شناسهٔ خبر: 25197788 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امروز در ایرنا مقاله می خوانید:

کودک، ملک شخصی ما نیست!

تهران–ایرنا- 'کودک، ملک شخصی ما نیست!'، 'ظریف در لانه زنبور'، 'نیمکت نشینان اقتصاد'، 'زمینگیر شدن بخش خصوصی با انحصار'، 'حساسیت فضای مجازی و تنگی قافیه' از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز چهارشنبه در صفحه 'ایرنا مقاله' منتشر شد.

صاحب‌خبر -

**کودک، ملک شخصی ما نیست!
این یادداشت یکی از معضلات اجتماعی مهم را مورد بررسی قرار می دهد با این مضمون که جامعه امروزی ما با یک پدیده ای به نام کودک آزاری مواجه است، البته این پدیده موضوعی جهانشمول است و فقط محدود به کشور ما نیست.
درباره اتفاق اخیر کودک آزاری که در ماهشهر به وقوع پیوسته و پای نامادری در میان است نباید به برچسب نامادری یا ناپدری نگاه کرد که هرکس این عناوین را یدک می‌کشید، حتما کودک آزار است. وقتی همین خانواده را بررسی می‌کنید، مجموعه‌ای از عوامل دخیل هستند که شاهد این اتفاق تلخ هستیم.
اغلب خانواده هایی که خود درگیر آسیب ها و جرائمی مانند اعتیاد و موضوعات مشابه هستند، زمینه برای بی توجهی به حقوق کودک که آزار هم یکی از مصادیق بی توجهی به کودک است را فراهم می سازد و معمولا در چنین خانواده هایی بیشتر خود را نشان می دهد.
کودک آزاری انواع مختلفی دارد؛ جسمی، جنسی، روحی، مسامحه و غفلت. عوامل موثری دخیل هستند تا ما شاهد پدیده‌ای به نام کودک آزاری در جامعه مان باشیم. بخشی از این عوامل به ویژگی‌های خود افراد برمی‌گردد. کودک بیش فعال، کودک زشت، کودک بیمار یا دارای معلولیت معمولا بیشتر در معرض آزار هستند.
در این زمینه، خانواده نابسامان یعنی خانواده‌هایی که درگیر جرم و مواد مخدر و موضوعات مشابه است؛ خانواده‌ای که خود در دوران کودکی کتک می‌ خورده، بعضا کودک آزار می‌شوند. بخش بعدی هم به جامعه برمی‌گردد. فرهنگ حاکم بر جامعه، قوانین مترتب بر آن موضوعات و اجرای صحیح قوانین مرتبط. در واقع نابسامانی خانواده مهم‌ ترین مشخصه اینهاست.

**ظریف در لانه زنبور
چند روزی است «محمدجوتد ظریف» وزیر امور خارجه، همراه «عباس عراقچی» معاون سیاسی و شریک دیرین مذاکرات 1+5 تا نیل به برجام، در نیویورک به سر می‌برند. این سفر قاعدتا در ارتباط با بقا یا فنای برجام در واپسین روزهای مهلتی است که ترامپ برای تمدید نکردن آن تعیین کرده است.
همان برجامی که دلواپسان داخلی می‌‌گویند سرمان کلاه رفته است و دلواپسان ترامپی می‌‌گویند سر آنها را کلاه گذاشته‌اند. معمولا وزیر امور خارجه در مجمع عمومی اصلی سالانه سازمان ملل در پاییز شرکت می‌‌کند، اما حضور وزیر و معاون او در این شرایط زمانی و در این مجمع فرعی آن‌هم همراه با عراقچی نشان می‌‌دهد این سفر بیشتر تلاشی است روشنگرانه برای حفظ برجام و دفع شر معاندان.
سفری به لانه زنبور در نزدیکی برج ترامپ و مقر لابی‌‌ های اصلی اسرائیلی که اکنون عربستانی نیز بر آن افزوده شده است. در روزهای پرالتهاب موشک ‌پرانی تحریک‌ آمیز آمریکا و اسرائیل به سوریه، در روزهایی که اسرائیل اعلام کرده است هرگونه حضور و پایگاه نظامی ایران را تحمل نخواهد کرد و با حمله به پایگاه هوایی سوریه هفت مستشار پاسدار ایرانی را به شهادت رسانده است و در شرایطی که با وجود اصرار برخی از اعضای اتحادیه اروپا در تبعیت از ترامپ، مشارکت اروپا در ادامه تحریم‌‌های ایران به بهانه برنامه‌ های موشکی، به ‌دلیل مخالفت داخلی از سوی کشورهایی مانند اتریش و ایتالیا به نتیجه نرسید.

