شناسهٔ خبر: 25194056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خروج متیس از کابینه ترامپ

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در زمره معدود مقامات کلیدی و حساس کاخ سفید است که با وجود برخی اختلاف‌نظرها همچنان در مسند خود باقی مانده است. اما اتفاقات روزهای اخیر از جمله گزینه موردنظر جان بولتون برای معاون شورای امنیت ملی، شاید در نهایت او را نیز به سرنوشت افرادی چون هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی سابق و رکس تیلرسون، وزیر سابق خارجه آمریکا دچار کند.

صاحب‌خبر -

جان بولتون قصد دارد میرا ریکاردل، یکی از مدیران سابق بویینگ را به‌عنوان معاون خود معرفی کند؛ امری که هرچند مهر تأیید بر وفاداری بولتون به ترامپ خواهد بود اما بدون تردید اصلا به مذاق جیمز متیس خوش نخواهد آمد و بیش‌ازپیش عرصه را بر او تنگ می‌کند. ریکاردل که در دوران فعالیت انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال 2016 در ستاد ترامپ مشغول بود و در ادامه نیز در تیم انتقالی حضور داشت، بدون تردید یک حامی پروپاقرص ترامپ محسوب می‌شود.

طبق منابع نزدیک به کاخ سفید، متیس و ریکاردل پیش‌تر و در همان روزهای آغازین فعالیت دولت ترامپ با هم اختلاف‌نظر شدیدی پیدا کرده بودند و حال انتخاب او می‌تواند باعث عمیق‌ترشدن شکاف میان ترامپ و متیس شود که همین حالا نیز بر سر برخی مسائل با هم اختلاف‌نظر دارند.

انتصاب بولتون و اخراج رکس تیلرسون، کار را برای متیس سخت‌تر کرده است؛ او پیش‌تر به‌واسطه نفوذش بر ترامپ و به کمک تیلرسون می‌توانست مانع برخی اقدامات او شود؛ به‌عنوان مثال، متیس مدتی پیش موفق شده بود ترامپ را از انجام یک عملیات نظامی گسترده‌تر در سوریه منصرف کند. اما حالا این توازن به شدت به‌هم خورده است. از نظر وزیر دفاع آمریکا، بولتون یک جنگ‌طلب افراطی و تندرو است که امنیت ملی آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

حتی اگر با وجود اختلاف‌نظرها، متیس و بولتون بتوانند با هم کنار بیایند، ریکاردل حکم خاری در گلوی متیس را خواهد داشت. درگیری او و ریکاردل به موضوع انتخاب مقامات ارشد پنتاگون برمی‌گردد. ریکاردل در عمل مانع از آن شد که برخی گزینه‌های موردنظر متیس از جمله آن پترسون، دیپلمات ارشد و سفیر سابق آمریکا در پاکستان و مصر به مقام معاونت سیاسی وزارت دفاع انتخاب شود. این اختلاف‌نظر باعث شد تا پست‌های کلیدی پنتاگون برای چندین ماه خالی بماند. جالب اینکه در همان یک هفته اول فعالیت بولتون، برخی از مقامات کلیدی شورای امنیت ملی از جمله نادیا شادلو، مشاور راهبردی و ریکی وادل، مشاور عملیاتی از سمت خود استعفا دادند.

این مسئله باعث می‌شود تا جان بولتون با خیال آسوده و بدون مخالفت جدی بتواند سیاست‌های خود را پیش ببرد اما او قبل از آن نیاز دارد تا جایگاه خود را مستحکم کند. جان بولتون، سومین مشاور امنیت ملی ترامپ محسوب می‌شود و هیچ تضمینی وجود ندارد که به سرنوشت اخلاف خود دچار نشود. حال بر همگان آشکار شده که راز ماندگاری در کاخ سفید داشتن رابطه حسنه با ترامپ است و بولتون فاقد چنین مزیتی است.

احتمالا انتخاب ریکاردل با هدف پرکردن همین خلأ صورت گرفته است. برای بولتون که از ستاد انتخاباتی ترامپ کنار گذاشته شده بود، ریکاردل می‌تواند حکم یک رابط مهم با شخص رئیس‌جمهور و حلقه مرکزی نزدیکان او را داشته باشد.

**تأیید پمپئو
گذشته از خبر انتخاب ریکاردل به‌عنوان مشاور معاون امنیت ملی، مهر تأیید کمیته روابط خارجی سنا بر صلاحیت مایک پمپئو برای به‌دست‌گرفتن سکان هدایت وزارت خارجه، دومین خبر بدی است که متیس در این چند روز می‌شنود. پیش‌تر کمیته روابط خارجی سنا در جلسه‌ای با انتصاب مایک پمپئو به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا مخالفت کرده بود.

البته تأیید کمیته روابط سنا به معنی پایان کار پمپئو نیست و این مسئله در هفته جاری در صحن سنا به رأی سناتورها گذاشته خواهد شد. البته با توجه به تغییر عقیده سناتور رند پال، یکی از مخالفان اصلی حضور او در وزارت خارجه، به نظر نمی‌رسد که مانع خاصی بر سر راه پمپئو باقی مانده باشد. ائتلاف و همسویی مایک پمپئو و جان بولتون به‌عنوان دو فرد جنگ‌طلب می‌تواند عرصه را بیش‌ازپیش بر جیمز متیس که می‌کوشد موضعی میانه‌رو را در پیش گیرد، تنگ کند. امری که در نهایت می‌تواند به خروج او از پنتاگون ختم شود.

*منبع: روزنامه شرق؛ 1397،2،5
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002

نظر شما