شناسهٔ خبر: 25195159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

روحانی در مراسم افتتاح رویداد تبریز ۲۰۱۸؛

راستگویی ملت ایران را تحت عنوان برجام به اثبات رساندیم/ برخی‌ها آدرس غلط می‌دهند

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند این سرزمین باید طبق اراده آنها گردش کند و فکر می‌کنند برای خاورمیانه باید کاخ سفید تصمیم بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌السلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح رسمی رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ گفت: پایتخت گردشگری شدن تبریز برای دنیای اسلام در سال ۲۰۱۸ را تبریک می‌گویم. از تمام وزرای گردشگی سازمان همکاری‌های اسلامی تشکر می‌کنم که با ذوق و سلیقه تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری امسال برگزیدند. به همه عزیزانی که در این محضر در خدمتشان هستیم به ویژه مهمانان خارجی خوش آمد عرض می‌کنم.

مشکلات امروز به خاطر دید ناصحیح و غیردقیق به جهان و انسان‌ها است

وی ادامه داد: امیدوارم در این ماه پربرکت شعبان برای همه مسلمانان غیر از سیر در آفاق سیر در انفس هم باشد. از خداوند می‌خواهیم ماه رجب و شعبان را برای ما مبارک قرار دهد و وسیله‌ای باشد برای استقبال درست و آماده شدن برای ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان که ماه روزه و عبادت و قیام و قرآن است. به ویژه در این فراز از خدا خواسته می‌شود برای حفظ زبان و نگاه به ما کمک کند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: اگر گویش و زبان ما، سخن و نگاه ما به جامعه و بشریت، سخن درست و دقیق و نگاه صحیح باشد، آنگاه دنیا عوض خواهد شد. همه مشکلات امروز به خاطر دید ناصحیح و غیردقیق به جهان و انسان‌ها، تغییرات و موضع‌گیری و سخنان ناصحیح نسبت به ملت‌ها است.

فکر می‌کنند برای خاورمیانه باید کاخ سفید تصمیم بگیرد 

روحانی با بیان اینکه امروز شما به منطقه ما در خاورمیانه و حسا‌س‌ترین نقطه جهان بنگرید، اظهار داشت: این همه مصیبت را مشاهده کنید. یمن مجروح، عراقی که هنوز دارای آلام است و سوریه ویران، مشکلات فراوان افغانستان و مشکلات شمال آفریقا ظلم و کشتار صهیونیست‌ها نسبت به مردم فسطین از کجاست؟ به خاطر دید غلط و نگاه نادرست.

روحانی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند این سرزمین باید طبق اراده آنها گردش کند، تصریح کرد: فکر می‌کنند برای خاورمیانه باید کاخ سفید تصمیم بگیرد و فکر می‌کنند برای همیشه رژیمی غاصب و ظالم باید بر بر مردم برخی کشورهای منطقه مسلط باشد و از این طریق می‌توانند همه ذخایر دنیای عرب را به یغما ببرند. چشم طمع شما کجاست؟ به طلای سیاه این منطقه؟ به حساب صدها میلیاردی برخی کشورهای عرب منطقه است؟ طمع حساب‌های پرپول و ذخایر طلای سیاه در این منطقه عقل را از شما ربوده است؟

آماده‌ایم که حافظ عربستان باشیم

وی با بیان اینکه هر روز سخنی می‌گویید که نه با شأن منطقه و نه با شأن مردم و نه با شان قرن جدید سازگار است و به صراحت می‌گویند ما با پول دیگران می‌مانیم یا نمی‌مانیم، خاطرنشان کرد: بنابراین شما به عنوان جیره‌خوار دیگران هستید و ارتش و نیروی مسلح شما به دنبال منبعی است که بدزدند و ارتزاق کند. آیا این حیثیت است؟ 

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما حافظ عراق و ملت عراق هستیم و ما آماده‌ایم که حافظ عربستان باشیم و ملت عربستان حافظ عربستان است، ابراز داشت: چرا منطقه نابود می‌شود؟ اگر شما برای همیشه تشریف ببرید، منطقه امنیت کامل پیدا می‌کند. شما چه نوع امنیتی را آورده‌اید؟ آیا وقتی امنیت آوردید که به عراق حمله کردید؟ آیا وقتی امنیت آوردید که تروریسم را بر مردم منطقه چیره کردید؟ یا زمانی که هواپیما و بمب در اختیار عربستان قرار دادید تا یمن را نابود کند؟ 

