کرده باشد.

هرچند جمعه هفته گذشته سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران بدون اشاره مستقیم به داستان حمله به پایگاه هوایی تی 4 در سوریه؛ شدیدترین واکنش به اسرائیل را نشان داده و گفته بود انگشت‌ها روی ماشه و موشک‌ها آماده شلیک هستند؛ اما اظهارات دریابان شمخنانی را باید نخستین واکنش رسمی جمهوری اسلامی ایران به شهادت مستشاران ایران در پایگاه هوایی تی 4 دانست.

اطلاعاتی درباره پایگه هوایی تی 4
بامداد 20 فروردین‌ماه بود که دو جنگنده F15 اسرائیلی با نقض حریم هوایی لبنان و سوریه به فرودگاه نظامی T4 حمص حمله و هشت فروند موشک به سمت آن شلیک کردند. در این حمله 5 موشک توسط پدافند هوایی سوریه منهدم شد و سه فروند به هدف اصابت کرد که در آن هفت تن از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. این نخستین باری نبود که پایگاه هوایی T4 توسط محور غربی عبری مورد حمله قرار می‌گرفت؛ پیش از این نیز رژیم صهیونیستی به بهانه واهی حمله یک پهپاد به سرزمین‌های اشغالی این پایگاه را هدف قرار داده بود.

فرودگاه نظامی T4 التیاس، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی سوریه به شمار می‌رود که در 50 کیلومتری تدمر در استان حمص قرار دارد. این فرودگاه اصلی‌ترین پایگاه نیروهای سوری و هم‌پیمانان آن به شمار می‌رود که نقش پشتیبانی و حمایت نیروهای سوری را که در دیرالزور، حومه حماه و حلب می‌جنگند ایفا می‌کند. آزادی این فرودگاه تا حدی برای تروریست‌ها سنگین بود که سرکرده‌های گروه‌های مختلف تروریستی و در رأس آنها جبهه النصره، یکدیگر را به خیانت متهم کردند.

حالا واکنش دریابان شمخانی و قبل از او سردار سلامی نشان می‌دهد ایران این تجاوز هوایی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و اینکه پاسخ جمهوری اسلامی ایران در چه زمان و مکانی رخ خواهد داد، قابل پیش‌بینی نیست، اما قطعاً این اقدام صهیونیست‌ها که با چراغ سبز آمریکا و حمایت عربستان سعودی صورت گرفته، تبعات و تنبیه بخصوصی را در پی خواهدداشت و شاید هم به مانند مورد پیشین در حمله به مقر داعش بدون نیاز به پاسخ نیابتی مستقیماً این انتقام را از اسرائیلی‌ها خواهد گرفت.(1)
 
* تاکید «انصارا...» بر دادن پاسخ عملی به شهادت رئیس شورای عالی سیاسی یمن/ غافلگیری های بزرگ نظامی در راه است
شهادت صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن در تجاوز جنگنده‌های سعودی به استان الحدیده هرچند شوک بزرگی به ملت، ارتش و نیروهای مردمی یمن وارد کرد،‌ اما سخنگوی انصارا... خواستار پاسخ عملی به شهادت الصماد شد و گفت:" همه باید در این زمینه همکاری کنند". سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارا... نیز در سخنانی به مناسبت شهادت الصماداعلام کرد: عربستان و آمریکا باید مسئولیت این «جنایت» را که البته بدون پاسخ نخواهد بود، بر عهده بگیرند.

به نوشته کانال اخبار سوریه،عملیات ترورالصماد، در واقع نتیجه ناتوانی و ناکامی رژیم سعودی در پیروزی نظامی بر دولت و ملت یمن به‌شمار می‌رود و این همان سیاست تروری است که بیش از شش دهه است که رژیم صهیونیستی در برابر رهبر مقاومت و سران کشورهای مختلف عربی و غیرعربی در پیش گرفته و بدون شک در این ترور هم می‌توان جایگاه مشاوره‌ای صهیونیست‌ها و همکاری مخابراتی و اطلاعاتی آمریکایی‌ها را به‌عینه دریافت.

با این حال، شهادت صالح الصماد نمی‌تواند هیچ تغییری در استراتژی یمنی‌ها برای مقاومت ایجاد کند، این ترور صرفا ریختن بنزین روی آتشی است که چهار سال است با حماقت ولیعهد سعودی برافروخته شده و به این سادگی‌ها خاموش نخواهد شد. در این که ارتش و نیروهای مردمی یمن چگونه پاسخ این ترور را خواهند داد بستگی به امکانات و سیاست‌های آن ها دارد، اما وقتی رژیم سعودی همه پروتکل‌های جنگی و بین‌المللی را پشت سر گذاشته و دست به ترور رئیس‌جمهور یک کشور می‌زند، باید تبعات و عواقب آن را هم بپذیرد.

بدون شک یمنی‌ها از خطوط قرمزی عبور خواهند کرد که در برنامه‌های از پیش‌طراحی شده برای آن فکر کرده و توانایی رسیدن به آن را دارند. ایجاد ناامنی گسترده در شهرهای عربستان با استفاده از عناصر خفته، ترور برخی از سران سعودی در مناطق مختلف، شلیک موشک‌ به بندر نفتی ینبع در جده، شلیک دوباره موشک‌ به سمت ریاض این‌بار در تیراژ بالا، ورود به عمق خاک سعودی و تصرف یکی از شهرهای مهم مرزی و در نهایت نیز ناامن کردن کامل خطوط کشتیرانی سعودی و اماراتی در دریای سرخ. همان گونه که گفته شد، مقاومت در طول دهه‌های گذشته بسیاری از رهبران خود را از دست داده، اما به‌جای ضعیف‌شدن، قدرتمندتر شده است.

مقاومت یاد گرفته که به مسیری که تعریف کرده، ادامه دهد. بزرگ‌ترین مشکل مقاومت در عملیات انتقام‌جویانه است که در آن فقط حزب‌ا... نشان داده اراده و طرح لازم را دارد. با این حال نه انتقام عماد مغنیه تاکنون گرفته شده و نه انتقام شهدای ایران در فرودگاه تی4. با این حال اگر یمنی‌ها دست به شلیک همزمان 20 موشک برکان اچ2 به سمت ریاض بزنند، بدون شک یک سوم آن ها در پایتخت سعودی فرود خواهد آمد، چه این که به این موشک‌ها آدرس دقیق کاخ‌ها، وزارت دفاع یا در نهایت نیز آب‌شیرین‌کن‌های حاشیه خلیج‌فارس را بدهند. هر چه باشد انتقام باید به شکلی باشد که دشمن درد را تا حد مرگ احساس کند.

به جای شهید صالح الصماد، «مهدی محمد حسین المشاط»نیز به‌عنوان رئیس جدید شورای عالی سیاسی یمن  انتخاب شد. گفته می‌شود که  وی نقش برجسته‌ای در فعالیت‌های سیاسی علیه تجاوز ائتلاف سعودی آمریکایی به یمن ایفا کرده است. المشاط در چندین دور از مذاکرات ژنو، کویت و عمان درباره یمن حضور داشته و راهکارهایی برای خروج یمن از بحران ناشی از تجاوز آل‌سعود و متحدانش ارائه کرده است.(2)


منابع:
1)http://sobhe-no.ir/newspaper/458/2/18205
2)http://khorasannews.com/newspaper/page/19804/3/611598/0

نظر شما