شناسهٔ خبر: 25195560 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگوی اختصاصی با الکوثر

سفیر عراق: رقابت برای کالاهای ایرانی در عراق دشوارتر می شود

سفیر عراق در لبنان گفت با شکست داعش و بازگشت ثبات به عراق، پیش بینی می شود بازیگران اقتصادی تمایل بیشتری به حضور در بازار عراق نشان دهند و کالاهای ایرانی در بازار عراق با رقابتی سخت تر مواجه شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه شبکه الکوثر، دکتر «علی عباس بندر العامری» سفیر جمهوری عراق در لبنان در دومین بخش از گفتگوی اختصاصی با شبکه جهانی الکوثر در قالب برنامه «لقاء خاص»، عراق را از نظر اقتصادی کشوری خوش آتیه توصیف کرد.

*برنامه ریزی برای آینده اقتصادی عراق

العامری گفت: عراق از نظر اقتصادی کشوری خوش آتیه است. این کشور دارای منابع انسانی و اقتصادی بزرگی است. منابع نفتی زیادی دارد و به صدور گوگرد و فسفات در کنار نفت ادامه می دهد. عراق در طول تاریخ همواره سرزمین حاصلخیزی برای کشاورزی بوده است.

سفیر عراق در لبنان افزود: هجوم تروریسم به عراق بر همه امکانات اقتصادی این کشور تاثیر گذاشت و انشاء الله دوره بعد با کمک همه کشورهای جهان خواهیم توانست زیرساخت های اقتصادی خود و تاسیسات نفتی و صنعتی و کشاورزی را بازسازی کنیم تا مثل سابق و حتی بهتر شود.

العامری درباره اولویت ها در بازسازی عراق گفت: اولویت ما بازسازی منابع انسانی است. عراقی ها به علت تروریسم از نظر روحی خسته شده اند و فرهنگ آنان تحت تاثیر قرار گرفته است. سپس بازسازی مناطق تخریب شده در جنگ با تروریسم در اولویت است. بازسازی مراکز حکومتی و منازل شهروندان و مدارس و کارخانه ها و کارگاه ها، احداث راه ها و زیرساخت های جدید برای رسیدن به سطح دیگر کشورها از جمله برنامه های عراق برای بازسازی است. در کنفرانس بازسازی عراق در کویت گفتیم به بیش از 88 میلیارد دلار برای بازسازی نیاز داریم. این رقم زیادی است و طرحی چندین ساله برای بازسازی تهیه کرده ایم و کشورهای زیادی برای کمک به ما اعلام آمادگی کرده اند.

*روابط اقتصادی ایران و عراق

سفیر عراق در لبنان در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه معینی برای روابط اقتصادی با ایران دارید؟ گفت: ما روابط تاریخی و قدیمی با جمهوری اسلامی ایران داریم و به ویژه بعد از سال 2003 این روابط به سطحی بالاتر ارتقاء پیدا کرد. زائران زیادی از ایران به عراق سفر می کنند و زائرانی نیز از عراق به ایران می روند که شمار آنها هم کم نیست. دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری و سیاسی و ورزشی با یکدیگر تعامل دارند. ارزش مبادلات تجاری بین ایران و عراق اکنون به شش میلیارد دلار می رسد که با توجه به ظرفیت های دو کشور رقم کوچکی است و ما امیدواریم چندین برابر شود. هر دو طرف درباره توسعه این روابط اتفاق نظر دارند.

العامری افزود: بازار عراق اکنون به روی همه کالاها و همه تجار باز است. کالاهای ایرانی نیز از جمله کالاهایی است که همانند کالاهای دیگر کشورها وارد عراق می شود. برای ما به عنوان دولت عراق تفاوتی ندارد که کالایی ایرانی باشد یا از کشور دیگری وارد شده باشد. کالاهای ایرانی اکنون با کیفیتی مناسب در بازار عراق در کنار کالاهای سایر کشورها موجود است. با این حال پیش بینی می کنیم در آینده کالاهای ایرانی موجود در بازار عراق با رقابت بین المللی شدیدتری مواجه شوند زیرا وقتی کشوری ثبات پیدا می کند و اوضاع امنیتی آن بهتر می شود قطعا رقابت بین المللی بیشتری برای تجارت در این کشور ایجاد می شود.

