شناسهٔ خبر: 25195936 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان میراث فرهنگی در افتتاحیه رویداد تبریز 2018:

هدف‌گذاری برای دو برابر شدن اشتغال در حوزه گردشگری تبریز

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در سال گذشته سازمان میراث فرهنگی 3 هزار شغل در تبریز ایجاد کرده است، گفت: هدف‌گذاری ما این است که این عدد به 6 هزار شغل افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم افتتاحیه رویداد تبریز 2018 که این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است با اشاره به رشد چشمگیر گردشگری و اقبال جهانی به این صنعت درآمدزا اظهار داشت: بر اساس آمار از سال 1950 تا 1980 گردشگری به 78 میلیون نفر افزایش پیدا کرده و این عدد در سال 2012 از مرز یک میلیارد و 300 میلیون گذشته است و همچنان شاهد رشد شتابان گردشگری هستیم.

وی در ادامه، گفت: سهم مستقیم گردشگری در ایجاد اشتغال از میان 292 میلیون شغل نشان می‌دهد که در هر 10 شغل یک شغل به صورت مستقیم به این صنعت وابسته است. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صنعت گردشگری را یک صنعت پویا خواند و گفت: کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه به منظور کاهش نرخ بیکاری و تعامل با جهان همچنین بهره بردن از درآمد سرشار این صنعت به دنبال گسترش روزافزون آن هستند.

وی افزود: این صنعت به اقتصاد سوم جهان تبدیل شده و به زودی تبدیل به اقتصاد اول خواهد شد. 

مونسان با بیان اینکه گردشگری در ایران نسبت مقیاس جهانی وضعیت امیدوارکننده‌ای دارد ابراز داشت: اما در این زمینه نیازمند یک عزم ملی و حرکت رو به جلو هستیم.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در 5 سال گذشته شاهد رشد چشمگیری بوده است، گفت: از تعداد 125 هتل 4 -5 ستاره به عدد 158 هتل با این کیفیت رسیده‌ایم و تا پایان این دولت این عدد به 280 هتل افزایش خواهد یافت که رشد 234 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 1700 پروژه در بخش گردشگری از سوی بخش غیردولتی در حال اجراست و نیمی از این پروژه‌ها مربوط به مجتمع‌های اقامتی است.

مونسان در ادامه گفت: از تعداد کل پروژه‌های در حال ساخت 1252 پروژه در صورت همکاری بانک‌ها و سرعت تأمین منابع در این دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، گردشگری به عنوان بخش پیشران اقتصاد کشور مورد توجه دولت قرار گرفته و سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی از صدور ویزای بدو ورود به گردشگران خارجی و تسهیل شرایط ایران به عنوان مقصد گردشگری همچنین مشوق‌هایی برای ایرانیان خارج از کشور برای سفر به ایران خبر داد و گفت: سهم ویژه تولید اشتغال در سال 97 به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده چرا که این سازمان می‌تواند با یک دهم هزینه نسبت به بخش‌های دیگر دولت اشتغال ایجاد کند. 

مونسان با اشاره به نهمین اجلاس وزرای کشورهای همکاری‌‌های اسلامی ابراز داشت: از میان کشورهای عضو تبریز با  داشته‌های فاخر اجتماعی و فرهنگی و 7 رأی مثبت به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد.

وی ادامه داد: اردیبهشت 96 با تصویب در هیأت دولت کار عملیاتی برگزاری رویداد تبریز 2018 در سطح استانی و ملی آغاز شد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده و در حال انجام در این خصوص تصریح کرد: تبلیغات گردشگری تبریز از طریق خطوط هواپیمایی ترکیش، اعطای مجوز جهت تغییر کاربری خانه‌های قدیمی استان به اقامتگاه‌ها، آماده‌سازی مبلمان شهری، به‌روزرسانی و آماده‌سازی هتل‌های این شهر همچنین در نظر گرفتن بسته ویژه تخفیفات برای خرید فرش و غیره و اعطای مجوز جهت فعالیت شبانه صنوف مختلف و ایجاد شرایط شب‌های گردشگری از جمله اقدامات بوده است.

مونسان از اقدامات حوزه میراث فرهنگی در این سال به شروع عملیات باستان‌شناسی در منطقه ربع رشیدی، مرمت بیش از 40 بنا و به بهره‌برداری رسیدن موزه‌های مختلف از جمله موزه مشاغل، قرآن و کتابت اشاره کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی از برگزاری نشست‌ جاده ابریشم همزمان با رویداد 2018 خبر داد.

وی اظهار امیدواری کرد که از 8 هزار تخت موجود در اقامتگاه‌های این شهر تا پایان دولت به 13 هزار و 100 تخت افزایش در زمینه گردشگرپذیری داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در سال گذشته سازمان میراث فرهنگی 3 هزار شغل ایجاد کرده است، گفت: هدف‌گذاری ما این است که این عدد به 6 هزار شغل افزایش یابد.

مونسان در خصوص رشد صنایع دستی در استان آذربایجان شرقی نیز گفت: از 3500 شغل ایجاد شده در این استان به دنبال افزایش اشتغال در صنایع دستی به 6500 شغل هستیم.

وی با بیان اینکه در اوایل سال 96 شاهد رشد منفی در مورد گردشگران خارجی به این استان بوده‌ایم، گفت: با تلاش‌های انجام شده توانستیم رشد مثبت 4 درصدی را تا اواخر سال 96 تجربه کنیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما