شناسهٔ خبر: 25201682 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

همه چیز درباره یک سکانس؛

از رفتار غلط یک مامور تا سوء استفاده فرصت طلبان

جامعه به منزله یک کشتی است که سرنشینان از سرنوشتی واحد برخوردارند؛ اگر فردی کشتی را سوراخ کند و آب در آن نفوذ کند، نه تنها فرد خطا کار که تمامی سرنشینان آن غرق خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه؛ کلیپ برخورد مأموران گشت ارشاد با یک زن بی حجاب این روزها در فضای مجازی دست به دست می چرخد و رسانه ها و افراد مختلف سیاسی و فرهنگی هرکدام تفسیری سلیقه ای از این اتفاق دارند و بعضاً به حکومت و یا احکام اسلامی نیز حمله می کنند.


ماجرا از این قرار است که مأموران گشت ارشاد در مقابل فحاشی فردی که به او تذکر لسانی داده اند کنترل خود را از دست می دهند و برخورد تندی نشان می دهد.

در اینکه حرکت مأموران بد و ناشایست بوده است تردیدی نیست.

امّا این حرکت سلیقه ای توسط یکی از هزاران مأمور، دلیل نمی شود تا کل خدمات این نهاد را زیر سؤال ببریم. کسانی که امروز بابت این اتفاق هشتگ #پلیس_داعشی میزنند، هرگز بابت فداکاری های نیروی انتظامی در مرزها، مقابله با اشرار، مبارزه با مواد مخدر و مانند اینها از این نهاد تجلیل نکرده اند.

آیا این بی انصافی نیست که آن همه خدمات را نادیده بگیرند و یک اشتباه کوچک را در بوق و کرنا کنند؟

از همه مهمتر اینکه برخورد سلیقه ای یک فرد را مبنای زیر سئوال بردن موضوع مهمی مانند امر به معروف قرار میدهند و از احساسات مردم برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

دلایل منطقی برای لزوم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آنقدر محکم است که با این حرفهای سخیف نمیتوان از آن ها چشم پوشی کرد.

جامعه به منزله یک کشتی است که سرنشینان آن از سرنوشتی واحد برخوردارند؛ اگر فردی کشتی را سوراخ کند و آب در آن نفوذ کند، نه تنها فرد خطا کار که تمامی سرنشینان آن غرق خواهند شد.

همانطور که در برابر سوراخ کردن کشتی توسط یک فرد، بقیه ساکت نمی نشینند تا غرق شوند، در جامعه نیز نمیتوان از خطای دیگران چشم پوشی کرد چرا که در صورت غرق شدن جامعه تمام افراد آن از بین خواهند رفت.

این یکی از ساده ترین دلایل عقلی برای لزوم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در این اتفاق پرسروصدا ( ماجرای گشت ارشاد) به آن پرداخت، این است که احترام به قانون  وظیفه تمام افراد آن جامعه است و در صورتی که نقدی بر یک  قانون وجود داشت باید از راه های صحیح آن را پیگیری کرد و ایجاد ناهنجاری های اجتماعی راه درستی نیست.

مثلا اگر کسی نقد بر حجاب اجباری دارد، دلایل و نقدش را همراه با پیشنهاد در مناظرات علمی مطرح کند و یا اینکه از طریق مجلس پیگیر موضوع باشد. لشکرکشی برای اعتراض به قوانین در هیچ کشوری قابل قبول نیست.

در تمام کشور های دنیا زیر پا گذاشتن قوانین حکومت جرم محسوب میشود و متخلفین با برخورد پلیس آن کشور مواجه می شوند.

وقتی پلیس آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی کشور هایی مثل عربستان و بحرین با مردمی که جرم های کوچک مرتکب شده اند زشت ترین و خشن ترین رفتار ها را دارند چرا کسی به قوانین آنها و نوع برخوردشان با متخلفین ایراد نمیگیرد؟

قطعا هر حکومتی برای رسیدن به اهداف و چشم انداز هایش قوانینی وضع می کند که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و برخورد نامناسب یک فرد نباید ملاک زیر سئوال بردن تمام قوانین یک حکومت و نادیده گرفتن زحمات یک نهاد بشود.
 

انتهای پیام/

نظر شما