شناسهٔ خبر: 25202466 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم ظلم درحق کشاورزان است / دولت با پرداخت یارانه می‌تواند از افزایش قیمت نان جلوگیری کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، گفت: دولت می‌تواند قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد اما با پرداخت یارانه آرد اجازه افزایش قیمت نان را ندهد.

صاحب‌خبر -

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و عدم افزایش آن در مقایسه با سال گذشته، اظهار داشت: عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم ظلم و بیدادگری است که دولت نسبت به کشاورزان اعمال می‌کند.

قیمت خرید تضمینی گندم باید براساس نرخ تورم افزایش پیدا می‌کرد

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید حداقل بر اساس نرخ تورم قیمت خرید تضمینی گندم افزایش پیدا کند، گفت: گندم یک محصول استراتژیک است که دولت باید از تولیدکنندگان آن حمایت کند و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار کشاورزان گندم‌کار قرار دهد و به‌موقع گندم را خریداری و مطالبات آنها را پرداخت کند، دولت تاکنون هیچکدام از این موارد را انجام نداده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه آمده است که درصورتی که دولت به‌موقع پول گندم‌کاران را پرداخت نکند باید به‌صورت روزشمار و بر اساس نرخ سود بانکی باید دیرکرد آنها را پرداخت کند، ادامه داد: علی‌رغم اینکه دولت حدود 4 ماه با تاخیر مطالبات کشاورزان گندم‌کاران را پرداخت کرد این قانون برنامه ششم اجرا نشد و در اصل دولت قانون شکنی کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت قصد داشت که قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد باید قبل از شروع فصل کشت این اتفاق صورت می‌گرفت، عنوان کرد: عملکرد دولت در زمینه اعلام قیمت خرید تضمینی باعث می‌شود که کشاورزان به کشت محصولات تجاری روی بیاورند و محصولات دیگری کشت کنند که استراتژیک نیستند و داخل نیازی به این محصولات ندارد و مشکلات دیگری را در رابطه با خودکفایی گندم به‌وجود می‌آید.

تصمیم دولت در راستای حمایت از تولید ملی نیست

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم گرفته شده توسط دولت در راستای خودکفایی در تولید گندم  و حمایت از تولید داخل نیست، تصریح کرد: اگر شعار سال را ملاک قرار دهیم این اقدام دولت مخالف شعار سال است زیرا براساس شعار سال مقرر شده تا از تولیدات داخل حمایت کنیم، زمانیکه شاهد تورم و افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی، کود و سم هستیم چگونه نباید قیمت گندم افزایش پیدا نکند.

وظیفه دولت تنظیم بازار است

وی در خصوص افزایش قیمت نان به واسطه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، اظهارداشت: وظیفه دولت تنظیم بازار است، در سال‌های گذشته نیز افزایش قیمت گندم را داشته‌ایم اما قیمت نان افزایش چشمگیری نداشته ، دولت باید یارانه پرداخت کند و این موضوع در تمامی کشورهایی که کشاورزی و محصولات استراتژیک برای آنها اهمیت دارد مرسوم است.

دولت با پرداخت یارانه می‌تواند از افزایش قیمت نان جلوگیری کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  دولت می‌تواند قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد اما با پرداخت یارانه آرد اجازه افزایش قیمت نان را ندهد، اضافه کرد: در کشورهایی که محصول آنها افزایش پیدا می‌کند برای جلوگیری از کاهش قیمت آن محصول به‌واسطه عرضه فراوان در بازار؛ آن محصول را از کشاورزان خریداری می‌کنند و به دریا می‌ریزند.

تنها 300میلیارد تومان از اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی محقق شد

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه دولت آقای روحانی اعتقادی به کشاورزی ندارد و مشکلات این حوزه تنها در زمینه گندم نیست، تصریح کرد: صندوق بیمه کشاورزی در بودجه سال 96 حدود 1 هزار و 450 میلیارد تومان اعتبار دارد که تاکنون علی‌رغم شیوع بیماری آنفولانزای مرغی که 21 استان را درگیر کرد این صندوق موفق شد تنها 300میلیارد تومان از اعتبارات خود را دریافت کند.

خسارت 1 هزار و 500میلیارد تومان بارش‌های اخیر در غرب کشور

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 1 هزار و 500میلیارد تومان در مناطق غرب کشور براثر بارش‌های اخیر به باغات و کشاورزان خسارت وارد شده است، خاطرنشان کرد: اقداماتی که دولت انجام می‌دهد باعث می‌شود تا بخش کشاورزی فلج و روستاها تخلیه شوند و روستاییان به حاشیه شهرها روی بیاورند تولید با مشکل مواجه شود و مجددا تبدیل به واردکننده اکثر محصولات کشاورزی شویم./

پایان پیام

نظر شما