**نیمکت نشینان اقتصاد
نقش و جایگاه زنان در بازار کار همواره یکی از موضوعات اصلی حوزه اشتغال است؛البته علاوه بر افزایش جایگاه اشتغال زنان در جامعه، اختلافات دنیای کاری میان مردان و زنان و برخی مسائل شخصی متفاوت با مردان نیز باید مد نظر سیاستگذاران رار گیرد. به‌طوری که در کنار بهبود دسترسی به خدمات مراقبت کودکان، حمایت در زمان بارداری و ترویج ایجاد فرصت‌های شغلی، زنان بتوانند به مشاغل بهتری برسند یا خود کسب ‌وکاری را ایجاد کنند و از مزایای فرصت‌های شغلی در بازار کار بهره ببرند.
از این رو، با توجه به اینکه زنان 50 درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شوند و هر سال سطح آموزشی و تعداد زنان تحصیل‌کرده رو به افزایش است از این‌رو باید در وهله نخست در سطح جامعه تغییر در ترکیب نیروی کار از مرد به زن پذیرفته شده و متناسب با آن راهکارهای سیاستی برای استفاده از این ظرفیت بالقوه در جهت رشد اقتصادی فراهم شود.

**زمینگیر شدن بخش خصوصی با انحصار
مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس- که رسانه ها از آن به عنوان ایجاد انحصار جدید برای صدا و سیما یاد کرده اند- اگر چه هنوز در صحن علنی مطرح نشده، اما بازتاب ها و واکنش های مختلف و عموما انتقادی را در پی داشته است.
به نظر می‌رسد فارغ از بحث‌های محتوایی این موضوع، مسأله نهادهای قانونگذاری را باید مورد توجه و تأمل قرار داد. در کشور ما نهادهای مختلفی همچون مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به انحای مختلف اقدام به قانونگذاری می‌کنند.
در حوزه بانکی هم علاوه بر اینها، بانک مرکزی هم ایفای نقش می‌کند. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان ما، در حال حاضر با انبوهی از قوانین روبه‌رو هستیم که چه بسا با یکدیگر زاویه هم داشته باشد و هر چند سال یکبار مجلس شورای اسلامی قوانین پیشین را منسوخ یا اصلاح می‌کند.
حال آنکه اگر به تاریخچه قانونگذاری در دنیا نگاه کنیم، می‌بینیم که نهادهای مقررات گذار گاهی برای مقررات‌زدایی و اصطلاحاً حذف قوانین دست و پا گیر ایجاد شده‌اند که نتیجه آن تسریع در امور اجرایی بوده است.
در امریکا و در حوزه ارتباطات تنها یک نهاد قانونگذار وجود دارد و بیش از 80 سال است که در این عرصه فعالیت می‌کند. تشکیل این نهادها در اروپا هم به اوایل دهه 80 برمی‌گردد. زمانی در فرانسه دو اندیشمند حوزه ارتباطات، مطالعاتی در همین زمینه انجام داده و به سه راهکار «رهاسازی، تصدیگری دولت و نظم‌دهی» رسیدند که البته پیشنهاد خود آنها به دولت فرانسه راهکار سوم یعنی نظام‌مند کردن یا همان سازمان تنظیم مقررات بود که مورد اقبال قرارگرفت. بدین ترتیب نهاد نظام دهی یا سازمان تنظیم مقررات در دهه 80 در فرانسه و سپس در سایر کشورهای اروپایی ایجاد شد.

**حساسیت فضای مجازی و تنگی قافیه
صحبت از فضای سایبر Cyberspace در این وجیزه، دوباره می‌کنیم. بارها، از خطرناک بودن ترجمه وحشتناک خطای این فضا، به فضای به اصطلاح مجازی صحبت شده است.
متاسفانه در این روزها، عوارض پرهزینه این امر را بیشتر می‌بینیم و یا احساس می‌کنیم. بارها تاکید شده که ترجمه به اصطلاح مجازی از فضای سایبر، موجب می‌شود تا از یک فصل جدید در تمدن بشری قرن بیست و یکم یعنی فضای سایبر، برداشت ناصواب غیر حقیقی و غیر واقعی داشته باشیم و به اصطلاح با گارد باز، بدون پشتوانه و ساده انگارانه با این مهم برخورد کنیم، چه در رده مردم و چه در رده مسوولین.
هدف اصلی توجه همگان به ضرورت دانستن و داشتن درک صحیح و جامع تری از فضای دومی است که خواه ناخواه، مجبور به زندگی و تنفس در آن هستیم یعنی فضای سایبر. اگر ریشه این انحراف یعنی تصور اشتباه از فضای سایبر به مجازی و غیر حقیقی و واقعی بودن آن را اصلاح نکنیم، حداقل این قلم به آینده و مدیریت پویا و درست آن، زیاد امیدوار نخواهد بود.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.
**تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی @Irnaresearch با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم **1497**2040

نظر شما