شناسهٔ خبر: 25201686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دیوان محاسبات کشور:

دلیل بیشتر تخلف های اداری نداشتن اشراف به قوانین است

اصفهان- ایرنا- رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: بر اساس آسیب شناسی های صورت گرفته مشخص شد که بیشتر تخلف های اداری در کشور بدلیل نداشتن اشراف به قوانین و تفسیرهای متفاوت از آن صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عادل آذر روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان افزود: برخی از قوانین، تفسیرهای متعددی دارند که برخی از تخلف های اداری از آن نشات گرفته لذا آموزش در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردارست.
وی با بیان اینکه تخلف متفاوت از جرم یا تصرف در بیت المال است، گفت: به ندرت پرونده های اعمال ماده 25 در دیوان محاسبات کشور داریم که باید به قوه قضاییه ارجاع شود.
بر اساس ماده 25 قانون دیوان محاسبات کشور، هرگاه این دیوان ضمن انجام وظایف به یکی از جرایم عمومی برخورد کند مکلف است موضوع را از طریق دادستان ‌دیوان محاسبات برای تعقیب به مراجع قضایی اعلام کند.
آذر با اشاره به گزارش تفریغ بودجه 95 گفت: بر اساس این گزارش، 32 درصد احکامِ فاقد عملکرد داریم و 91 درصد از تخلف ها ناشی از عدم اشراف به قوانین بوده است.
وی راهکار دیوان محاسبات کشور برای رفع این مساله را آموزش حین کار به مدیران اجرایی و دانش افزایی عنوان کرد و گفت: این دیوان همواره آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به مدیران برای اجرای هرچه بهتر قوانین است.
رئیس دیوان محاسبات کشور بر خرید تجهیزات از داخل کشورتاکید کرد و گفت :مسئولان دستگاه های اجرایی در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند و با اتکای به تولیدات داخلی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین شعار امسال، گام های بلندتری بردارند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما صیانت از بیت المال و نظارت مستمر مالی به شکل پیشگیرانه، هدایت گرانه و مقتدرانه است، گفت: بخش عمده بیت المال سرمایه انسانی است.
وی ادامه داد: خط مقدم این سرمایه انسانی، مدیران اجرایی هستند که باید از آنها در جهت بهبود عملکرد، پاسداری شود.
آذر همچنین با اشاره به گزارش دیوان محاسبات از استان اصفهان گفت: بر اساس رتبه بندی که بین استان های کشور داشتیم، اصفهان در رتبه های متوسط قرار داشت و عملکرد آن چندان رضایت بخش نبود.
وی بیشترین مشکل در پرونده های مربوط به استان اصفهان را طرز استفاده از اسناد خزانه عنوان و اضافه کرد: از مدیران اجرایی می خواهیم که سازوکار مربوطه در این زمینه را از ما بپرسند تا مشکلی ایجاد نشود.
وی یکی دیگر از مشکلات مربوط به استان اصفهان را بکار گیری نیروهای انسانی در دستگاه های دولتی و پرداخت حقوق به آنها از محل بودجه های عمرانی یا نهادهای غیردولتی و عمومی دیگر عنوان و تاکید کرد: تعداد این نیروها در این خطه قابل توجه است که باید تعیین تکلیف شوند.
رییس دیوان محاسبات کشور همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه ها بصورت هیات امنایی اداره می شوند، گفت: بیشتر پرونده هایی که برای دانشگاه ها تشکیل شده ناشی از مصوبه های هیات امنای آنهاست زیرا این مصوبه ها نباید با قانون، مغایرت داشته باشد.
آذر همچنین از فرمانداران شهرستان های استان اصفهان خواست تا هرچه زودتر نسبت به پرداخت پول دهیاری ها اقدام کنند.
استاندار اصفهان نیز در این جلسه گفت: هنوز از وجود بوروکراسی در این استان گله مندم زیرا اثر منفی بر روحیه مردم هنگام مراجعه به اداره ها بویژه درباره سرمایه گذاری دارد.
محسن مهر علیزاده افزود: آینده اقتصاد کشور و مردم به سرمایه گذاری ها وابسته است و نباید کاری کنیم که تاثیر منفی روی این موضوع داشته باشد.
وی، قبول کردن خطر را یکی از ویژگی های مهم مدیریت هر سازمان عنوان و تاکید کرد: اگر مدیری نتواند خطرها را بپذیرد و تصمیم بگیرد با یک کارمند عادی تفاوتی ندارد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه وظیفه ما مدیران، کار کردن برای مردم است، تصریح کرد: همه مدیران باید خود را پاسخگو به مردم بدانند و به عنوان مثال اگر مردم درباره قطعی آب یا برق سئوال می کنند، جوابگو باشند.
وی اضافه کرد: وقتی قانونی تصویب می شود مدیران حق ندارند آن را مسکوت بگذارند و باید بر اساس مصوبات آن را اجرا کنند.
در این جلسه گزارش دیوان محاسبات استان از هشت ماه نخست سال 96 و تفریغ بودجه سال 95 ارائه شد.
ت/3011/ 6022

نظر شما