شناسهٔ خبر: 25203610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه اسپانیایی: خروج ترامپ از برجام عواقبی شوم دارد

مادرید - ایرنا - روزنامه ال پاییس نوشت: خروج (آمریکا) از برجام عواقبی شوم را در پی خواهد داشت؛ نه تنها یک توافق حاصل شده با تلاش بسیار زیاد را به زمین خواهد زد، بلکه باعث هل داده شدن خاورمیانه به سراشیبی هسته ای خواهد شد.

صاحب‌خبر -

روزنامه اسپانیایی امروز (چهارشنبه) در تفسیری افزود: این امر پیروزی انزواطلبی ترامپ و پایان یکی‌ از پر سر و صدا ترین موفقیت های دیپلماسی چندجانبه اوباما خواهد بود.
ال پاییس در آغاز تفسیر خود نوشت :«دونالد ترامپ» پای خود را بر روی پدال گاز گذاشته است. در میان سفر رسمی‌ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه از واشنگتن، ترامپ چند لحظه ای ماه عسل خود را با ماکرون ترک و تیراندازی لفظی خود علیه توافق هسته ای را با ایران را شروع کرد .
ال پاییس در بخشهایی دیگر از این تفسیر نوشت: ترامپ، به رغم پیشنهاد توافقی گسترده تر توسط ماکرون، توافق هسته ای را 'احمقانه'، 'مضحک' و 'فاجعه بار' قلمداد کرده هشدار داد که اگر تهران برنامه هسته ای خود را بار دیگر فعال کند، مشکلی بزرگتر از قبل وجود خواد داشت .
فشارها در سطح حداکثری قرار دارند. ترامپ 12 مه (22 اردیبهشت) را آخرین مهلت تعیین کرده است. اگر برای این روز، اروپا موضع خود را درباره ایران سخت تر و اعمال محدودیت های جدید را علیه تهران قبول نکند، برجام بدل به تار و پود خواهد شد.
ال پاییس با مروری از چندین بند برجام، مخالفت رژیم صهیونیستی با برجام و پیشنهادهای مشاوران سابق ترامپ برای اینکه وی از توافق هسته ای خارج نشود و پذیرش همراه با ناخرسندی این پیشنهاد توسط ترامپ، نوشت: رئیس جمهوری آمریکا اکنون برای برجام تاریخ انقضا گذاشته و حملات خود را دوبرابر کرده است .
روزنامه اسپانیایی ادامه داد: 'دشمنی ترامپ توسط تندروهایی‌ تغذیه می‌ شود که بتازگی در کاخ سفید لانه کرده ا‌ند .پس از برکناری «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه و کناره گیری «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی‌، جانشینان آنها مدافعان سرسخت نابودی برجام هستند و باور دارند که این امر به آنها اجازه می‌ دهد با قدرت بیشتری به مذاکرات با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی‌ برای خلع سلاح کامل هسته ای بروند .
' در مقابل فشار آمریکا، اروپا به دفاع از توافق پرداخته است و بیش از 500 نماینده انگلیسی ، آلمانی و فرانسوی از نمایندگان مجلس آمریکا خواسته اند تا که از ترامپ بخواهند توافق را در ازای تحریم های هدفمند علیه تهران حفظ کند اما این پیشنهاد هنوز جا نیفتاده و زمان، علیه این توافق شروع به حرکت کرده است.
' در چنین افقی ماکرون برای نجات توافق هسته ای پیشدستی و با استفاده از رابطه ممتازی که با ترامپ دارد، ابراز امیدواری کرد که وی را در این راه متقاعد کند.
' پس از ملاقات های‌ ماکرون با ترامپ، از حرف های او معلوم شده که آمریکا همه را در انتظار قرار خواهد داد. هر چند که ترامپ گفته است باید انعطاف پذیرتر بود و یک توافق جدید احتمالی‌ را در هوا معلق گذاشته، هیچ پیشرفت خاصی‌ صورت نگرفته است. روایت ترامپ همچنان به تهدید ایران و کم ارزش شمردن توافق دوخته شده است'.
اروپام *5*491**1479

نظر شما