به عالم نشان دادیم که ایران‌‌هراسی‌ها دروغ بود 

روحانی اضافه کرد: چرا نگاه‌تان غلط و سخن‌تان نادرست است و امان از دید و سخنی غلط و امان از زبانی که هر روز دردسر درست می‌کند. می‌گویند می‌خواهیم با فلان رهبر اروپایی برای یک قرارداد هفت جانبه تصمیم بگیریم. با چه مناسبت و با چه حقی می‌خواهید این کار بکنید؟ 

وی با بیان اینکه ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم، عنوان کرد: ما به عالم نشان دادیم که ایران‌‌هراسی‌ها دروغ بود و ما خواستیم ثابت کنیم که به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و خواستیم ثابت کنیم که پرونده‌سازی‌ها تحت عنوان پی‌ام‌دی یک دروغ واهی بود و خواستیم ثابت کنیم برخلاف قانون ما را ذیل فصل هفت شورای امنیت بردید اما ما با این پیمان و توافق تهمت‌‌ها را زدودیم و ما با این توافق به دنیا ثابت کردیم که آمریکا و اسرائیل به ایران دروغ می‌گفتند.

راستگویی ملت ایران را تحت عنوان برجام به اثبات رساندیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما راستگویی ملت ایران را تحت عنوان برجام به اثبات رساندیم، یادآور شد: حال شما می‌خواهید نسبت به آ‌ینده برجام تصمیم بگیرد. اول بگویید که نسبت به گذشته برجام چه کردید و شما بگویید که در دو سال گذشته چگونه عمل کردید آیا این توافق که انجام شد شما به آن عمل کردید و اخلاق را نشان دادید و به عهد خود پایبند ماندید؟ 

روحانی ادامه داد: اینکه شما هر روز دردسر می‌آفرینید و بانک‌های دنیا را برای ارتباط با ایران تهدید می‌کنید و مانع سرمایه‌گذاری در ایران می‌شوید و اینکه نسبت به رفت و آمد ملت‌ها و مردم ایران مانع می‌تراشید، همه اینها برخلاف عهدتان در برجام است.

یک کاسب و برج‌‌ساز چه جور می‌‌خواهد امور را هدایت کند

وی خطاب به طرفین برجام عنوان کرد: اول بگویید چه کار کرده‌‌‌اید؟ و چه کار خواهید کرد؟ بعد،‌ شما اول بدهکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته را پرداخت کنید،‌ وام‌‌های گذشته خود را تسویه کنید، بعد، آنچه امضا کرده‌‌‌ و تعهد کردید، به آنچه رئیس‌‌جمهور و وزیر سابق شما گفت را متعهد باشید. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: می‌‌‌گویند قرداد بدی بود. مگر قبلی‌‌ها نمی‌دانستند،؟ شما نه سر رشته‌ای در امور دارید، نه سواد کار را و نه سیاست. یک کاسب و برج‌‌ساز چه جور می‌‌خواهد امور را هدایت کند، شما می‌‌‌خواهید ملت ایران را تهدید کنید؟

تعامل گسترده و سازنده تنها به خاطر برجام نبود

روحانی با بیان اینکه از خدا باید بخواهیم دیدها را اصلاح و زبان‌ها را مصلح کند، گفت: مشکل ما در دنیای امروز با سیاستمدارانی است که ابعاد سخن و تصمیم خود را درک نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ما از ابتدای دولت تدبیر و امید به جهان اعلام کردیم به دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم، اظهار داشت: بعدها مقام معظم رهبری فرمودند ما به دنبال تعامل گسترده با جهان هستیم. تعامل گسترده و سازنده تنها به خاطر برجام نبود،‌ ما به دنبال منافع مشترک بودیم، همواره گفتیم راه‌حل صحیح برد - برد است. 

اگر می‌‌‌خواهید از غم‌‌‌ها و بیمارستان فاصله داشته باشید سفر کنید

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به زیبایی‌‌های کشورمان گفت:در جهان، توریسم و گردشگردی مهم است. ما می‌‌‌خواهیم با دنیا در تعامل باشیم اولین چیزی که مهم این است که همسایه‌ها و جهان را بشناسیم. توریسم علاوه بر این گذشته تاریخی جهان است و هم فردای جهان است، در مسافرت و گردشگری چندین خاصیت نفهته است. اگر می‌‌‌خواهید از غم‌‌‌ها و بیمارستان فاصله داشته باشید سفر کنید،‌ سفر غم را می‌‌برد، قرص آرام‌بخش است از شهر به روستا بروید.

