شناسهٔ خبر: 25204286 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لرستان|هشدار آب منطقه‌ای به منطقه ممنوعه‌شدن دلفان؛ محصولات آب‌دوست کشت نشود

R41450/P41362/S6,72/CT11

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: در صورت تداوم استفاده بی‌رویه از منابع آبی و رعایت نکردن الگوی کشت با مشکل کم‌آبی مواجه می‌شویم و احتمال اینکه شهرستان دلفان نیز جز مناطق ممنوعه قرار گیرد، وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دلفان، مهدی سجادی ظهر امروز در نشست شورای حفاظت از منابع آب و صیانت از منابع طبیعی با محوریت پیشگیری از کاشت سیب‌زمینی و محصولات آب‌دوست که در سالن جلسات فرمانداری دلفان، برگزار شد به کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری و انسداد چاه‌های غیرمجاز اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت تداوم استفاده بی‌رویه از منابع آب و استفاده نکردن از الگوی کشت در آینده به‌طورجدی با مشکل کم‌آبی مواجه خواهیم شد و احتمال اینکه شهرستان دلفان نیز جز مناطق ممنوعه قرار گیرد وجود دارد.

وی با تأکید بر برخورد جدی با بهره‌برداران غیرمجاز از منابع آبی و جلوگیری از کشت محصولات آب‌دوست ازجمله سیب‌زمینی افزود: در این راستا هوشمند سازی چاه‌های آب، اصلاح الگوی کشت، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جعفر طولابی فرماندار دلفان نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت منابع آبی و حفاظت از اراضی ملی و طبیعی عنوان کرد: منابع ملی ازجمله اراضی ملی و آب، تنها منابعی هستند که در صورت هدر رفت جایگزین دیگری نخواهند داشت و لذا خسارات به این منابع حیاتی جبران‌ناپذیر است.

وی عوامل طبیعی همچون افزایش دما، کاهش بارندگی و عوامل انسانی در تخریب منابع ملی را از مهم‌ترین تهدیدات زیست‌محیطی برشمرد و افزود: در این راستا برخورد جدی با متخلفان و بهره‌برداران غیرمجاز از این عرصه‌ها توسط دستگاه‌های متولی امری ضروری است.

فرماندار دلفان با اشاره به کاهش نزولات آسمانی نسبت به سال گذشته و میانگین بلندمدت گفت: نگرانی در راستای کاهش منابع آب جدی است که ضرورت دارد دستگاه‌های ذی‌ربط تمهیدات لازم جهت صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت منابع آب  جهت کاهش خسارات ناشی از کمبود منابع آبی را معمول دارند.

وی خواستار فعال شدن گشت‌های مشترک دستگاه‌ها با محوریت امور آب شد و بیان کرد: در این راستا برخورد با متخلفان و بهره‌برداران غیرمجاز، لغو و ابطال پروانه بهره‌برداری چاه‌هایی که بیشتر از سهمیه مندرج در پروانه آب برداشت می‌کنند و چاه‌هایی که به‌صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده‌شده‌اند در دستور کار قرار گیرد.

طولابی با اشاره به در پیش بودن فصل تابستان خواستار آمادگی اعضای ستاد اطفای حریق  و پیش‌بینی تمهیدات لازم  جهت مقابله و مهار هرگونه حوادث و آتش‌سوزی‌های احتمالی در مراتع و جنگل‌های شهرستان شد و تصریح کرد: مسئولان دستگاه‌های آبفار و آبفا نیز باید نسبت به ترمیم شبکه‌های آب شرب شهری و روستایی اقدام کنند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما