شناسهٔ خبر: 25201850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

جنجال دو نماینده اصلاح‌طلب و اصولگرا بر سر «گشت ارشاد»

صحن علنی امروز هم بار دیگر شاهد حاشیه و جنجال دو نماینده بر سر برخورد نیروی انتظامی با دختر جوان بود.

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:

نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه 5 اردیبهشت) مجلس در حالی به کار خود ادامه می‌داد که در میانه نشست شاهد جنجال لسانی بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و سخنگوی فراکسیون امید و حجت‌الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی از تریبون خانه ملت بودیم.

*بنام حجاب، ترویج منکر!

روز گذشته پارسایی در صحن علنی طی تذکری شفاهی با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی و اصول ۲۰ و ۲۲ فصل سوم این قانون ضمن تشکر از آن دسته مامورین نیروی انتظامی که از حقوق ملت صیانت می‌کنند و ماموریت خود را به نحو احسن انجام می‌دهند، اعلام کرده بود: قانون و موازین اسلامی ما کاملا مشخص است و به‌نام حجاب و به بهانه نهی از منکر منجر به ترویج منکر می‌شوند و حرمت انسان شریفی نیز شکسته می‌شود.

وی همچنین در ادامه گفته بود که اشک‌های آن دختر و مظلومیت‌طلبی آن مادر اشک بر قانون‌گریزی و اخلاق‌ستیزی بود، وقتی به‌نام دین و حکومت، فرع بر اصل مقدم می‌شود واجب فدای مستحب می‌شود، بنده تذکر می‌دهم با توجه به این مورد پیش آمده باید با مامور خاطی برخورد شود و از فردی که مورد هتک حرمت قرار گرفته است دلجویی شود

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید کرده بود؛ به ماموران ارشاد باید آموزش داده شود، با توجه به اینکه در فضای آزاد چنین برخوردی می‌شود انتظار نظارت بیشتر و دقت بیشتر برای حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی را داریم.

*مسئولان فتوا ندهند

اما در ادامه جلسه حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در تذکری شفاهی در واکنش به تذکر نماینده مردم شیراز بیان کرد: آقای پارسایی فرمودند که یک امر واجب فدای یک امر مستحب شده است، بنده خواهش دارم که مسئولان در مقامی که هستند فتوا ندهند و در مسائلی که اشراف ندارند اظهار نظر سیاسی انجام دهند، اما مسائل شرعی را زیر سوال نبرند.

وی همچنین تاکید کرده بود که این موضوع یک اتفاق بوده و ممکن است مامور نیروی انتظامی نیز تخطئی کرده باشد که قطعا دستگاه‌های مسئول باید موضوع را بررسی کنند، اما تخلفی که در موضوع عفاف و حجاب صورت گرفته روشن است.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که اداره ساعاتی از جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر بیان کرده بود که امر به معروف و نهی از منکر از ضرورت‌های دین اسلام و امر واجب است و در این موضوع که پیش آمده اگر مامور نیروی انتظامی تخلفی کرده، فردی که مورد برخورد قرار گرفته هم به دلیل مقاومت در برابر پلیس و توهین و هجوم تخلف کرده است زیرا در مقابل پلیس نباید مقاومت کرد.

*بگو مگوی دو نماینده بر سر یک واجب

اما گویا این تذکرها و پاسخ‌ها به همین جلسه ختم نشد و امروز در صحن علنی امروز (چهارشنبه 5 اردیبهشت ‌ماه) مجلس بار دیگر این دو نماینده با بیان تذکر هفتاد و نهمی اعتراضشان را به یکدیگر اعلام کردند.

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در پاسخ به اظهارات روز گذشته پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات، گفت: آقای پژمان‌فر گفتند که بنده واجبی را منکر شدم، بنده کجا واجب را منکر شده‌ام؟

وی ادامه داد: همچنین پژمان‌فر اعلام کرده بنده فتوا داده‌ام، بنده کجا فتوا داده‌ام؟ بلکه این شما بودید که فتوا دادید و بنده را محکوم و مرتد نامیدید و دادگاه صحرایی تشکیل دادید.

پارسایی بیان کرد: اینجا مجلس است و باید صدای ملت از تریبون بلند شود، نباید نماینده را به ارتداد تهدید کرد.

سخنگوی فراکسیون امید خطاب به مطهری نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی اداره ساعاتی از جلسه را برعهده داشت، گفت: حضرت امام(ره) می‌فرمایند حفظ نظام از اوجب واجبات است، اما این برخوردهای اینگونه چگونه به اعتماد مردم به نظام لطمه وارد کرده است؛ بنده متهم به ارتداد می‌شوم، شاید این مأمور آموزش ندیده و تهدید نکرده بود، اما ادبیات آقای پژمان‌فر بسیار خشن‌تر نسبت به برخورد آن مأمور است.

نماینده مردم شیراز تأکید کرد: اسلام دین رأفت و مهربانی است، نه خشونت، از تریبون مجلس به نام دین اسلام چنین اتهاماتی می‌زنند. بنده به آقای پژمان‌فر عرض می‌کنم که شاید این ادبیات در حوزه انتخابیه‌ات برای تهدید مخالفان موثر باشد، اما در مجلس کاربردی ندارد.

*تهدیدهای وحشتناک‌تر از گلوله!