*روابط عراق و همسایگانش

سفیر عراق در لبنان درباره روابط عراق با همسایگانش نیز گفت: روابط بین المللی ما در حال گسترش است. علاوه بر ایران، ما روابط ممتازی با کشورهای همسایه مثل کویت داریم که کنفرانس کمک به بازسازی عراق در آنجا برگزار شد. روابط ما با عربستان نیز در حال توسعه است. روابط با ترکیه تا حدی بهتر از گذشته شده است. روابط خوبی هم با سوریه و لبنان داریم. در سطح بین المللی نیز عراق روابطی نزدیک و در حال گسترش با روسیه و آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی و عربی دارد. عراق در 16 سازمان بین المللی عضویت دارد که تحول مهمی در روابط عراق و جامعه بین المللی و همسایگان به شمار می رود.

*تنوع اقتصادی در عراق

العامری تنوع اقتصادی را از شاخص های توسعه کشورها دانست و گفت: هر کشوری بخواهد در سطح اقتصاد بین المللی موفق باشد باید منابع اقتصادی و درآمد متنوعی داشته باشد. عراق فقط دارای ثروت نفتی نیست بلکه منابع ثروت دیگری هم دارد. مهم ترین منبع ثروت عراق نیروی انسانی آن است. ما متخصصان برجسته ای داریم که می توانند اقتصاد و صنعت عراق را به سوی بهتر شدن پیش ببرند. دولت عراق طرح توسعه را در هر دو بخش دولتی و خصوصی پیش می برد و تلاش می کند با کمک به توسعه بخش خصوصی، سهم اصلی را در توسعه اقتصادی کشور به این بخش واگذار کند. همانطور که می دانید هجوم تروریسم به عراق موجب شد بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها که عمدتا به بخش خصوصی تعلق دارند تعطیل شوند. بازسازی بخش خصوصی عراق به کمک دولت و همچنین کمک بین المللی نیاز دارد. قطعا ما به سمت ایجاد اقتصاد متنوع پیش می رویم و نمی خواهیم فقط به نفت وابسته باشیم.

*پیش بینی جهش اقتصادی در عراق

سفیر عراق در لبنان درباره پیش بینی خود از آینده اقتصاد عراق نیز گفت: تاکنون بخش مهمی از بودجه عراق صرف مبارزه با ترویسم و داعش می شد و اکنون با از بین رفتن داعش این مبلغ صرف توسعه و بازسازی عراق در همه بخش ها می شود. اکتشافات نفتی جدید و بازسازی کارخانه ها و تاسیسات زیربنایی تاثیر زیادی خواهد داشت. ما پیش بینی می کنیم در آینده شاهد جهش در اقتصادی در عراق و تنوع آن باشیم حمایت های بین المللی و عربی از عراق در این زمینه تاثیرگذار است. کشورهای متعدد عربی مثل کشورهای خلیج فارس به سرمایه گذاری در عراق متمایل شده اند و شرکت های آنها در عراق فعالیت دارد. چنین تفاهمی با دیگر کشورها نیز وجود دارد و این موجب توسعه اقتصاد عراق خواهد شد. کشورها و شرکت های بین المللی بزرگی نیز وارد عرصه ساخت و ساز در عراق شده اند و این مسئله موجب جهش اقتصاد عراق می شود. در کنار این ها، عراق برای افزایش صادرات نفت و توسعه تاسیسات تولید و پالایش و صادرات نفت نیز تلاش می کند.

انتهای پیام/

نظر شما