گردشگری می‌‌‌تواند اشتغال درست کند و ورنق اقتصادی را رونق دهد

روحانی افزود: حتما نباید که از این سر دنیا به آن سر دنیا برویم، همین که از شهر به روستا یا از روستا به روستای دیگر برویم، حالمان خوب می‌‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگری می‌‌‌تواند اشتغال درست کند و ورنق اقتصادی را رونق دهد، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۷ یک میلیارد و سیصد میلیون گردشگری را برگزیدند، این مسئله نشان می‌‌دهد انسان‌ها هم موبایل شدند و مدام در سفر هستند. توریسم می‌تواند رونق اقتصادی برای ما ایجاد کند، روابط ما با همسایگان می‌تواند زندگی مردم را بهتر کند. 

تبریز، سرزمین شهریارپرور است

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه ما باید برای شهر و کشورمان فرصت گردشگری به وجود بیاوریم، تصریح کرد: گاهی اوقات مردم به جاهایی می‌روند که برای همیشه توبه می‌کند که برای بار دوم بروند،‌ اما گاهی آدم جایی می‌رود که دوست دارد برای با دوم برود. ما می‌‌خواهیم مراکز گردشگردی ما در ایران این گونه لاشد و همچنین تبریز که آدم دلش می‌خواهد دوباره تکرار کند، گسترش دهیم. 

روحانی با بیان اینکه انسان‌ها از سفر چیزهای زیادی یاد می‌گیرد، خاطرنشان کرد: می‌گویم تبریز باید زیبا باشد و ابنیه تاریخی زیادی دارد اما از هر چیز مهمتر، مردم تبریز و اخلاق زیبای آنها و لهجه زیبا و قشنگ آنهاست. جملات قشنگ و شیرین‌گویی و شیرین‌سخنی و اشعار قشنگی دارند و بزرگان بزرگی دارند. حتما شهریارها خواهند آمد. این سرزمین، سرزمین شهریارپرور است. این سرزمین شهریارهای دیگر را به بشریت تحویل خواهد داد.

جاذبه گردشگری تبریز قبل از شهر و آثار تاریخی‌اش، اخلاق و سخن شیرین مردم تبریز است

وی ادامه داد: شما چگونه شعری مانند علی ای همای رحمت می‌توانید پیدا کنید. شهریار زنده است. جمال الهی باقی است. شهر زیبای حق جزو جمال الهی است. کلام حق و عمل نیکو جزو جمال الهی است. مگر علامه طباطبایی و علامه حمیدی و شهید مدنی و آیت‌الله قاضی می‌میرند. باکری‌ها، باقری‌ها و شفیعی‌زاده‌ها جاودانه تاریخ هستند. هر کس کلام و ذهن و فکر و عملش برای خدا و رضای خدا وقف کند، او پایدار در تاریخ خواهد ماند.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سعدی، حافظ و مولانا و صائب و... می‌میرند، ابراز داشت: جاذبه گردشگری تبریز قبل از شهر و آثار تاریخی‌اش، اخلاق و سخن شیرین مردم تبریز است. اولین جاذبه این است. مهم نیست وقتی گردشگری وارد مغازه شما می‌شود، چی می‌خرد. مهم نیست که در هتل شما چند روز می‌ماند. مهم اخلاق و برخورد و لبخند شماست. انسانیت و اخلاق و شرافت انسانی مهم است.

تبریز همیشه دروازه اقتصاد ایران با غرب و جهان بوده است

روحانی افزود: ایران همه شهرها و استان‌هایش و آذربایجان همه شهرستان‌هایش و تبریز همه کوچه‌هایش مملو از شرف و انسانیت است. تبریز پایتخت گردشگری است؛ نه برای امروز و فردا بلکه برای همه تاریخ، تبریز جاذبه داشته و همیشه دروازه اقتصاد ایران با غرب و جهان بوده است. اینجا مسیر اصلی جاده ابریشم است و سرزمینی است که شرق را به غرب وصل می‌کند. این حلقه وصل تبریز بوده و هست.

وی با بیان اینکه اگر کسی به تبریز بیاید یاد می‌گیرد چگونه هنرمند و اقتصادگر باشد و چگونه شیرینی خوشمزه را تولید کند، عنوان کرد: تبریز مرکز تجارت این منطقه است و همه می‌توانند یاد بگیرند و بیاموزند. سرزمین‌، سرزمین جاذبه است. اگر می‌خواهم تبریز برای همیشه قطب تاریخی و گردشگری بماند، باید مراقبت کنیم. وقتی تبریز می‌آید در کنار اخلاق مردم، تمیزی و پاکیزگی‌اش است.