پارسایی تصریح کرد: بنده دوشادوش رزمندگان 8 سال در دوران دفاع مقدس از شرف و ناموس این خاک دفاع کردم، آقای پژمان‌فر تهدید شما وحشتناک‌تر و ترسناک‌تر از گلوله‌های دشمن نیست، اما از تریبون مجلس دردناک است!

وی تأکید کرد: بنده انتظار داشتم آقای مطهری به عنوان یک انسان آزاده و به عنوان فرزند شهید مطهری با آقای پژمان‌فر تذکر می‌دادید که چرا از تریبون مجلس چنین فتواهایی صادر می‌کند، بنده از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌خواهم که این مسائل را جدی پیگیری کنند، زیرا این موضوع وهن مجلس است که این سخنان از تریبون مجلس پخش شود.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس در پاسخ به تذکر پارسایی گفت: تذکر پژمان‌فر در روز گذشته این بود که اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمی‌داند در واقع یک نوع انکار ضروری دین است. وی حکم کلی را صادر کرد.

وی ادامه داد: می‌دانیم که حکم کلی انکار ضروری دین ارتداد است، البته به صورت کلی پژمان‌فر می‌خواست بگوید مقصودم آقای پارسایی نیست، لذا این حرف لوازمی دارد و آقای پژمان‌فر شما را متهم به ارتداد نکردند.

مطهری تصریح کرد: به نظر بنده توهین صریحی انجام نشده، اما شما هم که حرف خود را زده‌اید.

*پای هیئت نظارت هم به میان آمد

در این میان، پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات با گرفتن کتاب آئین‌نامه داخلی مجلس در دستش ایستاد و با فریاد زدن درخواست پاسخ به تذکر پارسایی را داشت که مطهری سعی کرد وی را منصرف سازد.

اما پژمانفر مصرانه خواهان پاسخ به سخنگوی فراکسیون امید شد و در نهایت مطهری از وی خواست بسیار کوتاه پاسخ دهد.

پژمان‌فر ضمن تقدیر و تشکر از نیروی انتظامی در پاسخ به پارسایی گفت: بنده دیروز در ارتباط با مطلبی که آقای پارسایی فرمودند به عنوان یک تذکر درباره برخورد یک نیروی انتظامی صورت گرفته مطرح کردم.

وی ادامه داد: بین نیروهای نظامی و انتظامی نباید پلیس خوب و بد درست کنیم و بگوییم از برخی نیروهای نظامی تشکر می‌کنیم و برخی دیگر را زیرسوال ببریم.

نماینده مردم مشهد و کلات تأکید کرد: در ارتباط با این موضوع پارسایی اعلام کرد که واجبی فدای یک مستحب شده است. آن چیزی که وی تعبیر کرده است، این است که امر به معروف و نهی از منکر یک مستحب بوده و برداشت شورای نظارت بر رفتار نمایندگان دقت کنند که این عبارتی بود که همه شنیدند، واجبی فدای مستحب شده است، اما مستحب همان امر به معروف و نهی از منکر بوده که نیروی انتظامی مکلف بوده آن را انجام دهد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: بنده اعلام کردم اگر کسی بخواهد حکم را در دین تغییر دهد، خطاب به پارسایی گفتم شما که مجتهد نیستید و باید ببینید حکم چیست، امر به معروف و نهی از منکر واجب است و بسیاری از مسائل در زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد.

*حرف غیرشرعی و غلط پارسایی

وی افزود: اینکه بخواهیم بگوییم این موضوع مستحب است اگر عالمانه و عامدانه بگوییم این کار را انجام دهد، در حقیقت انکار ضروری دین شده است و امر به معروف و نهی از منکر را واجب ندانسته است، حرف‌های پارسایی پوپولیستی است که آقایان در حوزه انتخابیه چنین و چنان، الحمدلله ما حریت داشته‌ایم و زیربار چنین حرف‌هایی نرفته و از دین دفاع کرده‌ایم ولو یک تعداد که در مقابل چنین حرف‌های پوپولیستی بخواهند بزنند.

پژمان‌فر بیان کرد: بنده انتظار دارم جلسه بررسی حرفی که پارسایی زده است و حرف غلط و غیرشرعی که وی زده است و دفاعی که بنده از امر به معروف و نهی از منکر کرده‌ام را بررسی کنند که آیا درست است کسی اینگونه صحبت کند؟

نماینده مردم مشهد و کلات عنوان کرد: بنده در جلسه روز گذشته چنین صحبتی خطاب به پارسایی نداشتم، اما وی یک حرفی کاملا غلط می‌زند و خواهش می‌کنم این موضوع بررسی شود، اصل هشتم قانون اساسی موضوع امر به معروف و نهی از منکر است و اگر آقای پارسایی نسبت به این واجبات توجه ندارد، حداقل به قانون اساسی توجه کند که وظیفه ما حراست از این قانون است.

مطهری هم در پاسخ به تذکر پژمان‌فر هم گفت: صحبت آقای پارسایی هم در واقع سهو لسان بود و سهوا چنین صحبتی کردند و وی نمی‌خواست فتوایی صادر کند.

شایان ذکر است؛ حدود ده روز پیش فیلمی در فضای مجازی با مضمون برخورد شدید نیروی انتظامی با دختری که شئونات اسلامی را رعایت نکرده و بدحجاب بود، منتشر شد که واکنش بسیاری از مسئولان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در پی داشت.

نظر شما