شناسهٔ خبر: 25198481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تذکرهای نمایندگان شیراز و مشهد ادامه یافت

تهران - ایرنا - رفتار نیروی انتظامی با یک دختر جوان که روز گذشته موضوع تذکر بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید و نصرالله پژمان فر عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم بود امروز نیز به محور اصلی تذکر این دو نماینده تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، بهرام پارسایی نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون امید در جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس به اظهارات روز گذشته پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات پاسخ داد.
پارسایی امروز در تذکری گفت: اسلام دین رأفت و مهربانی است، نه خشونت، از تریبون مجلس به نام دین اسلام چنین اتهاماتی می‌زنند اما پژمان فر تاکید کرد که بین نیروهای نظامی و انتظامی نباید پلیس خوب و بد درست کنیم و بگوییم از برخی نیروهای نظامی تشکر می‌کنیم و برخی دیگر را زیرسوال ببریم.
سخنگوی فراکسیون امید مجلس نیز تصریح کرد: آقای پژمان‌فر روز گذشته گفتند که بنده واجبی را منکر شدم، بنده کجا واجب را منکر شده‌ام؟
پارسایی ادامه داد: آقای پژمان‌فر اعلام کرده بنده فتوا داده‌ام، بنده کجا فتوا داده‌ام؟ بلکه این شما بودید که فتوا دادید و بنده را محکوم و مرتد نامیدید و دادگاه صحرایی تشکیل دادید.
وی خاطرنشان کرد: اینجا مجلس است و باید صدای ملت از تریبون بلند شود، نباید نماینده را به ارتداد تهدید کرد.
نماینده شیراز خطاب به مطهری نایب رییس دوم مجلس که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت گفت: امام می‌فرمایند حفظ نظام از اوجب واجبات است، اما این برخوردهای اینگونه چگونه به اعتماد مردم به نظام لطمه وارد کرده است.
وی یادآور شد: بنده متهم به ارتداد می‌شوم، شاید این مأمور آموزش ندیده و تهدید نکرده بود، اما ادبیات آقای پژمان‌فر بسیار خشن‌تر نسبت به برخورد آن مأمور است.
سخنگوی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: اسلام دین رأفت و مهربانی است، نه خشونت، از تریبون مجلس به نام دین اسلام چنین اتهاماتی می‌زنند.
پارسایی اضافه کرد: بنده به آقای پژمان‌فر عرض می‌کنم که شاید این ادبیات در حوزه انتخابیه‌ات برای تهدید مخالفان موثر باشد، اما در مجلس کاربردی ندارد.
نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: بنده دوشادوش رزمندگان 8 سال در دوران دفاع مقدس از شرف و ناموس این خاک دفاع کردم، آقای پژمان‌فر تهدید شما وحشتناک‌تر و ترسناک‌تر از گلوله‌های دشمن نیست، اما از تریبون مجلس دردناک است.
پارسایی گفت: بنده انتظار داشتم آقای مطهری به عنوان یک انسان آزاده و به عنوان فرزند شهید مطهری با آقای پژمان‌فر تذکر می‌دادید که چرا از تریبون مجلس چنین فتواهایی صادر می‌کند، بنده از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌خواهم که این مسائل را جدی پیگیری کنند، زیرا این موضوع وهن مجلس است که این سخنان از تریبون مجلس پخش شود.

**مطهری خطاب به پارسایی: آقای پژمان فر شما را متهم به ارتداد نکرد
علی مطهری رییس جلسه هم در پاسخ به تذکر پارسایی گفت: تذکر پژمان‌فر در روز گذشته این بود که اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمی‌داند در واقع یک نوع انکار ضروری دین است. وی حکم کلی را صادر کرد.
وی ادامه داد: می‌دانیم که حکم کلی انکار ضروری دین ارتداد است، البته به صورت کلی پژمان‌فر می‌خواست بگوید مقصودم آقای پارسایی نیست، لذا این حرف لوازمی دارد و آقای پژمان‌فر شما را متهم به ارتداد نکردند.
مطهری تصریح کرد: به نظر بنده توهین صریحی انجام نشده، اما شما هم که حرف خود را زده‌اید.