برخی‌ها آدرس غلط می‌دهند

رئیس‌جمهور اضافه کرد: من وقتی در خیابان‌ها می‌روم به خیابان‌ها و چهره مردم را تماشا می‌کنم. وقتی چهره مردم خوشحال باشد، خیالم راحت می‌شود. وقتی مردم خوشحال نباشد و اخم داشته باشند، می‌فهمم مشکلی وجود دارد. توجه دوم من به پیاده‌رو است که تمیز است یا خیر؟ اینکه تبریز تمیز است و تکدی‌گر در خیابان‌ها ندارد و متجاهری به اعتیاد وجود ندارد، باید این جاذبه‌ها حفظ شود. نسبت به راننده اتوبوس و تاکسی دقت کنید زیرا اینها جاذبه شهر هستند.

روحانی با بیان اینکه این برخوردها ذهن مردم را می‌سازد، یادآور شد: وقتی از شما آدرس می‌پرسند، برخی‌ها می‌گویند نمی‌دانم. برخی‌ها می‌گویند کجاست؟ می‌گویند کمی بالاتر. بابا آدرس درست بدهید هرچند برخی‌ها آدرس غلط می‌دهند.

انقلاب اسلامی رفتار و کلام ماست

وی اضافه کرد: اسم خیابان را انقلاب اسلامی می‌گذارند، مگر انقلاب اسلامی است؟ انقلاب اسلامی رفتار و کلام ماست. یعنی چیزی که در ترازو می‌گذارید درست باشد و یک گرم کمتر و بیشتر نباشد.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به فرش ایرانی بیان کرد: می‌روید به کشورهای غربی فرش ایرانی در خانه‌ها را مشاهده می‌کنید. شما ایران را به خانه‌ها برده‌اید حالا هرچی ترامپ بگوید، بگذارید بگویید. جوکی می‌گوید این آقای ترامپ یک روز با خانواده در حال صبحانه خوردن است. دامادش می‌گوید حواستان باشد این پنیر ایرانی است.

ایران امروز جاذبه گردشگری سلامت شده است

روحانی با تاکید بر اینکه اگر ایران امروز جاذبه گردشگری سلامت شده است، این افتخار برای انگشتان پر توان و عالم و اندیشمند ایرانی ماست، یادآور شد: ده‌ها هزار نفر از جمله ایرانیان مهاجر به ایران برای درمان به ایران می‌آیند. قبلا می‌گفتند به انگلیس و فرانسه بروید ولی امروز اگر می‌شود به ایران بازمی‌گردد.

روحانی ادامه داد: مردم تبریز، مسئولان، آقای استاندار و شهردار و نمایندگان مجلس و مسئولان استان آذربایجان شرقی! جاذبه دائمی برای تبریز در تاریخ درست کنید. بگذارید اینجا مرکز گردشگری ۲۰۱۸ نباشد بلکه مرکز گردشگری برای دهه‌ها و ان‌شالله قرن‌ها باشد. 

رستوران‌‌‌های سنتی تبریز می‌تواند یکی از جاذبه‌‌های بسیار خوب برای گردشگری باشد

وی افزود: غذای شما تبریزی‌ها جاذبه ندارد؟ تنها کوفته تبریزی نیست. انواع غذاها در اینجا غذاهای بسیار جذاب است. در دنیا یکی از جاذبه‌‌های گردشگری رستوران‌هاستً. می‌گویند برویم فلان کشور که فلان غذا را بخورد. رستوران‌‌‌های سنتی تبریز می‌تواند یکی از جاذبه‌‌های بسیار خوب برای گردشگری باشد. علاوه بر صدها جاذبه دیگری که دارید من دیدم یک بنای قدیمی به یک هتل  زیبا تبدیل شده است. خانه‌‌های قدیمی و آثار تاریخی را احیا کنید. فقط یه فکر گردشگر خارجی نباشیم. گردشگر داخلی هم ظرفیت بزرگی است، همسایگان ما ظرفیت بزرگی است، دنیای اسلام ظرفیت خوب است. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه ما تلاش کنیم در گردشگری روابط دوستانه و صمیمانه ایجاد کنیم، عنوان کرد: چه بسا آدم‌‌هایی که می‌روند در سفر یک دوست دائمی پیدا می‌کنند. ما باید بتوانیم کاری کنیم ایران سراسر برای ما جاذبه باشد.؛اخلاق و علم ایران و آداب ایرانی، شادی‌های ایرانی. چقدر سرودهای زیبایی به زبان ترکی هست، ترکیب ترکی و فارسی هم زیباست. همه هنرمندی‌ها به نمایش گذاشته شود برای مردم و گردشگر. 

روحانی با اشاره به لباس مجری گفت: لباس های زیبایی که شما دارید. همه اینها جاذبه خوبی برای گردشگران ماست. مردم تبریز ان‌شالله برای همیشه شکوهمندتر و نامدارتر در تاریخ باشد شما مردم تبریز فخر ما ایرانی‌ها هستید.

نظر شما