شناسهٔ خبر: 25195261 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

جمعیت روبات ها تا 2048 از انسان ها پیشی خواهد گرفت

تصور اینکه روبات ها جهان را بگیرند، چیزی شبیه به داستان هایی است که در رمان های علمی–تخیلی پادآرمان شهر به تصویر کشیده شده است. اما باید بدانید که کارشناسان پیش بینی می کنند تا سال 2048 یعنی تا 30 سال آینده این اتفاق رخ خواهد داد.

صاحب‌خبر -
undefined
DailyMail- به گفته دکتر یان پیرسون، محقق آینده گرا، تا 30 سال آینده، جمعیت روبات ها روی زمین از 57 میلیون به 9/4 میلیارد خواهد رسید. پیرسون که خودش یک رمان نویس بریتانیایی، مهندس و مخترع است، می گوید: روبات ها می توانند تا سال 2028 میلادی از هوش حسی هم بهره مند شوند. وی ادعا کرده است که طبق پیش بینی هایش سالانه معادل یک پنجم به تعداد روبات های دنیا اضافه می شود. وی می گوید که پیش بینی های وی براساس فرضیه «معتدل» است و در همین راستا نیز انتظار دارد که هر سال تعداد روبات ها با رشد 20 درصدی همراه باشد. اما اگر روند رشد تعداد روبات ها از آنچه این متخصص پیش بینی کرده است، فراتر برود، می توان انتظار داشت که تا سال 2033 تعداد آنها از جمعیت انسان های زنده ساکن زمین نیز بیشتر شود. 
مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است که همگی آنها نشان می دهند حضور روبات ها در محیط های کاری افزایش خواهد یافت و هشدار می دهند که بیشتر این روبات ها در حوزه های تولید، مالی و حمل وتقل به کار گرفته خواهند شد. 
هفته گذشته بود که مارک کارنی، مدیر بانک انگلستان هشدار داد اتوماسیون در نهایت به از دست رفتن میلیون ها فرصت شغلی در این کشور منتهی می شود و در نهایت نابرابری های اجتماعی و پدیده هایی چون مارکسیسم را به وجود خواهد آورد.
بر اساس نظرسنجی جدیدی که از دو هزار نفر انجام شده است، از هر 10 نفر هفت نفر (حدود 71 درصد) همیشه نگران قدرت گرفتن روبات های بهره مند از هوش مصنوعی هستند و از هر 10 نفر نیز شش نفر (معادل 59 درصد) باور دارند که روبات ها تهدیدی جدی علیه بشریت هستند. همچنین مشخص شده است که بالغ بر نیمی از این افراد (یعنی 54 درصدشان) باور دارند دانشمندان قادر به کنترل قدرت گیری روبات های بهره مند از هوش مصنوعی نخواهند بود.
زمانی که از این دو هزار نفر پرسیدند که چه چیزی بیشتر از همه آنها را از تسلط روبات ها بر انسان می ترساند، 43 درصدشان گفتند که نگرانند روبات ها کنترل جامعه شان را در دست بگیرند. در این میان، از هر 10 نفر چهار نفر اعلام کردند که می ترسند روبات ها روزی باهوش تر از انسان شوند و بیش از یک سوم آنها نیز ابراز نگرانی کردند که روبات ها مشاغل را در دست بگیرند و شانس کار کردن را از آنها بگیرند. براساس فیلم «مایکل کریچتون»، ساخته 1973 با بازی یول برونر، روبات های انسان نما تسلط بر انسان ها و در واقع طغیانگری شان را از پارک موزه آغاز می کنند و در آن زمان، شروع به کشتن بازدیدکنندگان می کنند. 
با این حال هنوز افرادی هستند که سرسختانه معتقدند ما باید تهدیدات روبات ها را جدی تر بگیریم و در مورد آنها زودتر تصمیم گیری کنیم. به آن افرادی که از از دست دادن کارشان هراس دارند، باید گفت که کارشناسان هشدار می دهند که برخی کارهای تخصصی مثل حسابداری و مشاوران املاک به راحتی انسان ها را حذف و روبات ها را جایگزین آنها خواهند کرد. 
مارک کارنی، رئیس بانک انگلستان می گوید که 15 میلیون بریتانیایی – تقریبا نیمی از نیروی انسانی 8/31 میلیون نفری انگلیس– در سال های آینده به دلیل استخدام روبات ها کار خود را از دست خواهند داد. 

نظر شما