**حرف های پارسایی پوپولیستی است
همچنین پژمان‌فر نماینده مشهد در مجلس در پاسخ به اظهارات پارسایی گفت: بنده دیروز در ارتباط با مطلبی که آقای پارسایی بیان کرد به عنوان یک تذکر درباره برخورد یک نیروی انتظامی صورت گرفته مطرح کردم.
وی ادامه داد: بین نیروهای نظامی و انتظامی نباید پلیس خوب و بد درست کنیم و بگوییم از برخی نیروهای نظامی تشکر می‌کنیم و برخی دیگر را زیرسوال ببریم.
این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: در ارتباط با این موضوع پارسایی اعلام کرد که واجبی فدای یک مستحب شده است. آن چیزی که تعبیر کرده است، این است که امر به معروف و نهی از منکر یک مستحب بوده و شورای نظارت بر رفتار نمایندگان دقت کنند که این عبارتی بود که همه شنیدند، واجبی فدای مستحب شده است، اما مستحب همان امر به معروف و نهی از منکر بوده که نیروی انتظامی مکلف بوده آن را انجام دهد.
وی گفت: خطاب به پارسایی گفتم که این در موردی صدق می کند که کسی بخواهد حکم را در دین تغییر دهد، گفتم شما که مجتهد نیستید و باید ببینید حکم چیست، امر به معروف و نهی از منکر واجب است و بسیاری از مسائل در زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد.
نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: اینکه بخواهیم بگوییم این موضوع مستحب است اگر عالمانه و عامدانه بگوییم این کار را انجام دهد، در حقیقت انکار ضروری دین شده است و امر به معروف و نهی از پژمانفر اظهارداشت: حرف‌های پارسایی پوپولیستی است که آقایان در حوزه انتخابیه چنین و چنان، الحمدلله ما حریت داشته‌ایم و زیربار چنین حرف‌هایی نرفته و از دین دفاع کرده‌ایم ولو یک تعداد که در مقابل چنین حرف‌های پوپولیستی بخواهند بزنند.
وی یادآور شد: بنده انتظار دارم جلسه بررسی حرفی که پارسایی زده است و حرف غلط و غیرشرعی که وی زده است و دفاعی که بنده از امر به معروف و نهی از منکر کرده‌ام را بررسی کنند که آیا درست است کسی اینگونه صحبت کند؟
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی همچنین گفت: بنده در جلسه روز گذشته چنین صحبتی خطاب به پارسایی نداشتم، اما وی یک حرفی کاملا غلط می‌زند و خواهش می‌کنم این موضوع بررسی شود، اصل هشتم قانون اساسی موضوع امر به معروف و نهی از منکر است و اگر آقای پارسایی نسبت به این واجبات توجه ندارید، حداقل به قانون اساسی توجه کند که وظیفه ما حراست از این قانون است.
مطهری در پاسخ به این تذکر پژمان‌فر یاأآور شد: صحبت آقای پارسایی هم در واقع سهو لسان بود و سهوا چنین صحبتی کردند و وی نمی‌خواست فتوایی صادر کند.
به گزارش ایرنا، بهرام پارسایی نماینده شیراز روز گذشته در تذکری گفت: از آن دسته از مامورین نیروی انتظامی که از حقوق ملت صیانت می‌کنند و ماموریت خود را به نحو احسن انجام می‌دهند تشکر می‌کنم، اما قانون و موازین اسلامی ما کاملا مشخص است. مگر نه این است که قرآن کریم حرمت انسان را بالاتر از حرمت کعبه می‌داند. به‌نام حجاب و به بهانه نهی از منکر منجر به ترویج منکر می‌شوند و حرمت انسان شریفی نیز شکسته می‌شود.
وی افزود: اشک‌های آن دختر و مظلومیت‌طلبی آن مادر اشک بر قانون‌گریزی و اخلاق‌ستیزی بود. حضرت علی (ع) در خطبه ۲۷ می‌فرمایند شنیده‌ام که دشمنان از پای زن یهودی خلخال کنده‌اند، اگر مرد مسلمان به خاطر این غصه دق کند و بمیرد کار ارزشمندی انجام داده است. اکنون نیز که یک مسلمان و یک مامور ارشاد با یک زن مسلمان چنین برخوردی داشته است اگر نگوییم که باید دق کنیم و بمیریم باید مشکی بپوشیم.
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: وقتی به‌نام دین و حکومت، فرع بر اصل مقدم می‌شود واجب فدای مستحب می‌شود. بنده تذکر می‌دهم با توجه به این مورد پیش آمده باید با مامور خاطی برخورد شود و از فردی که مورد هتک حرمت قرار گرفته است دلجویی شود. به ماموران ارشاد باید آموزش داده شود.
نصرالله پژمانفر نماینده مشهد نیز روز گذشته در پاسخ به اظهارات پارسایی گفت: خواهشمندم نمایندگان در مسائلی که اشراف ندارند اظهار نظر شرعی نکنند. امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین است.
وی گفت: آقای پارسایی فرمودند یک امر واجب فدای یک امر مستحب شده است. بنده خواهش دارم که مسئولان در مقامی که هستند فتوا ندهند.
سیام**1058**1336

نظر شما