شناسهٔ خبر: 25196247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بوشهر|روش سنتی آبیاری در نخلستان‌های استان اصلاح می‌شود

R41363/P1486/S6,53/CT11

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تغییر شیوه آبیاری سنتی به نوین در نخلستان‌های استان گفت: توسعه گلخانه‌ها به جای فضای روباز کشاورزی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محمدتقی منوچهری صبح امروز در نشست شورای حفاظت منابع آب استان بوشهر با اشاره به کم‌آبی در استان اظهار داشت: بارش کم باران و ادامه خشکسالی‌ها نگرانی کشاورزان در منطقه را افزایش داده است.

وی از اجرای تغییر شیوه آبیاری در نخلستان‌ سعدآباد خبر داد و گفت: با تدوین این برنامه ولی به سبب نبود آب مورد نیاز در سد رئیسعلی دلواری طرح تغییر شیوه آبرسانی در نخلستان 2400 هکتاری سعدآباد امکان اجرا  ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اجرای شبکه آبرسانی در نخلستان سعدآباد تصریح کرد: 160 کیلومتر لوله 500 میلیمتری با 160 میلیون تومان اعتبار خارج از باغات سعداباد اسناد آن تهیه و آماده اجرا است.

منوچهری با اشاره به برآورد اعتبار برای اجرای طرح نوین آبیاری در نخلستان سعدآباد افزود: برای اجرای طرح یاد شده 18 میلیارد تومان برآورد اعتبار شده که عملیات اجرایی می‌توان آغاز کرد که  در درون باغات منوط بر این است که آب آن تامین شود که با شرایط امروز امکان اجرا وجود ندارد.

وی، با تاکید بر اصلاح و ترمیم کانال درجه سه و چهار آبرسانی به نخلستان‌ها بیان کرد: طول کانال‌های درجه سه و چهار 20 برابر کانال یک و دو است که نیاز به اصلاح و ترمیم دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: کانال آبیاری خاکی منطقه آب پخش دشتستان نیاز به لایه‌روبی دارد که ان‌شالله اجرایی می‌شود.

منوچهری با تاکید بر احداث آب شیرین برای توسعه گلخانه‌ها خاطر نشان کرد: اکنون 199 هکتار گلخانه در تولید انواع محصولات در استان بوشهر وجود دارد که اجرای 68 هکتار دیگر آماده اجرا است که این مهم با نصب آب شیرین کن در گلخانه‌ها محقق می‌شود.

وی، با اشاره به جایگاه مهم گلخانه در افزایش تولید با کیفیت گفت: اکنون 12 هزار هکتار اراضی روباز تولید گوجه فرنگی در استان بوشهر وجود دارد که با تبدیل آن به 2هزار و 400 هکتار به گلخانه ضمن افزایش محصول و کاهش  اراضی زیرکشت سالانه بیش از 47 میلیون متر مکعب مصرف آب کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: مصرف آب در اراضی روباز گوجه فرنگی استان بوشهر 72 میلیون متر مکعب است که این میزان در فضای گلخانه‌ای به 15 میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/م

نظر شما